Freelander 2 med mitt differential spärr?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
Freelander 2 med mitt differential spärr?
Hej, jag har letat och inte hittat, men har inte freelander 2
också spärr i mitt differentialen? Som skötts automatiskt via
Terrainresponse??
Mvh, Jocke
också spärr i mitt differentialen? Som skötts automatiskt via
Terrainresponse??
Mvh, Jocke
You can go fast, I can go anywhere 

Hej Jocke, satt faktiskt härom kvällen och läste om just Freelandern.
Och den borde i min ögon inte ens komma på tal när vi pratar terrängbilar.
Den har precis som "vanliga" bilar ingen ram, ingen lågväxel, ingen högre markfrigång eller några spärrar alls. Däremot har den bromsvärmare, ett system som bromsar upp det hjul som slirar- vilket i teorin eliminerar behovet av spärrar. I teorin alltså!
Och för att på ett tafatt försök åstadkomma en form av lågväxel så finns det en knapp att trycka in- som begränsar toppfarten till 9 km/h på ettan och backen. Men det är inte motorn som stryps- utan det "fiffiga" bromssystemet går in och bromsar automatiskt om det rullar på för fort.
Om du tycker jag låter negativ så är det helt rätt. Har haft en sån till låns, och var ju tvungen att prova lite- men jag tar mej nog fram bättre med min lite höjda 745:a om jag ska vara ärlig. Den jag provade hade V6:a, och gick väldigt tyst och fint på vägen, bra drag i moroten och fin ljudanläggning hade den i alla fall!
Ett trots allt lyckat försök av LR att bygga ett mellanting av en RR och LR, eller om du vill en Discovery Light. Jag tror faktiskt att det är LR:s mest sålda bil av dom 4 modeller dom har- så den kan ju inte vara så dålig. Men det är den minst offroadaktiga bilen dom har i alla fall.
SKREV OBELIX
Och den borde i min ögon inte ens komma på tal när vi pratar terrängbilar.
Den har precis som "vanliga" bilar ingen ram, ingen lågväxel, ingen högre markfrigång eller några spärrar alls. Däremot har den bromsvärmare, ett system som bromsar upp det hjul som slirar- vilket i teorin eliminerar behovet av spärrar. I teorin alltså!
Och för att på ett tafatt försök åstadkomma en form av lågväxel så finns det en knapp att trycka in- som begränsar toppfarten till 9 km/h på ettan och backen. Men det är inte motorn som stryps- utan det "fiffiga" bromssystemet går in och bromsar automatiskt om det rullar på för fort.
Om du tycker jag låter negativ så är det helt rätt. Har haft en sån till låns, och var ju tvungen att prova lite- men jag tar mej nog fram bättre med min lite höjda 745:a om jag ska vara ärlig. Den jag provade hade V6:a, och gick väldigt tyst och fint på vägen, bra drag i moroten och fin ljudanläggning hade den i alla fall!
Ett trots allt lyckat försök av LR att bygga ett mellanting av en RR och LR, eller om du vill en Discovery Light. Jag tror faktiskt att det är LR:s mest sålda bil av dom 4 modeller dom har- så den kan ju inte vara så dålig. Men det är den minst offroadaktiga bilen dom har i alla fall.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
Jocke, Vad var din reaktion på hur Freelandern uppförde sej när du lämnade vägen? Hur tyckte du att elektroniken tog hand om framkomligheten när det var motlut och en decimeter snö på backen? Fick du hjälp av att hjulen bromsades upp så bilen tappade all levande kraft den annars skulle ha till hjälp för att ta sej framåt?
Vad alla förkotningar heter har jag ingen aning om, om det är ABS, ETC, ABF eller UNC som förstör känslan vet jag inte- jag kan bara göra en bedömning av det jag körde med den. Och det är den uppfattningen jag delgav dej.
Tror du mer på latexbestrukna gratisbrochyrer i fyrfärgstryck du fått gratis hos den lokale LR försäljaren, än på dom som kört terrängbil i 200 år och testat allt med hjul så blir du nog besviken när du själv får köra dom bilar du läst om.
Nu tillhör inte jag dom som kört i 200 år, men i 25 år i alla fall- men inte enbart med terränbilar. Dock har jag testat på: TGB 11-20, Valpar, Hummer, LR Defender & Freelander, Cherokee, Dajjihattsu Rocky, Mitsu, Toyota och säkert några andra som jag glömt bort nu. Så lite erfarenhet har man ju fått genom åren.
Det finns säkert andra som har en helt annan uppfattning än mej angående Freelandern- men i mina ögon är dina tre-bokstäviga kombinationer rent ut sagt skit om man kommer utanför asfalten. Dom hjälper till vid n o r m a l körning på vanlig väg, men inte på sidan av vägen.
SKREV OBELIX
Vad alla förkotningar heter har jag ingen aning om, om det är ABS, ETC, ABF eller UNC som förstör känslan vet jag inte- jag kan bara göra en bedömning av det jag körde med den. Och det är den uppfattningen jag delgav dej.
Tror du mer på latexbestrukna gratisbrochyrer i fyrfärgstryck du fått gratis hos den lokale LR försäljaren, än på dom som kört terrängbil i 200 år och testat allt med hjul så blir du nog besviken när du själv får köra dom bilar du läst om.
Nu tillhör inte jag dom som kört i 200 år, men i 25 år i alla fall- men inte enbart med terränbilar. Dock har jag testat på: TGB 11-20, Valpar, Hummer, LR Defender & Freelander, Cherokee, Dajjihattsu Rocky, Mitsu, Toyota och säkert några andra som jag glömt bort nu. Så lite erfarenhet har man ju fått genom åren.
Det finns säkert andra som har en helt annan uppfattning än mej angående Freelandern- men i mina ögon är dina tre-bokstäviga kombinationer rent ut sagt skit om man kommer utanför asfalten. Dom hjälper till vid n o r m a l körning på vanlig väg, men inte på sidan av vägen.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-jocke- skrev:ok, tack för tipset!
Men Freelander 2 har ju terrain response system, med alla
snow drive, mud drive... Så nu borde den ju vara liet duglig i skogen,
skulle man tro. Är det Hill Decent Controll, som du menar? att den
far 7km/h framåt?
Mvh, Jocke

Annars är ju winch hilift hasplåtar mm bättre utrustning.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
Hej!
Här är lite orsaker till varför jag tror att den är bättre än vanliga
tråkiga stadsjeepar:
-Permanent fyrhjulsdrift ( ganska ovant bland suvar )
-Hill Decent Control ( HDC )
-Land Rover Electronic Traction Control ( ETC )
-Terrain Response med 4 olika lägen:
1. Normal.
2. Snow drive.
3. Mud drive.
4. Sand drive
( ingen annan SUV har någo sånt )
-Sen har den ju ganska bra markfrigång....
Gemför med t,ex Toyota urban cruiser, Fiat panda,
Volvo xc 70...
Dessutom så är det ju en Land Rover
Det finns ju dessutom låg växel till freelandern! Men det är endast
om man har automat växel.
Mvh, jocke
Här är lite orsaker till varför jag tror att den är bättre än vanliga
tråkiga stadsjeepar:
-Permanent fyrhjulsdrift ( ganska ovant bland suvar )
-Hill Decent Control ( HDC )
-Land Rover Electronic Traction Control ( ETC )
-Terrain Response med 4 olika lägen:
1. Normal.
2. Snow drive.
3. Mud drive.
4. Sand drive
( ingen annan SUV har någo sånt )
-Sen har den ju ganska bra markfrigång....
Gemför med t,ex Toyota urban cruiser, Fiat panda,
Volvo xc 70...
Dessutom så är det ju en Land Rover

Det finns ju dessutom låg växel till freelandern! Men det är endast
om man har automat växel.
Mvh, jocke
You can go fast, I can go anywhere 

-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Hmm, än har jag inte sett eller kört någon Freelander utrustad med lågväxel ...
Och numera finns ju också Freelanders utan permanent fyrhjulsdrivning.
Och numera finns ju också Freelanders utan permanent fyrhjulsdrivning.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Då vet nog inte nettiauto riktigt vad det är de skriver, om de påstår det. Jag vill nog påstå att de flesta automatväxlade bilar har ett "1-" och "2"-läge till sina automatlådor (förutom D-läget). Det används för att låsa automaten på antingen ettans, eller tvåans växel. Som motorbroms till exempel.
Det har ingenting med lågväxel att göra.
Du måste ju ha läst något om Freelander tidigare och borde då veta att den inte har någon lågväxel, eller hur.
Det har ingenting med lågväxel att göra.
Du måste ju ha läst något om Freelander tidigare och borde då veta att den inte har någon lågväxel, eller hur.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-jocke- skrev:Hej!
Här är lite orsaker till varför jag tror att den är bättre än vanliga
tråkiga stadsjeepar:
-Permanent fyrhjulsdrift ( ganska ovant bland suvar )
-Hill Decent Control ( HDC )
-Land Rover Electronic Traction Control ( ETC )
-Terrain Response med 4 olika lägen:
1. Normal.
2. Snow drive.
3. Mud drive.
4. Sand drive
( ingen annan SUV har någo sånt )
-Sen har den ju ganska bra markfrigång....
Gemför med t,ex Toyota urban cruiser, Fiat panda,
Volvo xc 70...
Dessutom så är det ju en Land Rover
Det finns ju dessutom låg växel till freelandern! Men det är endast
om man har automat växel.
Mvh, jocke
Kod: Markera allt
-Terrain Response med 4 olika lägen:
1. Normal.
2. Snow drive.
3. Mud drive.
4. Sand drive[quote]
Är ju bara hur bromsar & motor stryp er körningen på olika vis det gör ju inte att du kommer längre i skogen :P
[/quote]Det finns ju dessutom låg växel till freelandern! Men det är endast
om man har automat växel.[quote]
Finns inte låg till dem
[/quote]-Permanent fyrhjulsdrift ( ganska ovant bland suvar[quote]
mer regel än undantag att dom har permanent 4wd tex xc60 90 osv
den mest potenta offroad bilen du nämnt är ju pandan som man inte ska förakta
[/quote]
Alla dessa elektriska "invalidhjälpare" som ska vara så bra... Det enda som ger en bil bra framkomlighet i skogen är låsbara diffar (både fram, bak och i mitten, om där finns nån vill säga) så alla hjulen alltid driver, lågväxel och rätt däck. Och en förare som vet vad han håller på med. Visst, det finns massor med olika variabler och ombyggnader av olika steg men om man ser till standardbilar så vill jag nog påstå att det är så.
Elektroniken kan i viss mån kompensera för en dålig förare, men det går inte att "bromsa sig ur en uppförsbacke"...
Elektroniken kan i viss mån kompensera för en dålig förare, men det går inte att "bromsa sig ur en uppförsbacke"...
Senast redigerad av henke_99 den mån maj 16, 2011 5:24, redigerad totalt 1 gånger.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jocke, skriv ALDRIG att du förstår igen. kom igen när haft körkort i några år och kört dessa olika bilar själv. Du lär dej INGENTING av att sitta och glo i din brochyrer hemma i pojkrummet.
Det finns ingen som skriver en kokbok som aldrig har lagat mat?
Eller en bokrecension utan att ha läst boken?
Bara för att du har haft sexualkunskap i skolan så betyder det inte att du kan tillfredställa ett fruntimmer heller.
Och hur skulle det se ut om dom som betygsätter filmer inte har sett filmen innan?
Fattar du grejen? LYSSNA på dom som KAN det här med att köra och ta åt dej av det- för hur otroligt det än låter i din egotrippade värld så har dom faktiskt rätt.
End of diskussion!
SKREV OBELIX
Det finns ingen som skriver en kokbok som aldrig har lagat mat?
Eller en bokrecension utan att ha läst boken?
Bara för att du har haft sexualkunskap i skolan så betyder det inte att du kan tillfredställa ett fruntimmer heller.
Och hur skulle det se ut om dom som betygsätter filmer inte har sett filmen innan?
Fattar du grejen? LYSSNA på dom som KAN det här med att köra och ta åt dej av det- för hur otroligt det än låter i din egotrippade värld så har dom faktiskt rätt.
End of diskussion!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a