Kännetecken på att bromsservon är kass?????
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Kännetecken på att bromsservon är kass?????
Vad är kännetecknen på att promsservon är kass?
Jag har aldrig haft bra bromsar på Fronteran (A). Enligt bilprovningen är dom bra (3,2 fram & 2,3 bak). På bilprovningen klagade dom på rostangrepp på det längsgående bromsröret. Sagt och gjort bytte jag detta och luftade hela systemet. Enda problemet är att bromspedalen tar så fruktansvärt långt ner, ästan ända nere vid golvet. Pumpar jag 5 gånger på bromsen innan jag bromsar på riktigt så funkar bromsen grymt bra.
Var ska jag börja leta fel?
Jag har aldrig haft bra bromsar på Fronteran (A). Enligt bilprovningen är dom bra (3,2 fram & 2,3 bak). På bilprovningen klagade dom på rostangrepp på det längsgående bromsröret. Sagt och gjort bytte jag detta och luftade hela systemet. Enda problemet är att bromspedalen tar så fruktansvärt långt ner, ästan ända nere vid golvet. Pumpar jag 5 gånger på bromsen innan jag bromsar på riktigt så funkar bromsen grymt bra.
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad
Re: Kännetecken på att bromsservon är kass?????
Som sagt, lufta ordentligt! Och leta efter läckage. Om det är trummor bak på en Frontera så kan det vara feljusterade bromsbackar också.mr-bear skrev:Vad är kännetecknen på att promsservon är kass?
Vad menar du med att du aldrig haft bra bromsar? Har du mer problem än bara en pedal som tar långt ner?
Min bromspedal tog långt ner tidigare. Bromsarna tog bra, men långt ner. Om man pumpade 2-3ggr så tog bromspedalen högre upp. Det visade sig att den där självjusterande bromsbacken inte fungerade på ena bakhjulet. Jag hade tyvärr inte tid att försöka laga mekanismen just då. Men jag kunde enkelt justera backarna "manuellt" med en skruvmejsel genom att snurra på det lilla kugghjulet. Man måste dock ta bort trumman. Det är en väldigt enkel mekanism så man ser direkt hur det är tänkt att fungera.
"Always look on the bright side of life"
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Jo luftat ordentligt har jag gjort jag lovar. Det finns inte en gnutta luft i systemet. Jag får kika på justeringarna på trummorna i helgen.
Jag hade dåliga bromsar enligt mig när jag köpte bilen, framhjulen ville inte låsa sig vid en panikbromsning men enligt sbp var dom bra. Jag bytte packningarna i huvudbromscylindern men det gjorde ingen skillnad. Nu bytte jag det längsgående bromsröret och luftade med resultat att pedalen tar ännu lite längre ner.
Jag hade dåliga bromsar enligt mig när jag köpte bilen, framhjulen ville inte låsa sig vid en panikbromsning men enligt sbp var dom bra. Jag bytte packningarna i huvudbromscylindern men det gjorde ingen skillnad. Nu bytte jag det längsgående bromsröret och luftade med resultat att pedalen tar ännu lite längre ner.
Opel Frontera 2,4 -95, räddad från skroten, bytt motor, chippad + etanolkonverterad
Jag tror det är som så att fordonets tyngd kombinerat med stora däck och relativt klena bromsar gör att man inte alltid får hjulen att låsa sig. Såg en diskussion om det här på 4x4sweden.mr-bear skrev: Jag hade dåliga bromsar enligt mig när jag köpte bilen, framhjulen ville inte låsa sig vid en panikbromsning men enligt sbp var dom bra. Jag bytte packningarna i huvudbromscylindern men det gjorde ingen skillnad. Nu bytte jag det längsgående bromsröret och luftade med resultat att pedalen tar ännu lite längre ner.
Hur bra fungerar handbromsen? Om en av självjusteringarna felar så kan man nog se det ganska enkelt genom att dra åt handbromsen och sedan krypa under kärran och titta där handbromsvajern går från "en till två". Om vajern till ena trumbromsen är mer spänd än den andra så hamnar "staget" snett. Den vajern som är "slapp" är den felande sidan.
Om det kom i samband med att du bytte röret så är det nog inget fel på självjusteringen. Men jag vet ju själv att man känner efter lite extra när man pillat på bilen och då kan uppleva saker som man inte gjorde innan.
"Always look on the bright side of life"