Varför ser bakhjulen ocentrerade ut vid höjning? (WJ)

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Per_Svensson
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 21, 2011 16:57

Varför ser bakhjulen ocentrerade ut vid höjning? (WJ)

Inlägg av Per_Svensson » fre mar 25, 2011 15:25

När man ser höjda WJ:s från sidan ser det ofta ut som att bakhjulet inte är centrerat i hjulhuset. Det ser ut att sitta för långt fram. Är detta en fotografisk synvilla eller flyttas hjulet automatiskt framåt vid höjning? Finns det något sätt att motverka detta?

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Varför ser bakhjulen ocentrerade ut vid höjning? (WJ)

Inlägg av Spjutet » fre mar 25, 2011 15:46

Per_Svensson skrev:När man ser höjda WJ:s från sidan ser det ofta ut som att bakhjulet inte är centrerat i hjulhuset. Det ser ut att sitta för långt fram. Är detta en fotografisk synvilla eller flyttas hjulet automatiskt framåt vid höjning? Finns det något sätt att motverka detta?

Då skaffar man längre bärarmar.


För när axlen åker upp så åker den även framåt.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Varför ser bakhjulen ocentrerade ut vid höjning? (WJ)

Inlägg av optodsl » fre mar 25, 2011 16:40

Spjutet skrev:
Per_Svensson skrev:När man ser höjda WJ:s från sidan ser det ofta ut som att bakhjulet inte är centrerat i hjulhuset. Det ser ut att sitta för långt fram. Är detta en fotografisk synvilla eller flyttas hjulet automatiskt framåt vid höjning? Finns det något sätt att motverka detta?

Då skaffar man längre bärarmar.


För när axlen åker upp så åker den även framåt.


:wink:
ja, eller ner.....
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

monkysa
Rutinerad
Inlägg: 475
Blev medlem: ons apr 04, 2007 15:42
Ort: Borås

Inlägg av monkysa » fre mar 25, 2011 17:47

ja, när axeln åker upp, så åker den ju bakåt, tills bärarmen är i våg, sen därefter åker den ju framåt. Helt som det ska då det blir en cirkelrörelse. :D samma på bladfjädrat fast inte dirket lika mkt.

WJ?? e de cherokee? :roll:
"Original" C303

MP
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 09, 2011 11:39
Ort: Hindås

Inlägg av MP » lör mar 26, 2011 9:38

monkysa skrev:
WJ?? e de cherokee? :roll:
Grand Cherokee 1999-2004 :wink:
/ Janne
Jeep Grand Cherokee LTD V8 -96
JCS: 15

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör mar 26, 2011 15:32

Tjena Monkysa,

Jag har gjort några höjningar till Cherokee med bladisar bak. Och min erfarenhet är att cirkelrörelsen du så riktigt beskriver blir "värre" med blad än med fasta bärarmar och spiraler. Bärarmen har ju en bestämd längd, vilket bladfjädern inte har. Ju längre den fjädrar in, desto "rakare" blir fjädern! Så om det fasta hänket är fram så rör sej axeln bakåt på grund av den pendelrörelse du beskriver, men den rör sej också bakåt av att fjädern blir mer rak.

Det är mycket geometri när man ska räkna ut rörelserna i levande material, såsom en fjäder...

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar