Hur fixar man svampig/dålig styrning??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hur fixar man svampig/dålig styrning??
Har en Cherokee 89a 4.0l som jag nyss köpt och styrningen är väldigt odirekt jag har ju haft flera amerikanska äldre bilar så jag vet ju att det inte är en audi direkt =) men det här känns lite för svampigt. Sitter dock rätt svampiga däck mastercraft 295/60-15 på men det borde inte göra så mycket eller?
Är det så enkelt att styrningen är slut att man behöver byta styrsnäckan/styrväxeln mm?? Fick med en extra styrväxel men sen har man ju sett såna här steering stabilizer kit som dom här:
http://www.car-stuff.com/store/?N=10854 ... 4294952394
Är det nåt att ha??
Hur kan jag bäst råda bot på det för det vinglar rätt bra över vägen då man får parrera med ratten hela tiden!?
sen så har ju ratten tre "ekrar" om man får kalla det för det och alla tre ska väl vara rakt neråt när man kör rakt fram så att ratten är symetrisk om man får kalla det så om ni förstår?? Min ratt måste jag ha svängd ganska mycket åt ena hållet för att bilen ska gå rakt och jag tror inte det har med hjulinställningar att göra el sne framvagn det känns som det har just med styrningen att göra eller vad tror ni??
Älskar ju bilen!!! =)
Tacksam för svar till en ny här på forumet men märkt att det finns mycket kunnigt folk här! =)
/Daniel
Är det så enkelt att styrningen är slut att man behöver byta styrsnäckan/styrväxeln mm?? Fick med en extra styrväxel men sen har man ju sett såna här steering stabilizer kit som dom här:
http://www.car-stuff.com/store/?N=10854 ... 4294952394
Är det nåt att ha??
Hur kan jag bäst råda bot på det för det vinglar rätt bra över vägen då man får parrera med ratten hela tiden!?
sen så har ju ratten tre "ekrar" om man får kalla det för det och alla tre ska väl vara rakt neråt när man kör rakt fram så att ratten är symetrisk om man får kalla det så om ni förstår?? Min ratt måste jag ha svängd ganska mycket åt ena hållet för att bilen ska gå rakt och jag tror inte det har med hjulinställningar att göra el sne framvagn det känns som det har just med styrningen att göra eller vad tror ni??
Älskar ju bilen!!! =)
Tacksam för svar till en ny här på forumet men märkt att det finns mycket kunnigt folk här! =)
/Daniel
Jag körde just en sån bil i våras när vi åkte på offroadäventyr till Estland, och det var en spännande upplevelse! För nåt jävligare har jag inte styrt kan jag säga. Den cherokeen var höjd lite och hade större däck och väldigt otäck att köra. Om man låg på landsväg och skulle "justera" bilens läge på vägen- bara en liten sidoförflyttning så vips så låg bilen på andra sidan vägen eller på väg ner i diket! Bilens ägare sa att det var helt normalt och lite knepigt innan man lärt sej hur styrningen funkade.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 7:54
- Ort: Rävbo
Ohoj hombres!
Jag har inte kört många jeepar av årsmodell äldre som inte känns som att "lillfinger-servon" ligger på även vid högre hastigheter och det brukar vara styrdämparen, alltså den som ska dämpa ner servon ju fortare man kör.
Du ser den om du tittar framifrån, undertill. Ser ut som en stötdämpare. Brukar bli sämre med åren. Kan mycket väl vara den som är dålig.
Att ratten inte är "rak" när framhjulen står rakt är vanligt på äldre bilar generellt, oftast för att någon inte ställt om ratten vid en framvagnsinställning. Det behöver inte vara något fel alltså.
Jag har inte kört många jeepar av årsmodell äldre som inte känns som att "lillfinger-servon" ligger på även vid högre hastigheter och det brukar vara styrdämparen, alltså den som ska dämpa ner servon ju fortare man kör.
Du ser den om du tittar framifrån, undertill. Ser ut som en stötdämpare. Brukar bli sämre med åren. Kan mycket väl vara den som är dålig.
Att ratten inte är "rak" när framhjulen står rakt är vanligt på äldre bilar generellt, oftast för att någon inte ställt om ratten vid en framvagnsinställning. Det behöver inte vara något fel alltså.
Cherokee -89/-91, Suzuki DRZ 400/450, 4-hjulingar, 240 -75 (trimmad, rally).
Troligen sanslös
Troligen sanslös

gör styrdämparen verkligen det????Stomperotica skrev:Ohoj hombres!
Jag har inte kört många jeepar av årsmodell äldre som inte känns som att "lillfinger-servon" ligger på även vid högre hastigheter och det brukar vara styrdämparen, alltså den som ska dämpa ner servon ju fortare man kör.
Du ser den om du tittar framifrån, undertill. Ser ut som en stötdämpare. Brukar bli sämre med åren. Kan mycket väl vara den som är dålig.
Att ratten inte är "rak" när framhjulen står rakt är vanligt på äldre bilar generellt, oftast för att någon inte ställt om ratten vid en framvagnsinställning. Det behöver inte vara något fel alltså.
TGB 13
-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 7:54
- Ort: Rävbo
Sant som är skrivet ovan.
Däcken är ju jäkligt breda och lite tjall på framvagnsinställningen på det... Låter troligast iofs.
Men styrdämparen, kanske finns olika typer, fungerar (fungerade) så på min tills den började ge upp. Dvs, ju fortare jag körde desto stadigare låg bilen/styrningen etc. Ingen fickparkeringsservo i 120
Hoppas du får till det!
EDIT: Nu ser jag mitt första inlägg och det blev ju fel, styrdämparen dämpar ju inte själva servon förstås. Den stabiliserar helt enkelt. I min nuvarande gamla -89 (-91 i pappren pga. import-strulet de åren), så dämpade/stabiliserade eller vad man nu säger, styrningen accelererande med farten. Hm, kryptiskt skrivet
Jag är trött... kört mutterknack i kortbyxor halva dan (jo, jag vet..). Trött, kall, hungrig och för mycket kvar att göra.
En taskig film och slafen
Däcken är ju jäkligt breda och lite tjall på framvagnsinställningen på det... Låter troligast iofs.
Men styrdämparen, kanske finns olika typer, fungerar (fungerade) så på min tills den började ge upp. Dvs, ju fortare jag körde desto stadigare låg bilen/styrningen etc. Ingen fickparkeringsservo i 120

Hoppas du får till det!
EDIT: Nu ser jag mitt första inlägg och det blev ju fel, styrdämparen dämpar ju inte själva servon förstås. Den stabiliserar helt enkelt. I min nuvarande gamla -89 (-91 i pappren pga. import-strulet de åren), så dämpade/stabiliserade eller vad man nu säger, styrningen accelererande med farten. Hm, kryptiskt skrivet

En taskig film och slafen

Cherokee -89/-91, Suzuki DRZ 400/450, 4-hjulingar, 240 -75 (trimmad, rally).
Troligen sanslös
Troligen sanslös

-
- Användare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: fre mar 18, 2011 21:46
- Ort: Göteborg
Styrdämpare
går på 500spänn. jag slängde på en sån på min wrangler som var svampig som fan med 32tummare...
du kan ju bredda den också, det gör nog susen
du kan ju bredda den också, det gör nog susen
epic wrangler condition
-
- Användare
- Inlägg: 68
- Blev medlem: fre mar 18, 2011 21:46
- Ort: Göteborg
Styrdämpare
går på 500spänn. jag slängde på en sån på min wrangler som var svampig som fan med 32tummare...
du kan ju bredda den också, det gör nog susen
du kan ju bredda den också, det gör nog susen
epic wrangler condition