Förd.låda GC: Är det som det ska??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Förd.låda GC: Är det som det ska??
Har ringt på en grand cherokee -97. 5,2 V8
Ägaren förklarade att han nyligen bytt olja i fördelningslådan (castrol)
"-När man svänger kraftigt så hugger det i lite. Detta skall enligt honom bero på att lådan inte hunnit "smörjas upp" ordentligt än. Underförstått att det kommer bli bättre vartefter.
Ligger det nåt i det han säger?
Vilken av alla fördelningslådor som finns är mest troligt att det sitter i denna?
Finns ej 2wd, endast 4wd.
Ägaren förklarade att han nyligen bytt olja i fördelningslådan (castrol)
"-När man svänger kraftigt så hugger det i lite. Detta skall enligt honom bero på att lådan inte hunnit "smörjas upp" ordentligt än. Underförstått att det kommer bli bättre vartefter.
Ligger det nåt i det han säger?
Vilken av alla fördelningslådor som finns är mest troligt att det sitter i denna?
Finns ej 2wd, endast 4wd.
Re: Förd.låda GC: Är det som det ska??
Köp en annan..Om inte priset va väldigt bra...å du gillar att meka.beagleboy skrev:Har ringt på en grand cherokee -97. 5,2 V8
Ägaren förklarade att han nyligen bytt olja i fördelningslådan (castrol)
"-När man svänger kraftigt så hugger det i lite. Detta skall enligt honom bero på att lådan inte hunnit "smörjas upp" ordentligt än. Underförstått att det kommer bli bättre vartefter.
Ligger det nåt i det han säger?
Vilken av alla fördelningslådor som finns är mest troligt att det sitter i denna?
Finns ej 2wd, endast 4wd.

Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Är viscon i flådan som är kass!
Inga problem att köra! är samma på min och funkar lik bra ändå, om jag är rätt informerad så är ända skillnaden att lådan driver 50/50 konstant på fram och bakhjulen därav att de hugger lite när man svänger
249 lådan är de som sitter i dem, 4x4-N-4x4 low
Inga problem att köra! är samma på min och funkar lik bra ändå, om jag är rätt informerad så är ända skillnaden att lådan driver 50/50 konstant på fram och bakhjulen därav att de hugger lite när man svänger

249 lådan är de som sitter i dem, 4x4-N-4x4 low
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: Förd.låda GC: Är det som det ska??
Säljaren ljuger eller är okunnig. Viscon är som sagt slut och oljebyte hjälper inte. Det går utmärkt att använda bilen ändå, även om det hugger lite vid skarpa svängar i låg hastighet, tex när man parkerar.beagleboy skrev:Ägaren förklarade att han nyligen bytt olja i fördelningslådan (castrol)
"-När man svänger kraftigt så hugger det i lite. Detta skall enligt honom bero på att lådan inte hunnit "smörjas upp" ordentligt än. Underförstått att det kommer bli bättre vartefter.
Ligger det nåt i det han säger?
Lågväxeln är helt mekanisk på 249-lådor från -96 och framåt så för skogskörning spelar det ingen roll över huvud taget.
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)
Vad är skäligt att betala för en beg f-låda då?Finnpower skrev:Gjorde detta jobbet åt en kund och det blev billigare att köpa en beg f-låda från Osby än att köpa en ny visco...
Jag tog isär f-lådan sen när jobbet var klart och det hade tagit styvt en timme att byta viscon bara på plats i bilen.
Vad är det för olja han bytt i f-lådan då, om det inte är viscon? Eller kan det faktiskt vara så att han har bytt viscon trots allt?
Nu är det så att det är sambon som ska ha bilen. Så någon skogskörning lär det inte bli. Tvivlar på att hon kommer använda lågen öht.

Jag kommer inte exakt ihåg vad Osby tog men 3-5000kr får du nog räkna med på skrotarna här.
Lite video på innehållet:
http://www.youtube.com/watch?v=r3UzxVON ... r_embedded
Videon visar en lite nyare modell men principen är den samma om jag fattat det rätt.
Pris:
http://www.discountjeepparts.com/produc ... s_id/37035
Räkna vad dollarn kostar och frakten så vet du.
Jobbet går att göra hemma om man nån gång känt lukten av en skiftnyckel...
Lite video på innehållet:
http://www.youtube.com/watch?v=r3UzxVON ... r_embedded
Videon visar en lite nyare modell men principen är den samma om jag fattat det rätt.
Pris:
http://www.discountjeepparts.com/produc ... s_id/37035
Räkna vad dollarn kostar och frakten så vet du.
Jobbet går att göra hemma om man nån gång känt lukten av en skiftnyckel...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
- Ort: Stockholm
Saken är den att en beg-låda i bra skick är svårt att hitta då de oftast har detta fenomen efter 20-25 tusen mil.beagleboy skrev:Vad är skäligt att betala för en beg f-låda då?Finnpower skrev:Gjorde detta jobbet åt en kund och det blev billigare att köpa en beg f-låda från Osby än att köpa en ny visco...
Jag tog isär f-lådan sen när jobbet var klart och det hade tagit styvt en timme att byta viscon bara på plats i bilen.
Vad är det för olja han bytt i f-lådan då, om det inte är viscon? Eller kan det faktiskt vara så att han har bytt viscon trots allt?
Nu är det så att det är sambon som ska ha bilen. Så någon skogskörning lär det inte bli. Tvivlar på att hon kommer använda lågen öht.
Om du inte vill eller kan meka själv, köp något annat..
ang 249 låda
hej! fick du tag i nån låda??