Trög kopplingspedal
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Trög kopplingspedal
Hej!
Min kopplingspedal är trög när man trycker ner den, men om man släpper upp den och sedan trycker ner den igen, så går din jättefint. Efter en tid (~3minuter) går den trögt igen, men alltid bara på första nedtrampet.
Det är som om man trycker bort något skit som sedan rinner tillbaka. Jag kan inte fatta vad det kan vara!
Kopplingens funktion är annars på topp. Inget slir, ryck eller annan konstighet. Det är en Frontera -92.
Min kopplingspedal är trög när man trycker ner den, men om man släpper upp den och sedan trycker ner den igen, så går din jättefint. Efter en tid (~3minuter) går den trögt igen, men alltid bara på första nedtrampet.
Det är som om man trycker bort något skit som sedan rinner tillbaka. Jag kan inte fatta vad det kan vara!
Kopplingens funktion är annars på topp. Inget slir, ryck eller annan konstighet. Det är en Frontera -92.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Hydraulisk eller mekanisk manövrering???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Börja med att prova och byta vätska. Kan vara för mycket vatten i den gamla...
// Lasse
Nu har jag bytt, tyvärr blev det inte bättre. Vätskan såg dock inte så pigg ut, den var riktigt mörk och grumlig. Så bytet var ju inte direkt förgäves.
Jag har testat lite mer och kommit fram till att motorn måste var på för att det ska bli trögt, men bilen behöver inte rulla. Alltså om jag står stilla på tomgång så blir den trög, men om jag stänger av motorn så blir den inte det. När den blir trög så blir den det på under 20 sekunder efter första nedtrampet. Och trögheten kommer först långt ner mot botten av pedalvägen. Ju längre jag väntar desto högre upp kommer trögheten.
Jag hittade också den här mojängen efter att jag bytt vätskan, vad är det för något?

Jag har beställt en Haynes verkstadshandbok, men det tar ett tag att få hem den från utlandet...
Är det förresten en "torr" koppling på denna kärra? Annars kan det ju vara en idé att byta oljan.

Jag har testat lite mer och kommit fram till att motorn måste var på för att det ska bli trögt, men bilen behöver inte rulla. Alltså om jag står stilla på tomgång så blir den trög, men om jag stänger av motorn så blir den inte det. När den blir trög så blir den det på under 20 sekunder efter första nedtrampet. Och trögheten kommer först långt ner mot botten av pedalvägen. Ju längre jag väntar desto högre upp kommer trögheten.
Jag hittade också den här mojängen efter att jag bytt vätskan, vad är det för något?

Jag har beställt en Haynes verkstadshandbok, men det tar ett tag att få hem den från utlandet...
Är det förresten en "torr" koppling på denna kärra? Annars kan det ju vara en idé att byta oljan.
"Always look on the bright side of life"
Vinter: Opel Frontera V6 -01
Sommar: Mazda MX-5 1,6 -92
Tidigare: Opel Frontera 2,4i -92 (Såld)
Det på bilden heter enligt Haynes = Clutch Hydralic damper.Revell skrev:Nu har jag bytt, tyvärr blev det inte bättre. Vätskan såg dock inte så pigg ut, den var riktigt mörk och grumlig. Så bytet var ju inte direkt förgäves.![]()
Om jag läser/översätter Engelskan rätt så skall denna damper luftas innan man luftar slav cylindern.
Somliga kopplar helt enkelt bort den..
http://garage.projectraine.com/content_ ... amper.html
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.
Lider av Jeep abstinens.
Ja nu har jag luftat den där Clutch Hydralic damper och det blev ju faktiskt bättre, men inte helt bra. Jag har dock lagt märke till att när jag luftat klart så är ju vätskan i behållaren fin, men efter att ha kört nån vecka så är det mörkt igen. Kanske är det den där "dampern" som har rostat ihop/dylikt och sprider smuts i systemet.
Ska undersöka möjligheten att ersätta den med en liten bit rör istället.
Ska undersöka möjligheten att ersätta den med en liten bit rör istället.
-
- Användare
Jag har haft liknade problem på min isuzu. Kopplingen fungerade först bra men efter ca 30 min började kopplingen slira och bli skit trög i pedalen. När pedalen var som trögast släppte kopplingen inte alls utan fick lufta på en nippel för att det skulle släpa, hände om vartannat men bara efter att bilen blivit varm. Bytte huvudkopplings cyl 2 ggr kopplade bort luft nippel ventil precis som du tänkte, bytte koppling ändå kvarstog problemet. Nu har jag bytt kopplings slaven på lådan samt slang biten mellan låda och motor. Slangen fick jag tips om tidigt här på forat men min meck ville inte börja i den änden. Nu tror jag fatt att det är löst och jag kan ge mig fan på att det var slangen som imploderat eller separerat invändigt. Så mitt tips är prova byta slangfan!
Trooper 1989 Lång 2,6
31"
31"
Vad är det för slang mellan "låda och motor" ni pratar om?ladbol@home.se skrev: Nu har jag bytt kopplings slaven på lådan samt slang biten mellan låda och motor. Slangen fick jag tips om tidigt här på forat men min meck ville inte börja i den änden. Nu tror jag fatt att det är löst och jag kan ge mig fan på att det var slangen som imploderat eller separerat invändigt. Så mitt tips är prova byta slangfan!
-
- Användare
Vad är det för slang mellan "låda och motor" ni pratar om?[/quote]
Din koppling är hydralisk och det mesta av kopplingarna och ledningarna är av metall men eftersom motorn rör sig(typ vibrerar) gentemot lådan så är det iallfall vanligt att en bit av ledningen består av betydligt flexiblare rör så tex sista biten mot slavcylinderna kan bestå av slang och inte rör. Är inte sket haj så nån annan kan säkert förklara bättre eller rätta.
Din koppling är hydralisk och det mesta av kopplingarna och ledningarna är av metall men eftersom motorn rör sig(typ vibrerar) gentemot lådan så är det iallfall vanligt att en bit av ledningen består av betydligt flexiblare rör så tex sista biten mot slavcylinderna kan bestå av slang och inte rör. Är inte sket haj så nån annan kan säkert förklara bättre eller rätta.
Trooper 1989 Lång 2,6
31"
31"
Ja men då är jag med. Trodde ni menade en släng från kopplingen till motorblocket, det var det jag inte fick ihop.
Ska undersöka det där vid tillfälle. Thanks guys!
Ska undersöka det där vid tillfälle. Thanks guys!