Lådan igen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Lådan igen
Körde släp med Wranglern för första gången. ca 800-900kg.
Kör en 2006a med 4stegs automat m OD. 32tummare på orginal utväxling. Körde OD on i ca 10 min innan jag märkte att den växlade upp och ner mellan 4an och 3ans växel i varje minsta lilla lutn. Stängde av OD med OD off knappen. sen gick det mycket bättre. drog fint i 3ans..
Finns det någon risk att jag skadat växellådan?? Hur ska jag göra i fortsättningen. Kan jag inte bara ha OD off med en gång??
detta står i manualen..
Towing Tips — Automatic Transmission
The “D” range can be selected when towing. However, if
frequent shifting occurs while in this range, the “O/D OFF” range should be selected.
NOTE: Using “O/D OFF” while operating the vehicle under heavy operating conditions will improve performance and extend transmission life by reducing excessive shifting and heat build up. This action will also provide better engine braking.
tänkte foliera min jeep matt svart själv. beställt folie redan.. hur postar mab bilder här??
Kör en 2006a med 4stegs automat m OD. 32tummare på orginal utväxling. Körde OD on i ca 10 min innan jag märkte att den växlade upp och ner mellan 4an och 3ans växel i varje minsta lilla lutn. Stängde av OD med OD off knappen. sen gick det mycket bättre. drog fint i 3ans..
Finns det någon risk att jag skadat växellådan?? Hur ska jag göra i fortsättningen. Kan jag inte bara ha OD off med en gång??
detta står i manualen..
Towing Tips — Automatic Transmission
The “D” range can be selected when towing. However, if
frequent shifting occurs while in this range, the “O/D OFF” range should be selected.
NOTE: Using “O/D OFF” while operating the vehicle under heavy operating conditions will improve performance and extend transmission life by reducing excessive shifting and heat build up. This action will also provide better engine braking.
tänkte foliera min jeep matt svart själv. beställt folie redan.. hur postar mab bilder här??
epic wrangler condition
Att du har skadat lådan tvivlar jag på. Jag kommer ihåg när farsan hade en 740 med automatare och han körde släp med den. Då körde han på D (fanns ingen OD knapp). Lukta satan om den lådan och den började bete sig konstigt. När han sen förstod vad det var som stod på la han den i läge 3 istället och då gick det mkt bättre. Det var också en väldigt lätt släp som han körde med och tänkte att; Den är så lätt så det borde inte vara någon fara...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Användare
Sweet
ok,. anade det med, körde dessutom av vid en mack och lät den kyla ner sig. OD off från och med nu!!
Kör inte något offroad än men tänkte åka på ngn av sommarträffarna!!
Ja mattfolierad blir nog cool. Intressant att se om man kan göra det själv. Gillar pill och har fett tålamod så.. Blir ett sommarprojekt..
säger till när det är klart.
Kör inte något offroad än men tänkte åka på ngn av sommarträffarna!!
Ja mattfolierad blir nog cool. Intressant att se om man kan göra det själv. Gillar pill och har fett tålamod så.. Blir ett sommarprojekt..
säger till när det är klart.
epic wrangler condition
Re: Lådan igen
Inte enklaste sättet enligt mig, men det funkar... (jag är för lat för att skriva en annan)blacksahara77 skrev:hur postar mab bilder här??
viewtopic.php?t=18925
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
-
- 4x4xnerd
Även med större däck beter sig växellådan på en TJ som du beskriver.
Växlar upp och ner ideligen enligt min erfarenhet.
B t w så anser jag TJ:ns oljekylare är underdimensionerad. Gjorde mätningar på ut- och ingående oljetemp från och till automatlådan. Införskaffade en extra oljekylare till automatlådan med det blev inte av att montera innan jag sålde TJ:n.
Härutöver bör du komplettera Wranglern med luftutsläpp i huven.
Inte bara för att skona alla saker under huven utan även för att motorn i viss mån ska få svalare insugsluft.
Bäst är huvöppningar i kombination med snorkel.
Många andra bilar har huvventilationsöppningar (Suzuki bl a) eller tar inte insugsluften från det varma motorrummet (Defender bl a).
Växlar upp och ner ideligen enligt min erfarenhet.
B t w så anser jag TJ:ns oljekylare är underdimensionerad. Gjorde mätningar på ut- och ingående oljetemp från och till automatlådan. Införskaffade en extra oljekylare till automatlådan med det blev inte av att montera innan jag sålde TJ:n.
Härutöver bör du komplettera Wranglern med luftutsläpp i huven.
Inte bara för att skona alla saker under huven utan även för att motorn i viss mån ska få svalare insugsluft.
Bäst är huvöppningar i kombination med snorkel.
Många andra bilar har huvventilationsöppningar (Suzuki bl a) eller tar inte insugsluften från det varma motorrummet (Defender bl a).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Användare
växling
min wrangler brukar inte växla upp o ned.
tänkte köpa en extern växellåde kylare just in case, men läste att den var onödig om man inte körde mkt i terrängen..
skära i huven inte så sugen på det.
tänkte köpa en extern växellåde kylare just in case, men läste att den var onödig om man inte körde mkt i terrängen..
epic wrangler condition
-
- 4x4xnerd
Re: växling
blacksahara77 skrev:min wrangler brukar inte växla upp o ned.
Det just vid terrängkörning som automatlådan, och även styrservot, kan överhettas p g a frånvaron av fartvind som genomspolar motorrummet och som även till viss del kyler motorns oljetråg.
B t w så är det en fördel vid landsvägskörning att oljetråget ligger oskyddat och inte, som på bl a Samurai och Defender, utom räckhåll för fartvinden(och stenar och stubbar).

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.