Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån maj 09, 2011 10:40

henke_99 skrev: Har oxå funderat en del på vilket håll man ska vända den på men jag tror den får hamna som på bilden av två anledningar, dels så finns det ju risk att man justerar kardanen mot en sten och byta röret är ju inte så svårt om man bara har "gliddelen" intakt. sen hamnar den även längre från markytan vilket betyder att om det får för sig att bli fuktigt så vill det till mycket mer innan gliddelen når vattenytan och det tar sig in en massa otrevligt klägg i splinesen...
Jo, det kan nog vara vettigt att vända den så,
men frågan är vilket som tål mest stryk, röret eller slip-delen?
Men röret är nog lättare att byta som du säger...
Har försökt klura ut om det är någon anledning att slipen sitter vid axeln på främre kardan,
men det är nog bara för att det var enklare att sätta den där än vid dubbelknuten... :vetej:
henke_99 skrev: Just det ja grottulf, röret på min nya kardan var precis 3" i diameter :wink:
Ok, då får jag nog svarva en adapter i vilket fall, så jag kan använda min gamla kardan (har för mig att den är 5").
Men på din Blazer är det nog OK eftersom den är så kort.
Grovleken bör öka med längden på kardaner har jag lärt mig.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Chrille_91 » mån maj 09, 2011 17:58

MarcusBlazer84 skrev:
henke_99 skrev:Jag har konstaterat att jag nog behöver hi-steer. Parallellstaget har en förmåga att inta former som är olämpliga för det arbete det utför...

Bild
Vad är det som gör att de blir så då? :o

Stubbar, stenar och div hårda föremål som man kör på :lol:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån maj 09, 2011 20:47

Grottulf skrev:
henke_99 skrev: Har oxå funderat en del på vilket håll man ska vända den på men jag tror den får hamna som på bilden av två anledningar, dels så finns det ju risk att man justerar kardanen mot en sten och byta röret är ju inte så svårt om man bara har "gliddelen" intakt. sen hamnar den även längre från markytan vilket betyder att om det får för sig att bli fuktigt så vill det till mycket mer innan gliddelen når vattenytan och det tar sig in en massa otrevligt klägg i splinesen...
Jo, det kan nog vara vettigt att vända den så,
men frågan är vilket som tål mest stryk, röret eller slip-delen?
Men röret är nog lättare att byta som du säger...
Har försökt klura ut om det är någon anledning att slipen sitter vid axeln på främre kardan,
men det är nog bara för att det var enklare att sätta den där än vid dubbelknuten... :vetej:
henke_99 skrev: Just det ja grottulf, röret på min nya kardan var precis 3" i diameter :wink:
Ok, då får jag nog svarva en adapter i vilket fall, så jag kan använda min gamla kardan (har för mig att den är 5").
Men på din Blazer är det nog OK eftersom den är så kort.
Grovleken bör öka med längden på kardaner har jag lärt mig.
Ja det är en bra fråga till varför dom är vända som dom är, har för mig att den delen är vänd neråt på dom flesta bilar med såna kardaner. Som sagt så vill jag ha den uppåt även för att slippa få en massa lera o grus i splinesen i möjligaste mån.

Jag tror nästan att du klarar dig med 3" rör, denna var ju 124 cm lång totalt och det var bara nån cm i skillnad mot subbakardanen innan jag kortade den. Främsta anledningen till att ha grövre rör när den blir längre är väl för att röret ska hålla sig helt rakt även i högre varvtal (centrifugalkraften strävar ju efter att böja röret) och jag vet inte om det är så ofta du är ute o åker motorväg med den bilen :wink:

På min bil vet jag att det är ok eftersom det är samma grovlek på originalkardanen...
Chrille_91 skrev:
MarcusBlazer84 skrev:
henke_99 skrev:Jag har konstaterat att jag nog behöver hi-steer. Parallellstaget har en förmåga att inta former som är olämpliga för det arbete det utför...

Bild
Vad är det som gör att de blir så då? :o

Stubbar, stenar och div hårda föremål som man kör på :lol:
Mja, dom har en förmåga att vara elaka mot lågt sittande delar...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Inlägg: 174
Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » mån maj 09, 2011 23:43

henke_99 skrev:
Chrille_91 skrev:
MarcusBlazer84 skrev: Vad är det som gör att de blir så då? :o

Stubbar, stenar och div hårda föremål som man kör på :lol:
Mja, dom har en förmåga att vara elaka mot lågt sittande delar...
haha okej :lol: trodde de hade med hydroassisten o göra :roll:
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor maj 12, 2011 10:52

henke_99 skrev: Jag tror nästan att du klarar dig med 3" rör, denna var ju 124 cm lång totalt och det var bara nån cm i skillnad mot subbakardanen innan jag kortade den. Främsta anledningen till att ha grövre rör när den blir längre är väl för att röret ska hålla sig helt rakt även i högre varvtal (centrifugalkraften strävar ju efter att böja röret) och jag vet inte om det är så ofta du är ute o åker motorväg med den bilen :wink:
Det kan nog stämma att det är därför,
och nä, nån höghastighets maskin är det ju inte direkt :roll:
Det kanske får duga som det är ändå...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör maj 14, 2011 21:56

Testade lite flex idag igen. Jag har hört såna som säger att bladfjädring är stelt, och framför allt superliftfjädrar...

Bild

Bild

ja det är ett fullstort 200-liters oljefat... (och fjädringen klarar mer)
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör maj 14, 2011 22:03

:tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup::tumbup:


Saknar en gilla knapp........
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

bertone
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 14, 2007 19:18
Ort: Tomelilla (skåne)

Inlägg av bertone » lör maj 14, 2011 23:16

Mycket imponerande :rock:
ös på

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör maj 14, 2011 23:40

tycker nog det ser ut som ett kvartsfat.... :roll:
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön maj 15, 2011 8:34

Finnpower skrev:tycker nog det ser ut som ett kvartsfat.... :roll:
Muntergöken själv är igång igen ja...





Jag kan ta en ny bild med ett kvartsfat bredvid detta om det nu ska vara på det viset.








:wink:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » sön maj 15, 2011 9:07

Ja kvartsfat, jag hanterar ju bara 1kbm-tankar så för mig är det ju tom mindre än ett kvartsfat. :lol:

Snyggt jobbat!
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons maj 18, 2011 21:45

ÄNTLIGEN har ett paket med grejer till fördelningslådan, som jag beställde från usa kommit till sverige. Nu ska det bara hitta hem hit oxå. :nailbite:

Det var verkligen snabb leverans :roll: Det skickades från kanada den 8:e april. (ja april)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre maj 20, 2011 22:07

Idag var det då äntligen dags att öppna paket :D

Det var mycket välpackat när det kom, alla lackade delar var inpackade var del för sig i papper. På bilden har jag packat upp o kollat igenom allt. Får se om jag hinner börja bygga ihop det imorgon eftermiddag...
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör maj 21, 2011 21:30

Då har man byggt lite igen. Blev klart nöjd med resultatet. Fick dock modifiera fästet till vajern på 203:an, eftersom jag inte har originaladaptern så krockade dom båda delarna med varandra. Fästet till handbromsoket är kvar att göra, sen är lådan klar för montering. Nu ska bara långarumsträffen klaras av nästa helg innan jag byter låda.

Bild

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre maj 27, 2011 16:31

Har bytt det trasiga bromsröret bak, så nu finns det bakbromsar igen...

Men har fortfarande problem med bromsen, det blir jättebra resultat med motorn avstängd men startar jag så går pedalen i botten. Har en fundering på om packningarna i huvudcylindern är halvdåliga, när jag lossar bromsrören så rinner det bromsvätska ur anslutningarna. Kanske packningarna håller tätt när man bromsar utan servon men att dom läcker igenom när trycket blir högre av servoverkan?

På en annan huvudcylinder jag har liggande så droppar det bara vätska ur anslutningarna, och på den bilen var bromsarna riktiga.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar