Ventiler 6,2L Diesel

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

2500silverado
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41

Ventiler 6,2L Diesel

Inlägg av 2500silverado » fre apr 01, 2011 14:38

Tänkte justera ventilerna på chevan min. Men får inte tag på vad det ska vara på in och ut. Ska ställa in med bladmått. Nån som har gjort det tidigare och vet var det ska vara för mått på in och ut? Motorn är en 6,2L diesel och sitter i en 91ans silverado.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre apr 01, 2011 17:24

hydraliska lyftare= ingen justering
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

2500silverado
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: fre apr 16, 2010 11:41

Inlägg av 2500silverado » fre apr 01, 2011 17:34

Mathias T skrev:hydraliska lyftare= ingen justering
Man kan inte ställa dom¨ändå? Det är ett fasligt tickande...

cyberdog
Hemmastadd
Inlägg: 157
Blev medlem: tor jan 07, 2010 18:30
Ort: Kiruna

Inlägg av cyberdog » fre apr 01, 2011 21:04

Om det tickar väldigt mycket så är det byte av lyftare eller kam. Brukar inte gå justera då det är hydrauliska lyftare.

Kan ha fel så rätta mig gärna :)
1996 4x4 2dr Cheva Blazer 4.3 Vortex
1987 4x4 2dr Izuzu Trooper 2.2 TurboDiesel
+ Massa Radiostyrda bilar

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » fre apr 01, 2011 21:21

Bero ju på hur löst spända dom är de :wink: Nog mycke så kan de klapra av dom med men då man bruka spänna åt dom ett kvarts till ett halvt varv efter noll spel så är de mycke de ska slitas..
Gissa nog på lyftare som gett upp jag med.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre apr 01, 2011 21:32

finns fortfarande ingen justering att spänna på en 6,2 diesel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör apr 02, 2011 0:08

Mathias T skrev:finns fortfarande ingen justering att spänna på en 6,2 diesel
Nu var det visserligen länge sen jag hade loss ventilkåporna på en 6,2:a, så jag kommer inte ihåg hur det ser ut...
Men nog måste det gå att justera, även hydrauliska lyftare ska ju justeras till noll-spel och lite till vid installation.
Jag misstänker att det är vippans centerbult som man justerar med...
Men det är ju som sagt inget man justerar annat än vid installation.
Börjar det knacka, så har troligen något pajjat...

Men det kan ju vara så enkelt som en ventilfjäder om man har tur

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör apr 02, 2011 7:49

enda sättet att justera vid vipporna är med slipmaskin

Bild

det är en hel brygga utan justerskruvar :roll:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » lör apr 02, 2011 7:55

Mathias T har rätt
Bild

en bild på plastpluppen som håller det på plats också
Bild
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör apr 02, 2011 8:18

Det kan juh oxå vara vacumpumpen som för en jävla massa oljud
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » lör apr 02, 2011 13:06

De var som fan :shock:
Man chimsa inte höjden på blocken där den är skruvad då? Men fräser man ventilsäten eller lyftarna blir slitna så måste man ju kompensera på nå vis?
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör apr 02, 2011 16:13

Amazon_Sleper skrev:De var som fan :shock:
Man chimsa inte höjden på blocken där den är skruvad då? Men fräser man ventilsäten eller lyftarna blir slitna så måste man ju kompensera på nå vis?
Därav dom hydraliska lyftarna :wink: 99% av alla fordon med hydraliska lyftare finns ingen inställning på och skulle du schimsa vipparmsbryggan på denna så kommer ju alla 4 ventilerna på samma brygga ändras
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör apr 02, 2011 18:36

Det va som fan :shock:
Då hör Cheva smallblock o bigblock till de resterande 1%
Andra motorer än dem har jag ganska begränsad erfarenhet av får jag erkänna...
Så jag trodde det var så på alla :rodnar:
Men de motorerna bör ju ha varit konstruerade med tanke på mekaniska lyftare från början, när jag tänker efter... :think:

Å när jag tänker efter hur en hydraullyftare funkar, så inser jag ju att den borde kunna ha rätt så mycket "förspänning" eller vad man ska kalla det, innan den bottnar.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » lör apr 02, 2011 18:48

Som kuriosa ifall det är nån som undrar så är det rull-lyttare på 6,2 och 6,5 dieslarna
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör apr 02, 2011 20:37

jepp cheva bensinaren är de ända som jag råkat ut för med grovjusterbara hydraliska lyftare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar