Bromsrespons ?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Bromsrespons ?

Inlägg av carfrigge » lör maj 14, 2011 23:02

Problemet är som följer: tycker mej ha svårt att få en bekväm/trygg känsla i bromskraften på min geländewagen (300GD -83)
Har helt enkelt svårt att få hjulen att låsa sej..

*Ingen kärvhet i bromsoken
*Bytt skivor + belägg
*Nya hjulcylindrar, bra backar & trummor
*Bortkopplad lastkänn.ventil
*Inget läckage i servoklockan
*Fungerande vacuumpump
*Ny bromsvätska

Slaget på pedalen känns normalt & det blir ingen skillnad om jag tar ett snabbt omtag.

Vad tycker ni jag skall göra som nästa steg ?

1. Elektrisk pump som hjälper den mekaniska?
en sån här: http://bilder.lagabasen.se/delar/1112/11123926vy1.jpg
2. Större servoklocka?
3. Ändra utväxling på bromspedalen ?
4. Konvertera till skivor bak ?
5. Gymkort & bara träna benmuskler ? :wink:
6. Övrigt ?


Tankar ? Uppslag ?


//F
Senast redigerad av carfrigge den lör maj 14, 2011 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör maj 14, 2011 23:12

Hur stora är hjulen jämfört med original? Vissa bilar har ju enormt överdimensionerade grejer, medan vissa knappt orkar låsa originalhjulen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör maj 14, 2011 23:35

henke_99 skrev:Hur stora är hjulen jämfört med original? Vissa bilar har ju enormt överdimensionerade grejer, medan vissa knappt orkar låsa originalhjulen.
35" sitter på.

Har 33" på bruksbilen 300G -96 samt 31" på en annan G och dom känns i stort sett lika vad det gäller bromskraften




//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Inlägg av noodlesswe » sön maj 15, 2011 1:43

Hmmm skumt jag har inte reflekterat över att de skulle vara dålig bromsvärkan å min gwagen

I vilka situationer har du problem?
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön maj 15, 2011 7:54

6 -> byt till en hydrobooster från en Cheva, kommer jag att ha på min Toyota
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » sön maj 15, 2011 9:31

noodlesswe skrev:Hmmm skumt jag har inte reflekterat över att de skulle vara dålig bromsvärkan å min gwagen

I vilka situationer har du problem?

extrem körning, tex. challenge. Inte vid normal körning.



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Inlägg av noodlesswe » sön maj 15, 2011 9:33

Aaa okej, well där har jag inte varit ennu :D
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » ons maj 18, 2011 22:15

Efter ett ledningsmöte med mej själv kom jag fram till att göra ett försök med elektrisk bromsrespons :)


Efter 2-3 timmar såg det ut såhär:
Bild


Har inte hunnit testa någon avancerad körning än dock behövs det mindre kraft på pedalen för att hjulen skall blockeras (på grus) så det verkar hoppfullt !

Pumparna kommer från Volvo och aktiveras via bromsljuskontakten.

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » ons maj 18, 2011 22:19

Hmm...


Hur fasen funkar detta då?

Får ta mig en kik när du kommer till Brôt på Lördag :wink:


Behöver oxå ha lite bättre tryck på mina bromsar ibland. :roll:


Ses på Lördag.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » ons maj 18, 2011 22:46

Efter att jag bytte till stålkolvar i XJn blev det snabbare respons... Vet inte varför, men så är det.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons maj 18, 2011 23:16

jeepetorp skrev:Efter att jag bytte till stålkolvar i XJn blev det snabbare respons... Vet inte varför, men så är det.
Bytte du inte slangar också då?
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Inlägg av Wild_Devil » ons maj 18, 2011 23:39

optodsl skrev:6 -> byt till en hydrobooster från en Cheva, kommer jag att ha på min Toyota
X2..

Hydroboostern i min Subbis är grym snabb och bra bet i..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor maj 19, 2011 9:50

Spjutet skrev:Hmm...


Hur fasen funkar detta då?

Får ta mig en kik när du kommer till Brôt på Lördag :wink:


Behöver oxå ha lite bättre tryck på mina bromsar ibland. :roll:


Ses på Lördag.

Funktionen är enkel, orginal vacuumpump jobbar som vanligt och vid bromsning så startar pumparna för att ge en extra boost till membranet i bromsservon.

Givetvis är du välkommen att spionera i helgen 8)



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Villes
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis sep 07, 2010 21:10

Inlägg av Villes » tor maj 19, 2011 9:55

Byt till stålommspunnen bromslang ska du få se på skillnad org slangar flexar en hel del

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor maj 19, 2011 10:09

carfrigge skrev:Efter ett ledningsmöte med mej själv kom jag fram till att göra ett försök med elektrisk bromsrespons :)


Efter 2-3 timmar såg det ut såhär:
Bild

//F
En bild kan luras mycket, men jag tycker det ser ut som om du har backventilen till bromsservon sittande i anslutningen till själva servoklockan.
Om du har det så hade det varit smartare att flytta backventilen så att dom elektriska vakuumpumparna alltid ligger på samma sida som klockan i förhållande till original vakuumpump och backventil...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar