Slipa till fälgar, king cab till pajero.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Slipa till fälgar, king cab till pajero.
Jag är nästintill total nybörjare och har sökt lite svar genom att läsa på de här forumen under ett par månader. Så kom jag på att jag ju kunde fråga direkt också.
Jag har en Pajero -91 som jag köpt valpdäck till, eftersom det satt 15" fälgar på så köpte jag nya fälgar som hade suttit på en king cab. Enligt information från forumet så skulle de passa eftersom de hade samma bultcirkel. Efter många om och men, resor till däckfirman, inköp av slang m.m. så skulle jag "bara slänga på däcken" enligt vad jag sa till min fru.
Det visade sig dock att NAVET var för stort för fälgarna, men att bultcirkeln verkar passa.
Det skiljer omkring 3 mm i diameter plus att king cab-fälgarna har små klackar vid varje bulthål som är ca 1 mm höga. Jag trodde först att det bara var klackarna som var i vägen och filade ner dem för hand, men det räckte inte.
Sedan filade och filade jag tills det blev mörkt och ändå lyckades jag inte få på den första fälgen. Dagen efter köpte jag slipstift på biltema och slipade bort tre av dem utan att ha nått ända fram (saknar drygt 1 mm i diameter nu).
Jag har ingen svarv utan endast handkraft och borrmaskin att tillgå.
Är det någon annan som haft samma problem och kommit på en bra metod för att slipa upp navet? Roterande filar tittade jag på, men hur många sådana går det åt för att fila upp fyra fälgar?
Visst GÅR det att slipa för hand, men det tar ju säkert 8 timmar per fälg.
Jag har en Pajero -91 som jag köpt valpdäck till, eftersom det satt 15" fälgar på så köpte jag nya fälgar som hade suttit på en king cab. Enligt information från forumet så skulle de passa eftersom de hade samma bultcirkel. Efter många om och men, resor till däckfirman, inköp av slang m.m. så skulle jag "bara slänga på däcken" enligt vad jag sa till min fru.
Det visade sig dock att NAVET var för stort för fälgarna, men att bultcirkeln verkar passa.
Det skiljer omkring 3 mm i diameter plus att king cab-fälgarna har små klackar vid varje bulthål som är ca 1 mm höga. Jag trodde först att det bara var klackarna som var i vägen och filade ner dem för hand, men det räckte inte.
Sedan filade och filade jag tills det blev mörkt och ändå lyckades jag inte få på den första fälgen. Dagen efter köpte jag slipstift på biltema och slipade bort tre av dem utan att ha nått ända fram (saknar drygt 1 mm i diameter nu).
Jag har ingen svarv utan endast handkraft och borrmaskin att tillgå.
Är det någon annan som haft samma problem och kommit på en bra metod för att slipa upp navet? Roterande filar tittade jag på, men hur många sådana går det åt för att fila upp fyra fälgar?
Visst GÅR det att slipa för hand, men det tar ju säkert 8 timmar per fälg.
Jag hade samma problem när jag satte cheva-fälgar på dodgen.
Jag körde med en sådan här tryckluftsdriven slipmaskin:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... lipmaskin/

och en cylindrisk roterande fil till den, typ som den till vänster här:
http://www.biltema.se/ProductImages/20/ ... -544_l.jpg

Fast nu var inte den filen jag använde från biltema, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på dem, men använder man en riktigt fil i hårdmetall så ska den hålla för detta och mycket mer.
Det går nog att köra filen med borrmaskin också, ifall du inte har tillgång till tryckluft
Jag körde med en sådan här tryckluftsdriven slipmaskin:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... lipmaskin/

och en cylindrisk roterande fil till den, typ som den till vänster här:
http://www.biltema.se/ProductImages/20/ ... -544_l.jpg

Fast nu var inte den filen jag använde från biltema, så jag kan inte uttala mig om kvaliten på dem, men använder man en riktigt fil i hårdmetall så ska den hålla för detta och mycket mer.
Det går nog att köra filen med borrmaskin också, ifall du inte har tillgång till tryckluft
Jag hade samma problem när jag köpte mazda fälgar till kingcaben,det fanns en anvisning typ nersvarvat några mm i navhålet med rätt diameter som jag skulle ha och där passade en lämplig hålsåg som fick styrning av den nersvarvade anvisningen.
Gick smidigt som bara den.
Finns det ingen anvisning så borde man kunna göra en styrning som håller hålsågen.
Mvh anders
Gick smidigt som bara den.
Finns det ingen anvisning så borde man kunna göra en styrning som håller hålsågen.
Mvh anders
Strömmen
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.
300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
(Den första kan ha blivit något oval)
Jag tror inte att det finns någon styrning, men fälgarna är målade så det kanske finns något under. Vore ju roligt om man bara kunde hålsåga rakt ner.
300 GD
De gamla fälgarna har 2-3 mm större hål än nav. Jag hittade en plastkruka vars flens har exakt samma diameter som navet och jag tänkte lägga den i hålen och rita runt med en 1mm penna och slipa bort hela linjen. Är det bättre om jag håller mig närmare navet?
Nybörjarn skrev:Strömmen
300 GD
Jag är inte så super-insatt, jag vet bara att kompisen körde av fem hjulbult på sin personbils merca när han hade fälgar som inte låg an mot naven. På den bilen var det dock betydligt mycket större hål. Håller man sig någorlunda centrerad och med ungefär samma mått fixar det sig nog. Sen handlar det väl lite om vikt /effekt också.
eller så hade han inte dragit åt bultarna ordentligt, vilket jg håller för troligt300 GD skrev:Nybörjarn skrev:Strömmen
300 GD
Jag är inte så super-insatt, jag vet bara att kompisen körde av fem hjulbult på sin personbils merca när han hade fälgar som inte låg an mot naven. På den bilen var det dock betydligt mycket större hål. Håller man sig någorlunda centrerad och med ungefär samma mått fixar det sig nog. Sen handlar det väl lite om vikt /effekt också.
det är inget problem att ha för stort hål, på många offroadbilar är det så
moderna personbilar centrerar på centrumhålet
optodsl skrev:eller så hade han inte dragit åt bultarna ordentligt, vilket jg håller för troligt300 GD skrev:Nybörjarn skrev:Strömmen
300 GD
det är inget problem att ha för stort hål, på många offroadbilar är det så
moderna personbilar centrerar på centrumhålet
Jaha, ja. Det var dumt att jag la mig i när jag inte visste bättre. Utgick ifrån att det var av den typ som ska ligga tight mot fasningen i navet. Ungefär lika dumt som dina sannolikhets teorier.
Faktum är att ni båda har rätt.
Man kan ha ett stort centrumhål och köra utan problem om friktionen mellan fälg och nav är tillräcklig samt att man dragit åt hjulbultarna med tillräckligt moment.
Man kan ha ett stort centrumhål och köra utan problem om friktionen mellan fälg och nav är tillräcklig samt att man dragit åt hjulbultarna med tillräckligt moment.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499