Slipa till fälgar, king cab till pajero.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nybörjarn
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån mar 14, 2011 10:37

Slipa till fälgar, king cab till pajero.

Inlägg av Nybörjarn » mån mar 14, 2011 10:50

Jag är nästintill total nybörjare och har sökt lite svar genom att läsa på de här forumen under ett par månader. Så kom jag på att jag ju kunde fråga direkt också.

Jag har en Pajero -91 som jag köpt valpdäck till, eftersom det satt 15" fälgar på så köpte jag nya fälgar som hade suttit på en king cab. Enligt information från forumet så skulle de passa eftersom de hade samma bultcirkel. Efter många om och men, resor till däckfirman, inköp av slang m.m. så skulle jag "bara slänga på däcken" enligt vad jag sa till min fru.
Det visade sig dock att NAVET var för stort för fälgarna, men att bultcirkeln verkar passa.

Det skiljer omkring 3 mm i diameter plus att king cab-fälgarna har små klackar vid varje bulthål som är ca 1 mm höga. Jag trodde först att det bara var klackarna som var i vägen och filade ner dem för hand, men det räckte inte.
Sedan filade och filade jag tills det blev mörkt och ändå lyckades jag inte få på den första fälgen. Dagen efter köpte jag slipstift på biltema och slipade bort tre av dem utan att ha nått ända fram (saknar drygt 1 mm i diameter nu).

Jag har ingen svarv utan endast handkraft och borrmaskin att tillgå.

Är det någon annan som haft samma problem och kommit på en bra metod för att slipa upp navet? Roterande filar tittade jag på, men hur många sådana går det åt för att fila upp fyra fälgar?

Visst GÅR det att slipa för hand, men det tar ju säkert 8 timmar per fälg.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån mar 14, 2011 11:24

Jag hade samma problem när jag satte cheva-fälgar på dodgen.
Jag körde med en sådan här tryckluftsdriven slipmaskin:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... lipmaskin/
Bild
och en cylindrisk roterande fil till den, typ som den till vänster här:
http://www.biltema.se/ProductImages/20/ ... -544_l.jpg
Bild
Fast nu var inte den filen jag använde från biltema, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på dem, men använder man en riktigt fil i hårdmetall så ska den hålla för detta och mycket mer.

Det går nog att köra filen med borrmaskin också, ifall du inte har tillgång till tryckluft

Nybörjarn
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån mar 14, 2011 10:37

Inlägg av Nybörjarn » mån mar 14, 2011 11:29

Tack, då kan jag köpa mig två sådana filar och köra med borrmaskinen nästa gång jag åker ut, utan större risk för att behöva ta nya materielvändor.
Är det tidskrävande?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån mar 14, 2011 12:01

Det gick ganska snabbt med slipmaskinen, men jag misstänker att borrmaskinen tar lite mer tid, för den går nog inte på lika högt varvtal...

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Engman2 » mån mar 14, 2011 12:56

Med en en 230v maskin borde det gå hyffsat fort, men med batteri driven tar det nog nån dag :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Nybörjarn
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån mar 14, 2011 10:37

Inlägg av Nybörjarn » mån mar 14, 2011 13:01

Det är en ordentlig borrmaskin, men jag sitter här och funderar på om jag inte glömde den utomhus så jag kanske inte har någon längre.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Inlägg av Strömmen » mån mar 14, 2011 20:53

Jag hade samma problem när jag köpte mazda fälgar till kingcaben,det fanns en anvisning typ nersvarvat några mm i navhålet med rätt diameter som jag skulle ha och där passade en lämplig hålsåg som fick styrning av den nersvarvade anvisningen.
Gick smidigt som bara den.
Finns det ingen anvisning så borde man kunna göra en styrning som håller hålsågen.
Mvh anders

300 GD
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 03, 2011 19:50

Inlägg av 300 GD » mån mar 14, 2011 23:48

Nybörjarn;

Gör inte förstora eller väldigt ocentrerade hål bara, fälgen bör ligga ganska tight mot kanten i navet.

Nybörjarn
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån mar 14, 2011 10:37

Inlägg av Nybörjarn » tis mar 15, 2011 0:20

Strömmen
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.

300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
(Den första kan ha blivit något oval)

300 GD
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 03, 2011 19:50

Inlägg av 300 GD » tis mar 15, 2011 0:32

Nybörjarn skrev:Strömmen
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.

300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
(Den första kan ha blivit något oval)

Jag är inte så super-insatt, jag vet bara att kompisen körde av fem hjulbult på sin personbils merca när han hade fälgar som inte låg an mot naven. På den bilen var det dock betydligt mycket större hål. Håller man sig någorlunda centrerad och med ungefär samma mått fixar det sig nog. Sen handlar det väl lite om vikt /effekt också.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis mar 15, 2011 10:26

300 GD skrev:
Nybörjarn skrev:Strömmen
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.

300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
(Den första kan ha blivit något oval)

Jag är inte så super-insatt, jag vet bara att kompisen körde av fem hjulbult på sin personbils merca när han hade fälgar som inte låg an mot naven. På den bilen var det dock betydligt mycket större hål. Håller man sig någorlunda centrerad och med ungefär samma mått fixar det sig nog. Sen handlar det väl lite om vikt /effekt också.
eller så hade han inte dragit åt bultarna ordentligt, vilket jg håller för troligt

det är inget problem att ha för stort hål, på många offroadbilar är det så

moderna personbilar centrerar på centrumhålet
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

300 GD
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 03, 2011 19:50

Inlägg av 300 GD » tis mar 15, 2011 12:59

optodsl skrev:
300 GD skrev:
Nybörjarn skrev:Strömmen
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.

300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
(Den första kan ha blivit något oval)

Jag är inte så super-insatt, jag vet bara att kompisen körde av fem hjulbult på sin personbils merca när han hade fälgar som inte låg an mot naven. På den bilen var det dock betydligt mycket större hål. Håller man sig någorlunda centrerad och med ungefär samma mått fixar det sig nog. Sen handlar det väl lite om vikt /effekt också.
eller så hade han inte dragit åt bultarna ordentligt, vilket jg håller för troligt

det är inget problem att ha för stort hål, på många offroadbilar är det så

moderna personbilar centrerar på centrumhålet

Jaha, ja. Det var dumt att jag la mig i när jag inte visste bättre. Utgick ifrån att det var av den typ som ska ligga tight mot fasningen i navet. Ungefär lika dumt som dina sannolikhets teorier.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis mar 15, 2011 14:33

Ooooops

Där fick jag en känga :slap:

Det var absolut inte menat som nån kritik, synd att du tog det så
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis mar 15, 2011 14:46

Faktum är att ni båda har rätt.

Man kan ha ett stort centrumhål och köra utan problem om friktionen mellan fälg och nav är tillräcklig samt att man dragit åt hjulbultarna med tillräckligt moment.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Nybörjarn
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån mar 14, 2011 10:37

Inlägg av Nybörjarn » tis mar 15, 2011 15:34

Vad är rätt för mig nu då?

Skriv svar