cheva s10 4x4 problemet?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Krissekross
Användare

cheva s10 4x4 problemet?

Inlägg av Krissekross » ons mar 02, 2011 8:27

Jag har likväl många andra nu även stött på detta problem. Är ingen 4x4 haj, men tittat lite. Förhoppningsvis kan någon av er dra bättre slutsatser än vad jag klarar av.

1. Vakum-klumpen (motorhuven, förarsida) har alla slangar anslutna och de är hela, även alla slangar som är kopplade en bit ner på T-kors osv. (vad har klumpen för funktion?)

2. När jag trycker "4hi" knappen i kupén, klickar vad jag tror är fördelningslådan under förarsätet, detta hörs högt och tydligt. Om jag sedan trycker 2wd igen klickar den fint "tillbaka".

3. Vakum-klockan (under batterihyllan), är hel och fin, har tagit bort den och smörjt upp vaijern som går in höger sida på växellådan. (vilken funktion har vaijern?) Förklara detta: Så fort jag startar bilen så drar vakum-klockan in vaijern, OAVSETT om jag har 2wd eller 4wd "aktiverat". När jag sedan stänger av bilen tappar klockan sakta trycket och vaijern åker tillbaka.

4. Jag har följt slangen som matar klockan, och den sitter på det jag tror är fördelningslådan. Ja, den är hel och fin.

Fyrhjulsdriften har funkat kanon tills det blev kallt en helg, sen la den av, och har inte fungerat sedan dess. Har tinat bilen i varmgarage, men det hjälper inte.

Hjärtligt tacksam för hjälp!

Mvh Kristoffer

:rodnar:

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » ons mar 02, 2011 12:42

1 Vaccumtank

2 tänds lampan i 4x4 knappen med fast sken så bör det vara ok att el-motorn växlar till 4x4. Går det att få i 4x4 låg så lampan lyser med fast sken?

3 Vajern går väl till framaxeln och inte växellådan. Den är till för att låsa framaxeln så att denna driver när 4x4 är i, axeln ska vara i frihjulsläge när du endast kör med 2wd. Nu var det ett tag sen jag rev i detta på min S10:a men vad jag kommer ihåg så ska vaccummotorn dra i vajern endast när 4x4 är aktiverat just för att låsa framaxeln.
Kolla så kardan till framaxeln snurrar när du har 4x4 aktiverat. Gör den inte det har du felat i fördelningslådan annars så är det fel med låsningen av framaxeln

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » ons mar 02, 2011 16:36

2. Ja, både 4hi & 4low går att växla i så de lyser med fast sken på knappen!

Det är klicket som är fördelningslådan som gör så kardanen till framaxeln börjar driva. Sen är vaijern en mekanisk arm som "växlar i" kuggarna så fram också börjar driva?

Bra idé ska titta om axeln från förd.lådan snurrar! Vad gör jag vid resp problem? Vilket hade du?

Fråga: varför drar klockan hela tiden? Elfel? Så fort bilen startas så drar klockan!

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » ons mar 02, 2011 19:53

Jag hade vaccum fel så att framaxeln låste inte, en slang var trasig till vaccummotorn (slangen som går ner från vaccumtanken till fördelningslådan).

Vajern drar enkelt förklarat en hylsa över en delad splinsad axel inne i framaxeln dvs kopplar ihop höger o vänster drivaxel då det blir drivning på framaxeln. med axlarna delade så blir det typ frihjulseffekt på framaxeln vilket ger mindre motstånd vid bara 2wd.

Vaccummotorn styrs av en ventil som sitter på fördelningslådan, slangen du tittat på, men det ska sitta en till som kommer från t korset under vaccumtanken.

Att den drar även i 2wd är ju något som är konstigt detta skulle ju innebära att du åker med låst framaxel även i 2wd.

Som sagt börja med och kolla om kardanaxeln snurrar från fördelningslåda till framaxeln när du har 4wd inkopplad, du får väl be nån kompis o kolla in under bilen när du kör sakta frammåt, akta så du inte kör på polarn.

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » ons mar 02, 2011 21:08

Eftersom klockan drar perfekt så borde inte problemet ligga i Vakumet? Klockan borde givetvis INTE dra i 2wd-läge som den gör i nuläget, men det är iaf inget problem att dra vaijern!

Klockan får vakum av förd.lådan via den här slangen jag följde upp, men vad styr den här slangen som går mellan T-korset under v.tanken och förd.lådan?
Det går inte tre slangar i fördelningslådan, och det finns fler t-kors med vakumslangar under vakumtanken, men alla är hel och fin!

Ska jag ta bort styrstöm-kontakten som sitter på lådan och prova med lite 5-56 då? Kan det vara elfel som gör så att förd.lådan skickar vakum till klockan hela tiden fast 4wd läge inte är inkopplat?

Om inte, sitter det en lite elmotor som styr alla mekaniska manövrar innuti förd.lådan? Vad gör denna exakt och går den plocka så den går att funktionstestas kanske?

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » tor mar 03, 2011 9:51

Det sitter en databox under instrumentpanelen som sköter styrningen av elmotorn till 4x4. Lite olika placering beroende på årsmodell.
Elmotorn går att byta utifrån men kolla först att kardan snurrar innan vi disk. mera felorsaker.

Sitter en vaccum switch på fördelningslådan den styrs innifrån fördelningslådan så du bör ha 2 slangar kopplade där. Sitter även en elkontakt på framaxeln där vajern är ansluten. den kontakten ger signal till styrdonet att 4x4 är i funktion. Om vaccum switchen är paj så kan ju ditt symtom uppträda, vaccum hela tiden. men det förklarar inte varför 4wd uteblir

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » fre mar 04, 2011 8:38

Dåliga nyheter! Kardanaxeln från fördelningslådan drar precis som den ska när jag lägger i 4hi. Iofs har jag inte hållt i den, men den slutar snurra när jag lägger i 2wd.

Betyder detta att det är sopor i framaxeln? Eftersom kardanaxeln snurrar och vakumklockan drar fullt ut i vaijern till framaxeln.

Som du sa; Om vakum-switchen är paj så kan det skapa problemet att vakumklockan drar hela tiden? Men det förklarar inte varför 4wd inte kopplar in?

Ponera att vakum-switchen varit trasig och jag åkt runt med "låst" framaxel fast jag haft 2wd i. Kan detta då skapa problem i framaxeln? Tänker på hur det är diffat osf?

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » fre mar 04, 2011 21:08

Det är nog bra nyheter, skulle nog tro att det är enklare att fixa framaxeln än fördelningslådan.

Är inget som direkt går sönder om du åker med låst framaxel drar bara mer soppa.

En sak först du har olja i framaxeln?

Vajern har inte bara hoppat ur sitt läge i framaxeln? Och den drar tillräckligt? Hissa upp bilen i fram motor avstängd så vaccumklockan har släppt på vajern. Snurra på tex höger hjul både bakåt o frammåt ska gå ganska lätt och vänster hjul ska inte följa med gör likadant med vänster osv. Starta sedan motorn så vajern drar, i med 4x4. Om nu framaxeln har låst så ska det gå trögare och även motsatta hjulet ska snurra med.
Om det fortfarande känns lätt så har du något vajsing i framaxeln, men börja då med att kolla vajerns infästning i framaxeln

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » fre mar 04, 2011 21:36

Här är en bild över hur det är ihopkopplat
Bild

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » lör mar 05, 2011 10:05

Fan, du är en ängel! bilder å grejjer! :)

Vaijern går tungt att dra i för han (kände när jag va där å grejja med klockan), men låt oss säga att hjulen kommer "frihjula" även när jag lägger i 4x4.

Hur gängar jag ut vaijern
Och hur kan ja "öppna" lådan och titta den där "splines-delen"
Finns det någon nivåskruv?

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » lör mar 05, 2011 13:50

Låsnings mekanismen inne i framaxeln kommer du inte åt på ett enkelt sätt. Går i princip aldrig sönder men men....

Frågam är ju om du har tillräckligt med vaccum för jag är helt övertygad att vaccumswitchen är paj. Otillräckligt vaccum så orkar inte vaccumklockan dra vajern till ändläget.
Vajern är fjäder avlastad så den ska gå tillbaka efter du dragit i den

Finns en nivå skruv på framaxelklumpen

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » lör mar 05, 2011 20:43

Å var hittar jag en ny sån? Sitter den illa till, hur får jag bort den?

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » lör mar 05, 2011 22:31

Tror hansen racing har

sitter så här
Bild

Krissekross
Användare

Inlägg av Krissekross » sön mar 06, 2011 12:48

Är det elkopplingen eller den som vakumslangarna sitter på som är gängad i lådan? Är den bara skruva ur??

Gelis
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Gelis » sön mar 06, 2011 15:56

Det är den som vaccumslangarna sitter på, bara att gänga ut. Slangarna måste sitta på samma ställe på nya switchen.

Skriv svar