cheva s10 4x4 problemet?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Har bytt vakumswitchen idag men ingen förbättring. Kardanaxeln till framaxeln drar men framhjulen "frihjular". Har även provat lyft bilen, aktiverat men inget låser framaxeln. Lyfte aldrig batteriet för att titta hur klockan drog, hade inte tid, men med fräsch switch och elkontakt som är fräsch måste felet ligga i axeln.
Idéer?
Idéer?
Det blir bara gissningar från min sida då jag inte ser och har skruvat med bilen själv.
Du är säker på att vajern drar till sitt ändläge. Med din tidigare beskrivning var jag övertygat att vaccumswitchen gett sig då det är ganska vanligt fel.
Att hylsan i framaxlen gått sönder finner jag väldigt otroligt. kolla att vaccum motorn verkligen drar vajern till sitt stoppläge, 99% av felen när framaxeln inte kopplar in beror på vaccum fel. kolla även att vajern är hel nere vid framaxeln
Du är säker på att vajern drar till sitt ändläge. Med din tidigare beskrivning var jag övertygat att vaccumswitchen gett sig då det är ganska vanligt fel.
Att hylsan i framaxlen gått sönder finner jag väldigt otroligt. kolla att vaccum motorn verkligen drar vajern till sitt stoppläge, 99% av felen när framaxeln inte kopplar in beror på vaccum fel. kolla även att vajern är hel nere vid framaxeln
-
- Användare
Hur tittar jag så vaijern är hel? Vet var den går in i axeln, men är den gängad där? Hur är den fäst in axeln? Har monterat bort klockan och undersökt den och den känns bra! Hmm. Du tror inte något problem uppstått när jag startat bilen på 2wd och kört iväg, sen efter några sekunder byggs vakum upp och klockan börjar dra (eftersom vakumklockan drog hela tiden förut (förhoppningsvis), och detta orsakt problem?
-
- Användare
Positiva nyheter! Vakumklockan drar inte, inget sug i slangen (slangen är tät), drog bort slangarna från den nya vakumswitchen och inget sug där heller! Vad är det som skapar vakumet eg? För innan jag bytte switchen hade jag ju vakum till klockan? Kan det vara elfel/en säkring som gått? Vore intressant att få igång klockan nu och se om det fungerar. Inte orkar man dra vaijern för hand va? Försökte idag med drive och 4x4 ilagd (upplyft) men ingen reaktion på framhjulen!
Om du skriverdin hemort i profilen så kan det vara så att någon med kunskaper anmäler intresse att hjälpa. 

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Det är ingen el inblandad bara vaccum. El kontakten på framaxeln är till för att tala om för styrboxen att framaxeln är inkopplad, den signalen går också till ABS:en som går in i en annan mod för 4x4.
Du ska orka dra i vajern med handen, så stark är inte vaccummotorn.
Vad som förbryllar mig är att tidigare så drog vaccum motorn hela tiden men när du bytt switch så drar den inte alls. det måste vara läckage någonstans, fick du dit slangarna på rätt plats eller har någon slang hoppat bort/ gått sönder
Vaccumet tas från insuget och lagras i vaccum tanken.
Du ska orka dra i vajern med handen, så stark är inte vaccummotorn.
Vad som förbryllar mig är att tidigare så drog vaccum motorn hela tiden men när du bytt switch så drar den inte alls. det måste vara läckage någonstans, fick du dit slangarna på rätt plats eller har någon slang hoppat bort/ gått sönder
Vaccumet tas från insuget och lagras i vaccum tanken.
-
- Användare
att vakumet är borta förbryllar mig också? Så vakumet som styr allt är det vakum som byggs upp i förgasaren?
Det sitter 3 slangar på vakumswitchen, och de går inte sätta fel för det finns en "styrning" på kopplingen. Däremot är det lite atf olja på slangarna, som antagligen kommer från lådan, fråga mig inte varför.
Jag tog alltså bort de 3 slangarna från vakumswitchen och kände om jag hade ngt vakum där, men det är alltså fel, för vakumet "kommer" från en av de slangarna? Switchen öppnar alltså så vakumet från tanken fortsätter till klockan. Dvs en av de 3 slangarna kommer från tanken - insuget.
När jag drar i vaijern så "klickar" det, men jag rör den bara 5mm. Ska inte klockan sugas in helt, dvs snarare 5cm? Hur långt ska vaijern dras?
Som jag förstått som har jag antagligen läckage någonstans från insuget? Så det jag bör göra är att kontrollera slangarna därifrån? Konstigt dock att inte 4wd fungerade när jag drog i vaijern för hand... =/
Det sitter 3 slangar på vakumswitchen, och de går inte sätta fel för det finns en "styrning" på kopplingen. Däremot är det lite atf olja på slangarna, som antagligen kommer från lådan, fråga mig inte varför.
Jag tog alltså bort de 3 slangarna från vakumswitchen och kände om jag hade ngt vakum där, men det är alltså fel, för vakumet "kommer" från en av de slangarna? Switchen öppnar alltså så vakumet från tanken fortsätter till klockan. Dvs en av de 3 slangarna kommer från tanken - insuget.
När jag drar i vaijern så "klickar" det, men jag rör den bara 5mm. Ska inte klockan sugas in helt, dvs snarare 5cm? Hur långt ska vaijern dras?
Som jag förstått som har jag antagligen läckage någonstans från insuget? Så det jag bör göra är att kontrollera slangarna därifrån? Konstigt dock att inte 4wd fungerade när jag drog i vaijern för hand... =/
På min S10 har jag tagit bort alla krånglande vacuumslangar och vklockan till framdriften. Drar manuelt i förlängd vajer när jag vill koppla in framdrift. Men måste ibland backa nån meter med bilen för att framdriften ska gå i. Skjuter in samma wire när jag vill vill koppla ur fram.Krissekross skrev:När jag drar i vaijern så "klickar" det, men jag rör den bara 5mm. Ska inte klockan sugas in helt, dvs snarare 5cm? Hur långt ska vaijern dras?
Är även fördel ibland (lätt att svänga) att man kan få lågväxeldrift med bara bakhjulsdrift om du har knappen i låg(4x4) läget men wiren inne RWD.
Konstigt om du inte får i framdriften genom att dra i wiren med eller utan vacumklocka. Jag hadde kört nån meter fram och bakåt för att testa igen.
Är nog typ ca 1-2cm man behöver dra ut wiren,men har aldrig mätt så exact.
-
- Användare
Eftersom kardan till framaxeln snurrar så ska ju bara fram koppla i om jag drar manuellt, men som du säger måste jag kanske samtidigt snurra däcken fram för att splinsen ska kugga i. Men det behövs ju inte när allt fungerar, dvs 4x4 fungerar ju så fort jag lägger i drive, jag behöver inte rulla för att den ska kroka i.. Knepigt.
-
- Användare
Har följt upp vakumslangarna och jag har fullt vakum ner till switchen, men inte vidare till klockan. Eftersom switchen är ny måste felet vara den mekaniska armen som trycker på switchen nerifrån lådan?
Jag har tidigare sagt att det klickar så fint i lådan när jag växlar mellan 2wd & 4wd, men detta kanske är när lådan växlar in Kardanaxeln till fram?
Har tittat mätt upp alla säkringarna på som sitter ovanför vänster knä när man öppnar förardörren. 100%
Jag har tidigare sagt att det klickar så fint i lådan när jag växlar mellan 2wd & 4wd, men detta kanske är när lådan växlar in Kardanaxeln till fram?
Har tittat mätt upp alla säkringarna på som sitter ovanför vänster knä när man öppnar förardörren. 100%
Då finns det ju bara en sak o göra ta bort switchen och tryck på den manuellt funkar det då så klockan drar så bör det ju vara fel någonstans i lådan. Om du nu inte haft otur och fått en trasig eller kärvande switch
Klicket du hör är elmotorn som styr 4x4 hög o låg och den funkar ju uppenbart då kardan kopplas in.
Klicket du hör är elmotorn som styr 4x4 hög o låg och den funkar ju uppenbart då kardan kopplas in.
-
- Användare
Ljudet kommer från elmotorn och även växelföraren i fördelningslådan när motorn vrider denna mellan 4x4 och 2wd. Hur det ser ut i lådan har jag ingen aning om. men kan tänka mig att det sitter en kam (nock) på växelförarens axel som påverkar vaccumswitchen. Leta elfel är ingen mening med då som jag sagt tidigare är bara vaccum inblandat till framaxelns inkoppling.
Är ju ganska enkelt att kolla switchens funktion, skruva bort den o tryck på den fjädrande "knoppen" släpper den igenom vaccum då?
Hur var den gamla som du skruvade bort blås i den o se hur den beter sig när du trycker på "knoppen". Den borde ju släppa igenom hela tiden då du skrev att vaccumklockan drog även i 2wd.
Är ju ganska enkelt att kolla switchens funktion, skruva bort den o tryck på den fjädrande "knoppen" släpper den igenom vaccum då?
Hur var den gamla som du skruvade bort blås i den o se hur den beter sig när du trycker på "knoppen". Den borde ju släppa igenom hela tiden då du skrev att vaccumklockan drog även i 2wd.
-
- Användare