XJ -88 Går som en skadeskjuten kråka
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
du kan sätta tillbaka samma
har gjort det på flera av mina gamla bilar. inga problem.. om packning ser jättesliten ut kan du ju byta den i efterhand.
epic wrangler condition
-
- Guru
Enklaste är väl att ta tex att skruva isär ett extraljus (OM du inte har 100watts lampor i den vill säga utan nåt annat mera ljussvagt)jeepbiten skrev: Wild_Devil
Du har helt rätt det är fel på bilden hos Jula.
Men tack vare dig kom jag lite längre i konsten att mäta, så nu letar jag på nätet efter något enkelt att mäta på Cherokeen så jag kan kontroller att jag har fattat rätt.
Så jag får leta efter en el skola tråd.
Tack för era svar och engagemang.
Med lampan lysnades så sätter du mätaren på V(Volt) och sätter Röda mätpinnen på kabeln som ger strömmen fram till lampan och den Svarta mätpinnen på kabeln som går ut från lampan och till jord.
Då får du fram Volten vid lampan=Spänningen.
Har du skiftat mätspetsarna och satt dom på fel kabel så får du svar i -Volt.Dom flesta mätare klarar att mäta på båda sättet utan att ta skada.
Detta kallas även för att mäta Parallellt med lampan.
Flyttar du kablarna på mätinstrumentet så att du kan mäta A(Ampere)Max 10A. och mäter på en lampas som MÅSTE vara svagare än 100Watt så kan du få fram hur mycket Ström den förbrukar.
Drar lampan mera än 10A så går mätarens säkring sönder om du har tur och om du har otur kan hela mätaren pajja.
Då kopplar du loss ena kabeln till lampan och sätter ena mätspetsen i den lossade kabeln och den andra mätspetsen på lampan.
Då får du fram hur många Ampere lampan drar.
Kallas ibland åxå för att mäta i Serie med lampan.
Tar du loss mätkablarna och sätter dom i uttagen för Ohm-mätning(Motstånd/Resistans) på mätaren och tar loss BÄGGE kablarna till lampan och bara mäter mellan ena anslutningen på Glödlampan och andra anslutningen på Glödlampan (eller lampsockeln beroende på vilken lamptyp du har) så får du fram lampans Ohm. Är den oändlig så är glödtråden av. Lampor brukar ligga väldigt lågt i Ohmtalen.
Har du "ström" på på lampan då du Ohm-mäter den så kan du få felaktigt värde på Ohm likaså OM den inte är losskopplad helt då "strömmen" kan leta sig runt och få kontakt genom andra lampor/strömbrytare osv och ge utslag på att det inte är avbrott utan finns ledning/kontakt mellan mätspinnarna.
Hoppas jag inte skrev barnsligt tydligt och idiotförklarade dig nu..

Lasse Suki och grabbarna kommer förhoppningsvis läsa detta och rätta mig OM jag har något fel eller felskrivet..
Inte alltid så lätt att förklara på ett sätt som kan uppfattas rätt sen..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

Tackar för det, det var lite så jag läst mig till, så du bekräftar ju det jättebra med din pedagogiska lektion.Wild_Devil skrev:Enklaste är väl att ta tex att skruva isär ett extraljus (OM du inte har 100watts lampor i den vill säga utan nåt annat mera ljussvagt)jeepbiten skrev: Wild_Devil
Du har helt rätt det är fel på bilden hos Jula.
Men tack vare dig kom jag lite längre i konsten att mäta, så nu letar jag på nätet efter något enkelt att mäta på Cherokeen så jag kan kontroller att jag har fattat rätt.
Så jag får leta efter en el skola tråd.
Tack för era svar och engagemang.
Med lampan lysnades så sätter du mätaren på V(Volt) och sätter Röda mätpinnen på kabeln som ger strömmen fram till lampan och den Svarta mätpinnen på kabeln som går ut från lampan och till jord.
Då får du fram Volten vid lampan=Spänningen.
Har du skiftat mätspetsarna och satt dom på fel kabel så får du svar i -Volt.Dom flesta mätare klarar att mäta på båda sättet utan att ta skada.
Detta kallas även för att mäta Parallellt med lampan.
Flyttar du kablarna på mätinstrumentet så att du kan mäta A(Ampere)Max 10A. och mäter på en lampas som MÅSTE vara svagare än 100Watt så kan du få fram hur mycket Ström den förbrukar.
Drar lampan mera än 10A så går mätarens säkring sönder om du har tur och om du har otur kan hela mätaren pajja.
Då kopplar du loss ena kabeln till lampan och sätter ena mätspetsen i den lossade kabeln och den andra mätspetsen på lampan.
Då får du fram hur många Ampere lampan drar.
Kallas ibland åxå för att mäta i Serie med lampan.
Tar du loss mätkablarna och sätter dom i uttagen för Ohm-mätning(Motstånd/Resistans) på mätaren och tar loss BÄGGE kablarna till lampan och bara mäter mellan ena anslutningen på Glödlampan och andra anslutningen på Glödlampan (eller lampsockeln beroende på vilken lamptyp du har) så får du fram lampans Ohm. Är den oändlig så är glödtråden av. Lampor brukar ligga väldigt lågt i Ohmtalen.
Har du "ström" på på lampan då du Ohm-mäter den så kan du få felaktigt värde på Ohm likaså OM den inte är losskopplad helt då "strömmen" kan leta sig runt och få kontakt genom andra lampor/strömbrytare osv och ge utslag på att det inte är avbrott utan finns ledning/kontakt mellan mätspinnarna.
Hoppas jag inte skrev barnsligt tydligt och idiotförklarade dig nu..![]()
Lasse Suki och grabbarna kommer förhoppningsvis läsa detta och rätta mig OM jag har något fel eller felskrivet..
Inte alltid så lätt att förklara på ett sätt som kan uppfattas rätt sen..
/R
Saken är den att jag labbade med just en lös 100 wattare på köksbordet, skönt när tanten gått och lagt sig så man får vara lite barnslig i köket också.
Så nu blir det ut i garaget och hämta lite annat och labba med, sedan skall jag mäta upp allt i den där cherokeen så jag är säker på att allt är okey.
Om inte annat kan det ju vara en bra lärdom och ha nytta av vid framtida problem, för det lär det ju bli med en Cherokee har jag förstått.
Re: relä
Läs dör vid mjukt gas pådrag XJ -88.blacksahara77 skrev:ADS reläet sitter i säkringsboxen. det ska vara märkt ASD iaf på de nyare jeepsen.. det sitter en platsinstruktion på undersidan av plastlocket till din säkringsbox.
bränslepump reläet sitter där med. om du plockar ut säkringen så kan du tjuvstarta den för att se om den fungerar..
kolla här.
http://wn.com/How_to_jumper_the_Fuel_pu ... herokee_XJ
har du också problem med ojämn gång spikey?
Så hittar du mitt problem.
SÅLD
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
Cherokee XJ -88 höjd 4 "
32" MAXXIS BUCKSHOT MUDDER