Ojämn bromfördelning fram-bak cherokee XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sjöblom!
Hemmastadd

Ojämn bromfördelning fram-bak cherokee XJ

Inlägg av sjöblom! » lör dec 04, 2010 15:01

Tjena! Vart inne och besiktigade min jeep cherokee XJ-89 i dagarna, fick nedslag på glapp i undre spindelleder och bruten krängare. Men även på att bromskraftsfördelningen var fel fram och bak. Båda bromsar tog bra (kan leta fram bromsvärden om det hjälper) men har märkt det även själv nu när det är snö (inte märkt innan) att hjulen låser upp bak nästan direkt. Före framhjulen, alltså bromsar den bak och sedan fram.

Finns det någon fördelningsmodul/ventil för bromsfördelningen eller liknande eller vart ska man börja leta?
mvh

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör dec 04, 2010 15:12

Tror att det sitter en LASTKÄNNANDE VENTIL i anslutning till bakaxeln.

Brukar vara ett stag från bakaxeln till denna ventil, ventilen sitter monterad i själva karossen.

När denna ventil går sönder (läs rostar fast) så brukar det vara så att den bromsar bak mest för att den tror att bilen har fullt lass och då behövs mer bromskraft bak.

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

sjöblom!
Hemmastadd

Inlägg av sjöblom! » lör dec 04, 2010 15:52

Spjutet skrev:Tror att det sitter en LASTKÄNNANDE VENTIL i anslutning till bakaxeln.

Brukar vara ett stag från bakaxeln till denna ventil, ventilen sitter monterad i själva karossen.

När denna ventil går sönder (läs rostar fast) så brukar det vara så att den bromsar bak mest för att den tror att bilen har fullt lass och då behövs mer bromskraft bak.

Precis en sån jag hoppades på att det skulle finnas ;)

får ta in och tina upp den o rota lite under då, borde räcka med att smörja upp den med lite tur och slippa byta?

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » lör dec 04, 2010 17:24

eller så har bromsbackarna fått en skvätt olja,brukar resulterar i huggande bromsar i synnerhet när den stått nån dag
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Spikey
Rutinerad

Inlägg av Spikey » sön dec 05, 2010 19:18

Spjutet skrev:Tror att det sitter en LASTKÄNNANDE VENTIL i anslutning till bakaxeln.

Har ett liknande problem på min men inte lagt märke till något sådant på min. Får ta och titta närmare på det igen. Måste bara får bort all ler is från Gröndal innan
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » sön dec 05, 2010 19:44

Varje gång jag har varit under min xj 89:a och 90:a så har jag aldrig sett en lastkännande ventil på dom.
På comanche däremot så finns det lastkännande ventil.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

GreenMountain
Beroende
Kontakt:

Inlägg av GreenMountain » ons mar 16, 2011 21:44

antar att de är löst. men hade samma problem på min. Rev ner bromsarna bak och självjustering va helt skrot. och va antagligen fel ihopmonterat. Nya backar samt monteringsats monterades så försvann detta problem!

Skriv svar