Kraftiga dragstroppar?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Kraftiga dragstroppar?
Hej, snyggt forum(=
Jag har letat lite över allt efter kraftiga dragstroppar till vettigt pris. Tycker RINDAB.se riggnings stroppar är för korta (2,4m) och för dyra. Och deras drag stroppar är igentligen Ryck stroppar och det är INTE det jag är ute efter just nu, för jag vill även kunna rigga med dom inför winchning.
Men dom flesta stroppar man hittar har rekomenderad användning runt 2000kg (+ en säkerhetsfaktor på 7:1), alldeles för lite tycker jag, om man måste rycka o slita upp en best på 2,2ton.
Jula har en 5000kg för 200kr men dom kan inte svara på om den brister vid 5000kg eller om den har nån säkerhetsfaktor, alls? Så den kan vi glömma, eller ?
Kan nån guida en som gått vilse i stropp djungeln(=
Vad använder ni? Och var har ni köpt dom?
Nån man absolut inte ska använda?
Jag har letat lite över allt efter kraftiga dragstroppar till vettigt pris. Tycker RINDAB.se riggnings stroppar är för korta (2,4m) och för dyra. Och deras drag stroppar är igentligen Ryck stroppar och det är INTE det jag är ute efter just nu, för jag vill även kunna rigga med dom inför winchning.
Men dom flesta stroppar man hittar har rekomenderad användning runt 2000kg (+ en säkerhetsfaktor på 7:1), alldeles för lite tycker jag, om man måste rycka o slita upp en best på 2,2ton.
Jula har en 5000kg för 200kr men dom kan inte svara på om den brister vid 5000kg eller om den har nån säkerhetsfaktor, alls? Så den kan vi glömma, eller ?
Kan nån guida en som gått vilse i stropp djungeln(=
Vad använder ni? Och var har ni köpt dom?
Nån man absolut inte ska använda?
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Bandsling är nog det bästa dom får en större anläggninsyta mot tex ett träd använder själv en 6meters lyftstropp med ögglor pallar 8 ton lyft.
mvh Jockee
mvh Jockee
Nu är det kul
www.moff.se
www.moff.se
Bedsab i högdalen (Stallarholmsvägen på höger sida) har också bra utbud. Eller bäst rättare sagt, eftersom dom bara sysslar med lyft och lastsäkring.
Själv har jag två lyftstroppar (rundsling) på tre meter och dom är stämplade 5000 kg. Det har räckt hittills, behövs längre kan man skarva med en shackel.
/Erik
Själv har jag två lyftstroppar (rundsling) på tre meter och dom är stämplade 5000 kg. Det har räckt hittills, behövs längre kan man skarva med en shackel.
/Erik
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Våga vägra portaler!
Tänk också på era infästningar när ni kör med stadiga ryck/dragstroppar...
Har sett både det ena och det andra som har gått sönder. Ett tips till ryck och slit ALDRIG i orginal bogserögla! Den är endast till för att bogsera en rullande last. Om ni skall ha stadiga stroppar....bygg kraftiga och säkra infästningar i bilen! Se även till att bilen ni drar har detsamma, annars är det direkt livsfarligt.
Mvh// Jonas
Har sett både det ena och det andra som har gått sönder. Ett tips till ryck och slit ALDRIG i orginal bogserögla! Den är endast till för att bogsera en rullande last. Om ni skall ha stadiga stroppar....bygg kraftiga och säkra infästningar i bilen! Se även till att bilen ni drar har detsamma, annars är det direkt livsfarligt.
Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Kör med Jula's 3meters 3000kg dragstropp till min 1800kg tunga bil. Funkar fint att rycka i också.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
Jag har någonstans, som souvernir, sparat en krängningshämmare från en Lada. Med fästen och allt! Den satt rätt hårt...
Observera att jag inte ens ryckte, jag drog med hydraulwinch. Lugnt och stillsamt mao.
/Erik
Observera att jag inte ens ryckte, jag drog med hydraulwinch. Lugnt och stillsamt mao.
/Erik
ZJ95
Nissan KC -91
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Våga vägra portaler!
Den var ju redan rostig! Vad den nu skulle ha blivit rostig av...?
Nångång kan jag berätta hela historien (om nån orkar läsa), men om jag gör det här får jag vänta tills höken är på semester så jag inte blir utslängd!
Nångång kan jag berätta hela historien (om nån orkar läsa), men om jag gör det här får jag vänta tills höken är på semester så jag inte blir utslängd!

ZJ95
Nissan KC -91
Våga vägra portaler!
ZJ95
Nissan KC -91
Våga vägra portaler!
-
- Rutinerad