Hur fixar man svampig/dålig styrning??

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GMC
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 09, 2010 13:58

Hur fixar man svampig/dålig styrning??

Inlägg av GMC » lör okt 16, 2010 9:08

Har en Cherokee 89a 4.0l som jag nyss köpt och styrningen är väldigt odirekt jag har ju haft flera amerikanska äldre bilar så jag vet ju att det inte är en audi direkt =) men det här känns lite för svampigt. Sitter dock rätt svampiga däck mastercraft 295/60-15 på men det borde inte göra så mycket eller?
Är det så enkelt att styrningen är slut att man behöver byta styrsnäckan/styrväxeln mm?? Fick med en extra styrväxel men sen har man ju sett såna här steering stabilizer kit som dom här:

http://www.car-stuff.com/store/?N=10854 ... 4294952394

Är det nåt att ha??
Hur kan jag bäst råda bot på det för det vinglar rätt bra över vägen då man får parrera med ratten hela tiden!?
sen så har ju ratten tre "ekrar" om man får kalla det för det och alla tre ska väl vara rakt neråt när man kör rakt fram så att ratten är symetrisk om man får kalla det så om ni förstår?? Min ratt måste jag ha svängd ganska mycket åt ena hållet för att bilen ska gå rakt och jag tror inte det har med hjulinställningar att göra el sne framvagn det känns som det har just med styrningen att göra eller vad tror ni??
Älskar ju bilen!!! =)
Tacksam för svar till en ny här på forumet men märkt att det finns mycket kunnigt folk här! =)

/Daniel

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör okt 16, 2010 9:33

Jag körde just en sån bil i våras när vi åkte på offroadäventyr till Estland, och det var en spännande upplevelse! För nåt jävligare har jag inte styrt kan jag säga. Den cherokeen var höjd lite och hade större däck och väldigt otäck att köra. Om man låg på landsväg och skulle "justera" bilens läge på vägen- bara en liten sidoförflyttning så vips så låg bilen på andra sidan vägen eller på väg ner i diket! Bilens ägare sa att det var helt normalt och lite knepigt innan man lärt sej hur styrningen funkade.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » lör okt 16, 2010 18:44

Du har inte ett krokigt parallelstag, de ändrar bilens karaktär mkt bla så blir inte raktfram rätt på ratten
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

GMC
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: lör okt 09, 2010 13:58

Inlägg av GMC » lör okt 16, 2010 21:14

Det är precis så det är att rakt fram inte är rakt på ratten.
Ska kolla staget omg tackar!!

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » sön okt 17, 2010 17:24

Eller mycket toe in med rakt styrstag
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Stomperotica
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 20, 2010 7:54
Ort: Rävbo

Inlägg av Stomperotica » ons okt 20, 2010 8:25

Ohoj hombres!

Jag har inte kört många jeepar av årsmodell äldre som inte känns som att "lillfinger-servon" ligger på även vid högre hastigheter och det brukar vara styrdämparen, alltså den som ska dämpa ner servon ju fortare man kör.

Du ser den om du tittar framifrån, undertill. Ser ut som en stötdämpare. Brukar bli sämre med åren. Kan mycket väl vara den som är dålig.

Att ratten inte är "rak" när framhjulen står rakt är vanligt på äldre bilar generellt, oftast för att någon inte ställt om ratten vid en framvagnsinställning. Det behöver inte vara något fel alltså.
Cherokee -89/-91, Suzuki DRZ 400/450, 4-hjulingar, 240 -75 (trimmad, rally).
Troligen sanslös ;)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » ons okt 20, 2010 16:55

Stomperotica skrev:Ohoj hombres!

Jag har inte kört många jeepar av årsmodell äldre som inte känns som att "lillfinger-servon" ligger på även vid högre hastigheter och det brukar vara styrdämparen, alltså den som ska dämpa ner servon ju fortare man kör.

Du ser den om du tittar framifrån, undertill. Ser ut som en stötdämpare. Brukar bli sämre med åren. Kan mycket väl vara den som är dålig.

Att ratten inte är "rak" när framhjulen står rakt är vanligt på äldre bilar generellt, oftast för att någon inte ställt om ratten vid en framvagnsinställning. Det behöver inte vara något fel alltså.
gör styrdämparen verkligen det????
TGB 13

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » ons okt 20, 2010 19:24

Hej!
Jag hade en så cherokee, det var en skuren spindelled på den som
gjorde att det var stört omöjligt att köra rakt fram, minsta justering med
ratten och jag var helt säker på att hamna i diket!
Om jag minns rätt så var det en nedre spindelled som skurit.

Mvh Andreas_j

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » ons okt 20, 2010 19:38

Styrdämparen är till för att dämpa slag/skak från hjulen till ratten.
Min såg ut som ett russin efter åren i skogen så jag slängde den på sophögen och på min funkar det lika bra utan
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Stomperotica
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 20, 2010 7:54
Ort: Rävbo

Inlägg av Stomperotica » tor okt 21, 2010 1:06

Sant som är skrivet ovan.

Däcken är ju jäkligt breda och lite tjall på framvagnsinställningen på det... Låter troligast iofs.

Men styrdämparen, kanske finns olika typer, fungerar (fungerade) så på min tills den började ge upp. Dvs, ju fortare jag körde desto stadigare låg bilen/styrningen etc. Ingen fickparkeringsservo i 120 ;)

Hoppas du får till det!

EDIT: Nu ser jag mitt första inlägg och det blev ju fel, styrdämparen dämpar ju inte själva servon förstås. Den stabiliserar helt enkelt. I min nuvarande gamla -89 (-91 i pappren pga. import-strulet de åren), så dämpade/stabiliserade eller vad man nu säger, styrningen accelererande med farten. Hm, kryptiskt skrivet ;) Jag är trött... kört mutterknack i kortbyxor halva dan (jo, jag vet..). Trött, kall, hungrig och för mycket kvar att göra.

En taskig film och slafen ;)
Cherokee -89/-91, Suzuki DRZ 400/450, 4-hjulingar, 240 -75 (trimmad, rally).
Troligen sanslös ;)

blacksahara77
Användare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre mar 18, 2011 21:46
Ort: Göteborg

Styrdämpare

Inlägg av blacksahara77 » fre mar 18, 2011 22:29

går på 500spänn. jag slängde på en sån på min wrangler som var svampig som fan med 32tummare...

du kan ju bredda den också, det gör nog susen
epic wrangler condition

blacksahara77
Användare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre mar 18, 2011 21:46
Ort: Göteborg

Styrdämpare

Inlägg av blacksahara77 » fre mar 18, 2011 22:29

går på 500spänn. jag slängde på en sån på min wrangler som var svampig som fan med 32tummare...

du kan ju bredda den också, det gör nog susen
epic wrangler condition

Skriv svar