Bromsrespons ?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Inlägg av trail340 » tor maj 19, 2011 11:05

Vill göra nåt liknande. från vilken volvo är pumparna tagna?
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor maj 19, 2011 11:34

trail340 skrev:Vill göra nåt liknande. från vilken volvo är pumparna tagna?

Använd laga.se, skriv 30630398 i sökrutan så får du ett gediget utbud :)

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor maj 19, 2011 11:39

Lasse Suzicán skrev:
carfrigge skrev:Efter ett ledningsmöte med mej själv kom jag fram till att göra ett försök med elektrisk bromsrespons :)


Efter 2-3 timmar såg det ut såhär:
Bild

//F
En bild kan luras mycket, men jag tycker det ser ut som om du har backventilen till bromsservon sittande i anslutningen till själva servoklockan.
Om du har det så hade det varit smartare att flytta backventilen så att dom elektriska vakuumpumparna alltid ligger på samma sida som klockan i förhållande till original vakuumpump och backventil...

Tack för tipset!
Dock gjorde jag en ändring idag, (en backventil på slangen innan t-korset) för att slippa seeeg avstängning som blev en oönskad effekt efter installationen.
Nu funkar det som innan.


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tor maj 19, 2011 14:12

På min 300 från -84 tyckte jag också bromsarna var dåliga. Allt kändes normalt när man körde. Jag bytte oken fram och efter de funka de super. Nudda pedalen och de var tvärnit.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor maj 19, 2011 14:23

Mahindra skrev:På min 300 från -84 tyckte jag också bromsarna var dåliga. Allt kändes normalt när man körde. Jag bytte oken fram och efter de funka de super. Nudda pedalen och de var tvärnit.

Bytte du till nya eller begagnade bromsok ? Kärvade någon kolv i dom gamla ?
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » tor maj 19, 2011 15:22

Satte utbytes. De gamla var ok dock var de en av kolvarna som gick lite lite trögare än de andra.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tor maj 19, 2011 15:50

Mahindra skrev:Satte utbytes. De gamla var ok dock var de en av kolvarna som gick lite lite trögare än de andra.

okej, mina kolvar rör sej obehindrat & som sagt i "normala" lägen märks inget utan vid extrema tillfällen upplevs det som man behöver trycka onödigt hårt på pedalen...



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » tor maj 19, 2011 22:42

Vi har exakt samma känsla i Wranglern så jag följer med spänning och räknar med att du skriver en utvärdering.

Vi har fått en större servo från en GC zj som vi ännu inte provat med. Den ska enligt uppgift innehålla dubbla membran och vara bättre.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » tor maj 19, 2011 23:21

optodsl skrev:
jeepetorp skrev:Efter att jag bytte till stålkolvar i XJn blev det snabbare respons... Vet inte varför, men så är det.
Bytte du inte slangar också då?
Nä. Problemet var att oken kärvade med överhettning som följd...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » fre maj 20, 2011 1:02

Trodde inte den skulle bli bättre men de blev super. GW bromsarna ska när de fungerar bra vara riktigt super.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » tis maj 24, 2011 21:17

Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på :)

Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » ons maj 25, 2011 7:41

carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på :)

Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.



//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....

Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?

Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » ons maj 25, 2011 8:55

jenik skrev:
carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på :)

Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.



//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....

Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?

Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
Några av dina frågor får du svar på om du läser igenom tråden, men:

Pumparna kostade 800kr
Relä 100kr
Kablar/kabelskor etc. 60kr
Övrigt 100kr

Billigt eller inte, det får du avgöra själv :wink:

Valde 2 pumpar för att få så snabb respons som möjligt.
Ändringen av backventilen gjorde jag endast för att motoravstängningen skulle funka.

Använd laga.se och sök: 30630398 så skall du finna, den sitter på många volvomodeller.

Signalen går från bromsljuskontakten via relän.

Hör av dej vid fler frågor/funderingar.



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Inlägg av jenik » ons maj 25, 2011 9:05

carfrigge skrev:
jenik skrev:
carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på :)

Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.



//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....

Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?

Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
Några av dina frågor får du svar på om du läser igenom tråden, men:

Pumparna kostade 800kr
Relä 100kr
Kablar/kabelskor etc. 60kr
Övrigt 100kr

Billigt eller inte, det får du avgöra själv :wink:

Valde 2 pumpar för att få så snabb respons som möjligt.
Ändringen av backventilen gjorde jag endast för att motoravstängningen skulle funka.

Använd laga.se och sök: 30630398 så skall du finna, den sitter på många volvomodeller.

Signalen går från bromsljuskontakten via relän.

Hör av dej vid fler frågor/funderingar.



//F
Tackar!

Skulle det "räcka" med en pump tror du?
Vilken typ av relä, skulle ett vanligt ex-ljusrelä funka?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » mån maj 30, 2011 22:17

jenik skrev: Tackar!

Skulle det "räcka" med en pump tror du?
Vilken typ av relä, skulle ett vanligt ex-ljusrelä funka?

Go´kväll..


Jag tänker oxå pröva mig på denna operation.

Kommer att använda 1 pump, iallafall till att börja med. Den kommer jag att koppla via ett vanligt extraljusrelä. Ett sånt relä pallar ju med ca 30 amp, så det bör räcka med råge.


Dock är jag lite osäker på detta med backventilen??

Men det får väl lösas under resans gång.


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Skriv svar