Fjärderfäste som spökar XJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Fjärderfäste som spökar XJ
Som vanligt så har mutter till shackel lossnat i sin svetsning inne i ramen... Som jag läst tidigare så rekommenderas att man skär ut den konvexa delen i ramen för att därefter svetsa fast muttern igen, borde det inte vara lättare att skära hål i ramen undertill eller rakt bakifrån för att kunna sticka in 21:ans nyckel för att hålla emot när man lossar shackel? Efter detta så kan man sticka in svetsen och lägga några loppor som säkrar muttern i sin position...
Tänkvärda åtgärder...
1. Skar ut konvex del och svetsa fast mutter för att efter höjning svetsa tillbaka allt igen.
2. Skära upp ett hål underifrån och sticka in nyckel (21?) för att hålla emot, efter höjning svetsa igen hålet.
3. Lossa kofångare bak och gå in den vägen (samma som förlag 2)
Går det att göra detta, för jag hoppas och tror att det är en vanlig j-vla mutter som sitter på nedre delen av shackel,,, dvs där 21 nyckel passar.
Tänkvärda åtgärder...
1. Skar ut konvex del och svetsa fast mutter för att efter höjning svetsa tillbaka allt igen.
2. Skära upp ett hål underifrån och sticka in nyckel (21?) för att hålla emot, efter höjning svetsa igen hålet.
3. Lossa kofångare bak och gå in den vägen (samma som förlag 2)
Går det att göra detta, för jag hoppas och tror att det är en vanlig j-vla mutter som sitter på nedre delen av shackel,,, dvs där 21 nyckel passar.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
- Ort: Västerhaninge
Fram med tigersågen å kapa bulten, svetsa fast ny mutter på en bit plattjärn (med hål vid muttern förstås) ... kapa ut hål efter plattjärnet å svetsa dit. Ny fästpunkt måste fixas oavsett, varför inte en som kan lossas igen när det ändå måste svetsas åsså syns denna åverkan i "ramen " minst för SBP. Gjorde detta på min XJ vid höjning.
OT -tips köp färdiga bladpaket vid höjning... fick byta mina huvudblad iaf - kostnad, mer än tilllägget för färdiga bladfjädrar ist för "add a leaf".
OT -tips köp färdiga bladpaket vid höjning... fick byta mina huvudblad iaf - kostnad, mer än tilllägget för färdiga bladfjädrar ist för "add a leaf".

Är det bakre bladfjäderfästet? Jag öppnade inne i bagageutrymmet. Då är det inte så noga med att lagningen blir snygg, samt att man står i hyffsat bekväm arbetställning medans man håller på...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
- Ort: Västerhaninge
Tackar för tipset Cony... Det enklaste hade givetvis att montera riktiga fjädrar men jag kör budgethöjning i den billiga skolan, detta för jag hade prylarna på hyllan så att säga och jag ska försöka att hålla bygget på att inte köpa något speciellt till bilen... kanske ett justerbart Panhardstag, men det är bara för att framaxel är förskjuten åt häger en aning.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
- Ort: Västerhaninge
Har kört med 3" höjning i ett par år med framaxeln föskjuten i sidled.... kanske inte att rekommendera men har inte vållat mig några problem förutom en dator som fick spel när framvagnen skulle justeras (toe-in). Har gått rakt fram utan uppenbart däckslitage eller att den dragit åt nått håll vid kraftig inbromsning. Ett alternativ är att flytta ner infästningen för panhardstaget i ramen. Tänker dock köpa mig en justerbar dylik.... känns bättre när saker sitter där de ska 

-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Bigcorny_conny skrev: Ett alternativ är att flytta ner infästningen för panhardstaget i ramen.


Flyttar man ner staget i ramen får man en massa bumpsteer.
Rekommenderas ICKE!!!
Styrstag och panhardstag ska vara parallella och helst lika långa.
Om man vill ha axeln rätt i sidled ska staget förlängas/bytas mot ett längre.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
- Ort: Västerhaninge
Jag ska köpa justerbart Panhard stag för de är inte så hiskeligt dyra, tror de lå på 2-tusingen ungefär... det fanns några att välja på. Min XJ är än så länge original i framvagnen och såklart förskjuten åt höger, detta påverkar inte körningen, precis som sagts tidigare. Men rätt ska vara rätt och bilen är värd mer 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.