Långplanering av projekt / En dåres drömmar...

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Är det en bra idé?

Coolt!
14
93%
Lägg ner!
1
7%
 
Antal röster: 15

Teedee
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:40
Ort: Säter
Kontakt:

Långplanering av projekt / En dåres drömmar...

Inlägg av Teedee » tis apr 12, 2011 15:23

Hej gott folk! Nu är det dags att svamla lite och gå ett varv i mina egna fantasier... Jag har alltså planerat ett projekt en bit (ett par år..) framåt och tänkte att om jag för en gångs skull tar tid på mig att planera ordentligt så kanske det blir både bättre och billigare.

Målsättning: En komfortabel bil som tar hela familjen fram till grillplatsen oavsett väder och oavsett om det finns en väg dit. Eller till affären, dagiset eller faster Maja i Mjölby. Ingen ren skogsmaskin direkt, men den ska i alla fall ta sig fram bättre än L200:an som jag åker i jobbet. Jag vill dessutom kunna lita på bilen.

Utgångsobjekt: Chevrolet Suburban, 91 och framåt (eftersom även frun har planer på nya projekt utöver tvillingarna några år framåt :? )

Diesel eller bensin?

Modifieringar:

Lagom höjning, 2" eller så (vill fortfarande att det ska vara lätt att ta sig i)

Lite grövre däck, 31-33" A/T (skiter i den nya lagen! Jag smugglar däck om så krävs!)

Winch som orkar lite

Tuffare kofångare med lite bättre frigångsvinklar

Byta ut sidesteps mot treesliders

Hasplåtar

14BFF-bakaxel med spärr, helst manuell (alla snackar om hur klen 10-bultaren är)

Helst spärr även fram $809.20 ( http://www.drivetrainspecialists.com/ca ... -2224.html )

Snorkel vore lite fränt




Vilket av detta är möjligt att lösa och vilket ska jag slå ur hågen? Ungefärliga kostnader? Är något onödigt? Ska något annat tillkomma?
Senast redigerad av Teedee den tis apr 12, 2011 18:31, redigerad totalt 1 gånger.

MangeP
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
Ort: Luleå

Inlägg av MangeP » tis apr 12, 2011 16:54

spärr fram på IFS kan du nog glömma för det finns inte. Iaf inte till 6-bultade. Resten är klart genomförbart. Vad är det för ny lag? Får man inte köpa offroaddäck i sverige?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis apr 12, 2011 17:02

MangeP skrev:Vad är det för ny lag? Får man inte köpa offroaddäck i sverige?
Köpa däck får du, men dom får inte bullra för mycket...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis apr 12, 2011 18:25

Lasse Suzicán skrev:
MangeP skrev:Vad är det för ny lag? Får man inte köpa offroaddäck i sverige?
Köpa däck får du, men dom får inte bullra för mycket...
Hmmm..vad är för MYCKET då.? :vetej:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Teedee
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:40
Ort: Säter
Kontakt:

Inlägg av Teedee » tis apr 12, 2011 18:33

benssan skrev:
Lasse Suzicán skrev:
MangeP skrev:Vad är det för ny lag? Får man inte köpa offroaddäck i sverige?
Köpa däck får du, men dom får inte bullra för mycket...
Hmmm..vad är för MYCKET då.? :vetej:
Ska finnas en "S"-märkning på däcken, har jag för mig. "S" för "Sound".

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Långplanering av projekt / En dåres drömmar...

Inlägg av Privatperson » tis apr 12, 2011 21:57

Teedee skrev:
*massa text*

Vilket av detta är möjligt att lösa och vilket ska jag slå ur hågen? Ungefärliga kostnader? Är något onödigt? Ska något annat tillkomma?
låter som ett kul projekt :twisted:

1991 är sista året med gamla karossen , lite fulare kanske men med stel framaxel

1992 är således första året med nya karossen & IFS

jag skulle välja diesel så går förbrukningen ner säkert 0.5 L / mil
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons apr 13, 2011 10:06

Kör hårt! 8)

Mitt förslag:

Höjning: justera upp torsionfjädrarna en tum eller max två
däck: 285/75-16 (33") M/T-däck (A/T lägger igen snabbt i lera)
Diff bak: ARB, E-locker, eller OX-locker (i o urkopplingsbara diffspärrar)
Skaffa en 8-bultad subba, ska kan du sätta diff-spärr fram oxå 8)
För visserligen är inte den framvagnen jättestark heller, men håller du dig till 33:or eller mindre så tror jag säkert att det håller, med spärr fram oxå...

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Inlägg av joker_fly » ons apr 13, 2011 17:03

Kanon säger jag (har en själv)

Köp diesel (2500) oavsett vilket år (möjligen 454:an om du gillar att tanka)Se dock upp för sprickor i topp och block på 6,5td (Allt med 6 bult går bort bara ett evigt lagande av detaljer)

Om du kan leva med den gammal karrosen ta hellre den... IFS är skit

33" på en subba ser tyvärr ut som orginal däck minst 35" eller 37" (Då orginal skiten knappt klarar av 33" så blir det problem )Vrid inte på nycklarna om du tänker köra brevid vägen vinklarna blir snabbt väldigt dåliga med drivaxel ras som följd

Om du promt ska ha den nya med IFS kolla på SAS kiten från usa
så blir det billigare höjning, garanterat bättre axel, bättre diff spärr

Tror att med lite vilja kan du komma undan billigare än vad ett höjnings kit till ifs kostar, med ett sas kit med fram axel

Sista tipset blir Portaler =) har forskat i det och det verkar inte vara så dumt..
Nackdelar med portaler är Reg bes och totalvikt (Volvos portaler har för låg totalvikt orginal kanske kan gå att lösa / medan Unimog portalerna blir för tunga i till b-kort)
Resten är bara fördelar

Själv sitter jag med k1500 (Som kommer att bli till salu) och ångrar bittert att jag inte köpte en 2500

Teedee
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 25, 2010 20:40
Ort: Säter
Kontakt:

Inlägg av Teedee » mån apr 18, 2011 8:01

Grottulf skrev:Kör hårt! 8)

Mitt förslag:

Höjning: justera upp torsionfjädrarna en tum eller max två
däck: 285/75-16 (33") M/T-däck (A/T lägger igen snabbt i lera)
Diff bak: ARB, E-locker, eller OX-locker (i o urkopplingsbara diffspärrar)
Skaffa en 8-bultad subba, ska kan du sätta diff-spärr fram oxå 8)
För visserligen är inte den framvagnen jättestark heller, men håller du dig till 33:or eller mindre så tror jag säkert att det håller, med spärr fram oxå...
Låter bra :)
joker_fly@hotmail.com skrev:Kanon säger jag (har en själv)

Köp diesel (2500) oavsett vilket år (möjligen 454:an om du gillar att tanka)Se dock upp för sprickor i topp och block på 6,5td (Allt med 6 bult går bort bara ett evigt lagande av detaljer)

Om du kan leva med den gammal karrosen ta hellre den... IFS är skit

33" på en subba ser tyvärr ut som orginal däck minst 35" eller 37" (Då orginal skiten knappt klarar av 33" så blir det problem )Vrid inte på nycklarna om du tänker köra brevid vägen vinklarna blir snabbt väldigt dåliga med drivaxel ras som följd

Om du promt ska ha den nya med IFS kolla på SAS kiten från usa
så blir det billigare höjning, garanterat bättre axel, bättre diff spärr

Tror att med lite vilja kan du komma undan billigare än vad ett höjnings kit till ifs kostar, med ett sas kit med fram axel

Sista tipset blir Portaler =) har forskat i det och det verkar inte vara så dumt..
Nackdelar med portaler är Reg bes och totalvikt (Volvos portaler har för låg totalvikt orginal kanske kan gå att lösa / medan Unimog portalerna blir för tunga i till b-kort)
Resten är bara fördelar

Själv sitter jag med k1500 (Som kommer att bli till salu) och ångrar bittert att jag inte köpte en 2500
Jag tror att du skjuter bredvid målet lite, jag har inga ambitioner att köra trial eller någon annan rejäl offroad med bilen, då hade jag köpt en Suzuki.. Lite lättare offroadträffar, korvgrillning med familjen, oplogade vägar, greenlaning och liknande.. Om jag däremot skulle bygga ett offroadmonster så är din plan helrätt :) (famous last words.. Kommer väl att sluta med Volvoportaler, rensad inredning och 44:or innan det här är klart.. Den dagen den sorgen :D )

joker_fly
Rutinerad
Inlägg: 345
Blev medlem: fre apr 01, 2011 10:03

Inlägg av joker_fly » tis apr 19, 2011 13:18

Ok kanske tog i lite mycket =)
Kan ge dig några tips till

Kolla endast på 2500 om du ska köpa en med Ifs

ska enligt uppgift gå att få ditt 35" med endast 3" body lift (dock tror jag inte att Dieseln går att höja med body lift)

33" ser litet ut =)

Govlocen (Rpo Code 80) gillar att spränga sig själv (även i snö) med orginal däck
Diffen är bra och gör ett bra jobb men den lägger i sig själv alldeles för abrupt speciellt när man börjar "gunga med bilen"
14 bultade govlocen borde vara bättre med men med tanke på hur den lägger i sig själv så ger jag inte mycket för den heller

Se till att den har värme bak annars kommer du bli tokig på vintern (imma)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis apr 19, 2011 16:25

2500:an finns både med 6- och 8-bultade hjul, den 6-bultade har samma framvagn som 1500.
Så se till att hitta en 2500HD (heavy duty) om du vill ha 8-bultat.

Även dieseln går att karosshöja, vet ej varför det brukar stå att det inte går...
Kanske är något med inpassning av kylare/fläktkåpa men det fixar man nog lätt själv...
Men personligen tycker jag karosshöjning är lite av ett spel för gallerierna på dessa, då ramen sitter så lågt...
Men det ger kanske lite bättre angreppsvinklar fram o bak iofs...
Annars finns det vinkelslip :twisted:

Med 14bsf eller 14bff-axeln o 35" eller mindre däck så tror jag inte man behöver bekymra sig om gov-loc:en så mycket, men sen kan man ju diskutera om man gillar funktionen på den...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis apr 19, 2011 17:06

Jag kan tänka mig att karosshöjningsproblemet på dieslarna är relaterat till snigeln på motorns högra sida... Eller kanske längden på hydraulslangarna till hydroboosten.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » tis apr 19, 2011 18:19

Suburban med 6.5 diesel är 8-bultad även om det är en 1500....Dieselvridet blir för mycket för 10-bultsaxeln ...säger väl en del..
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons apr 20, 2011 9:13

Privatperson skrev:Suburban med 6.5 diesel är 8-bultad även om det är en 1500....Dieselvridet blir för mycket för 10-bultsaxeln ...säger väl en del..
Å tusan, Jag trodde alla 1500 var 6-bultade precis som pickuperna :shock:
Då kanske jag hade fel om att det finns 2500 suburbans med 6-bult också :vetej:

Det finns iaf pickuper (som min egen tex), och jag antog att det var likadant med subborna :rodnar:

Skriv svar