Nissan Double Cab "hunters edition"
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons mar 10, 2010 10:10
ett besök på Contrade motorteknik avklarades i igår.
följande har nu åtgärdats:
*vevlager av bättre kvalitet har monterats
*bytt övre kamkedjesträckaren till den modell som sitter på D40 -08/09
*bytt packningen som börjar läcka in luft till en svarvad dito med O-ring
*spärrad EGR (avgasåterföring)
*nya filter (diesel, olja, luft)
*nytt urtrampningslager
än så länge känns det som en vettig investering,
piggare och tystare motor med lägre arbetstemeperatur, lägre bränsleförbrukning och förhoppningsvis ett långt och lyckligt liv utan ras.
nu är det dags att börja koppla på alla lysen som ligger och väntar.
följande har nu åtgärdats:
*vevlager av bättre kvalitet har monterats
*bytt övre kamkedjesträckaren till den modell som sitter på D40 -08/09
*bytt packningen som börjar läcka in luft till en svarvad dito med O-ring
*spärrad EGR (avgasåterföring)
*nya filter (diesel, olja, luft)
*nytt urtrampningslager
än så länge känns det som en vettig investering,
piggare och tystare motor med lägre arbetstemeperatur, lägre bränsleförbrukning och förhoppningsvis ett långt och lyckligt liv utan ras.
nu är det dags att börja koppla på alla lysen som ligger och väntar.
Vad gick den operationen på om man får vara nyfiken??voxberg skrev:ett besök på Contrade motorteknik avklarades i igår.
följande har nu åtgärdats:
*vevlager av bättre kvalitet har monterats
*bytt övre kamkedjesträckaren till den modell som sitter på D40 -08/09
*bytt packningen som börjar läcka in luft till en svarvad dito med O-ring
*spärrad EGR (avgasåterföring)
*nya filter (diesel, olja, luft)
*nytt urtrampningslager
än så länge känns det som en vettig investering,
piggare och tystare motor med lägre arbetstemeperatur, lägre bränsleförbrukning och förhoppningsvis ett långt och lyckligt liv utan ras.
nu är det dags att börja koppla på alla lysen som ligger och väntar.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Dubbelpost jonas 
Spännade projekt
Det är sjukt vad en liten höjjning gör på helhets utssendet!
Jag höjjde min Grand Cherokee 2" det gjorde jätte mycket skillnad, så små saker kan göra nått så tufft!

Spännade projekt

Det är sjukt vad en liten höjjning gör på helhets utssendet!
Jag höjjde min Grand Cherokee 2" det gjorde jätte mycket skillnad, så små saker kan göra nått så tufft!

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
det får vi se när fakturan kommerBorkJonas skrev:Vad gick den operationen på om man får vara nyfiken??voxberg skrev:ett besök på Contrade motorteknik avklarades i igår.
följande har nu åtgärdats:
*vevlager av bättre kvalitet har monterats
*bytt övre kamkedjesträckaren till den modell som sitter på D40 -08/09
*bytt packningen som börjar läcka in luft till en svarvad dito med O-ring
*spärrad EGR (avgasåterföring)
*nya filter (diesel, olja, luft)
*nytt urtrampningslager
än så länge känns det som en vettig investering,
piggare och tystare motor med lägre arbetstemeperatur, lägre bränsleförbrukning och förhoppningsvis ett långt och lyckligt liv utan ras.
nu är det dags att börja koppla på alla lysen som ligger och väntar.

jahapp det blev en månad mellan posterna, men here goes...
har lyckats med följande bravader sen senast:
*monterat underhållsladdare på motorvärmaren.
* monterat 3st extraljus fram.
* monterat 8st extraljus/arbetsljus på flakbågen. 4st framåt, 2st bakåt samt 2st åt sidorna. belysta brytare så att inte bilprovningen blir griniga
*plockat på schackel både fram och bak inför höstens och vinterns bravader.
*bytt olja i växellåda samt fördelningslådan.
*monterat 100w Hel/halvljus, med någon typ av keramisk kylare baktill
nästa projekt blir:
*en flaklåda i aluminium, ca 500x400x1000mm.
* byte till Optima yellowtop batteri
* montering av 3-vägs skarv på 12 volts pluggen
* fast montering av liten Garmin GPS
*upgradering av kablage till hel/halvljus så att lamporna får nog med kräm.

Uploaded with ImageShack.us
har lyckats med följande bravader sen senast:
*monterat underhållsladdare på motorvärmaren.
* monterat 3st extraljus fram.
* monterat 8st extraljus/arbetsljus på flakbågen. 4st framåt, 2st bakåt samt 2st åt sidorna. belysta brytare så att inte bilprovningen blir griniga

*plockat på schackel både fram och bak inför höstens och vinterns bravader.
*bytt olja i växellåda samt fördelningslådan.
*monterat 100w Hel/halvljus, med någon typ av keramisk kylare baktill
nästa projekt blir:
*en flaklåda i aluminium, ca 500x400x1000mm.
* byte till Optima yellowtop batteri
* montering av 3-vägs skarv på 12 volts pluggen
* fast montering av liten Garmin GPS
*upgradering av kablage till hel/halvljus så att lamporna får nog med kräm.

Uploaded with ImageShack.us
blev ett lite mindre planerat inköp idag...
mina sommardäck gav upp och världen brakade samman, så nu väntar jag med glad min och tom plånbok på en uppsättning bf goodrich allterrain T/A i dimension 275/70R16.
hoppas det inte tar i någonstans...
det mindre häftiga i sammanhanget är att jag tänker sätta dom på originalfälgarna.
l
mina sommardäck gav upp och världen brakade samman, så nu väntar jag med glad min och tom plånbok på en uppsättning bf goodrich allterrain T/A i dimension 275/70R16.
hoppas det inte tar i någonstans...

det mindre häftiga i sammanhanget är att jag tänker sätta dom på originalfälgarna.

l
-
- Forumräv
- Inlägg: 726
- Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Har 4 st nissan orginal plåtisar som liknar white spoke 16" om du är intresserad, ser ganska risiga ut i färgen men kan slipa/lacka dem åt dig om du vill, sitter halvdåliga däck på nu, ett som troligtvis äre pyspunka på.voxberg skrev:blev ett lite mindre planerat inköp idag...
mina sommardäck gav upp och världen brakade samman, så nu väntar jag med glad min och tom plånbok på en uppsättning bf goodrich allterrain T/A i dimension 275/70R16.
hoppas det inte tar i någonstans...![]()
det mindre häftiga i sammanhanget är att jag tänker sätta dom på originalfälgarna.![]()
l
Mvh Alle
ifrån sven falck.gurk_82 skrev:hallå
var beställde du höjningen ifrån och ungefärligt pris.
Mvh Roger
www.calmini.se
-
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons mar 10, 2010 10:10
däcken blev på original 4-ekrade.
fick ta bort en liten bit av stänkskyddet fram för att det inte skulle ta i vid fullt rattutslag och indämpning.
har än så länge bara gott att säga om däcken i sig...
byggde mig en aluminiumlåda till flaket och passade samtidigt på att lasta på ca 170kg massivt stål längst fram på flaket. blev en betydligt mjukare körupplevelse nu
funderar faktiskt på att öka ca 50kg till.




fick ta bort en liten bit av stänkskyddet fram för att det inte skulle ta i vid fullt rattutslag och indämpning.
har än så länge bara gott att säga om däcken i sig...
byggde mig en aluminiumlåda till flaket och passade samtidigt på att lasta på ca 170kg massivt stål längst fram på flaket. blev en betydligt mjukare körupplevelse nu

funderar faktiskt på att öka ca 50kg till.




jahapp var ett tag sen sist men nu händer det lite igen.
här är vad som komma skall:
-bygga om bussningar till bladfjädrar så de blir smörjbara, gnisslar som hel*ete nu.
-spacers 30mm per sida inköpta och ska monteras
-frontbåge samt 2st nbb med 75watt xenon är inköpt och skall monteras.
-missade kilar under bakaxel när jag höjde, så jag har förmodligen lite fel vinklar bak....måste åtgärdas nu.
-montera förstärkning till styrstagen fram.
-plocka i xenonsatser i hel/halvljusen, 55watt cnlight inköpt.
-justera in fjädringen fram, har börjat kännas lite svampig.
sen har jag en par frågor till expertisen
varje gång jag startar bilen, och den stått ett tag. så rasslar det fram i kamkedjan och det tar några sekunder innan den fått upp trycket och blir tyst. sträckaren är bytt på contrade i höstas, blev såhär efter bytet. normalt eller ej?
sen funderar jag på om det går att höja oljetrycket, så att jag får lite bättre fart på smörjningen generellt?
hoppas kunna skruva några timmar imorrn, får se om det händer något som är värt att fota
här är vad som komma skall:
-bygga om bussningar till bladfjädrar så de blir smörjbara, gnisslar som hel*ete nu.
-spacers 30mm per sida inköpta och ska monteras
-frontbåge samt 2st nbb med 75watt xenon är inköpt och skall monteras.
-missade kilar under bakaxel när jag höjde, så jag har förmodligen lite fel vinklar bak....måste åtgärdas nu.
-montera förstärkning till styrstagen fram.
-plocka i xenonsatser i hel/halvljusen, 55watt cnlight inköpt.
-justera in fjädringen fram, har börjat kännas lite svampig.
sen har jag en par frågor till expertisen

varje gång jag startar bilen, och den stått ett tag. så rasslar det fram i kamkedjan och det tar några sekunder innan den fått upp trycket och blir tyst. sträckaren är bytt på contrade i höstas, blev såhär efter bytet. normalt eller ej?
sen funderar jag på om det går att höja oljetrycket, så att jag får lite bättre fart på smörjningen generellt?
hoppas kunna skruva några timmar imorrn, får se om det händer något som är värt att fota
hej. är nyfiken på vad det gick på när du fixade motorn.
går ju i tankar om att skappa en själv.
grymt bygga annars.
går ju i tankar om att skappa en själv.
grymt bygga annars.
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch