Blazer 84- low'n slow
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
det kom inte efter knutbytet då =?Dimention skrev:Om de typ slår i lådan när man släpper gasen, som nåt slags glapp...
Och när man lägger i växlar slår de också.. Är de dags för byte av växellåda då elr?
känn på kardan om det är nått glapp
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700
Knutkors byte är avklarat! Tack Grottulf och henke_99 för hjälpen att hitta de rätta! =)
Så jag tog en sväng för att känna på ett och de verkade ju sitta på sin plats!
Ingen som vet nån rolig skogsväg i Jönköping / huskvarna man kan köra på?
Lite bilder när ja va ute

Så jag tog en sväng för att känna på ett och de verkade ju sitta på sin plats!
Ingen som vet nån rolig skogsväg i Jönköping / huskvarna man kan köra på?
Lite bilder när ja va ute

Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)
Mercedes 250 turbo diesel
Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Ev
Rattstång
bromsrör
växelspakar
ev strömkablar
bränslepåfyllningsrör
Är väl de jag kommer på nu i första hand
Rattstång
bromsrör
växelspakar
ev strömkablar
bränslepåfyllningsrör

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Nja.4x4power skrev:Ev
Rattstång
bromsrör
växelspakar
ev strömkablar
bränslepåfyllningsrör
Rattstången är ihopsatt med två plastnitar, dom borrar man ur och drar sen isär (den ger dock inte med sig frivilligt) den lagom mycket.
Bromsrören brukar det vara gjort en lång spiral på vid huvudbromscylindern, bara att räta ut den lite.
Staget till växellådan får man ta loss o förlänga (delen som går från rattstången ner till lådan)
Kåpan som sitter runt kylarfläkten måste modifieras (INTE tas bort) Kanske passande tillfälle att bygga egen kåpa med elfläkt...
Påfyllningen till tanken räcker, men man kan lossa slangklämmorna medans man hissar karossen.
Har för mig att det är vad som behöver göras. (om man bortser från att skruvarna till karossfästena eventuellt sitter fast)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Vända axlarna? Om du tänker på att spoa som dom gör på t.ex suzuki så blir det svårt eftersom fjädrarna sitter ovanpå axlarna original...Dimention skrev:Okej, låter lite bökigt ändå:) kanske smidigare och vända axlarna?
Jag skulle nog säga att det är ungefär lika bökigt att montera både karosshöjning och chassiehöjning. Däremot är ju en karosshöjning betydligt billigare, fast samtidigt tycker jag det är fulare än att höja "på riktigt". Fördelar med chassiehöjningen är ju att hela bilen med både ram, motor och övrig drivlina kommer upp från marken.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
jo de är väl sant, ser ju litebättre ut om hela bilen höjs än bara karossen, men ska ja ramhöja skulle ja vilja ha större däck. annars kan de se lite mupp ut, men dom är ju inte gratis dom heller
Sen kanske du vet varför bilen skakar så när man kommer upp i kanske 60+ ? alltid vart så när ja haft kardanen på :S va inte så utan, kanske är andra korset som är dåligt me, eller nån obalans i kardanen? 

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Det kvittar ju om du höjer karossen från ramen eller hela bilen från axlarna, är det t.ex en 3" höjning så kommer det ju flytta upp hjulhusen lika mkt oavsett hor stor del av bilen som flyttas upp så att säga...
Kan vara flera saker med kardanen, problem med korsen borde du märkt, antingen är dom riktiga o glappar inte eller så är dom kass o glappar... Men det kan ju vara obalans, kanske beroende på att splinesen i kardanen är slitna så det kan röra sig där. Är det så så motsvarar det ju att kardanen vore krökt. Sen vet jag inte hur den är konstruerad, andra chevakardaner går bara att sätta ihop på ett sätt, men denna kanske går att sätta ihop fel så korsen hamnar "vridna" i förhållande till varandra? Även det kan orsaka vibrationer.
Kan vara flera saker med kardanen, problem med korsen borde du märkt, antingen är dom riktiga o glappar inte eller så är dom kass o glappar... Men det kan ju vara obalans, kanske beroende på att splinesen i kardanen är slitna så det kan röra sig där. Är det så så motsvarar det ju att kardanen vore krökt. Sen vet jag inte hur den är konstruerad, andra chevakardaner går bara att sätta ihop på ett sätt, men denna kanske går att sätta ihop fel så korsen hamnar "vridna" i förhållande till varandra? Även det kan orsaka vibrationer.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Idag har jag vart och fixat något riktigt mumsigt!
4st 44"däck! Får bli att ställa av chevan i sommar för att börja bygga
och mina gamla 33:or kommer att säljas också till den som är intresserad
däcken är som nya.
En fråga.. hur många tum tror ni ja kommer att behöva höja?
kommer de räcka med 6" ram och 3" kaross? peace!

4st 44"däck! Får bli att ställa av chevan i sommar för att börja bygga

och mina gamla 33:or kommer att säljas också till den som är intresserad
däcken är som nya.
En fråga.. hur många tum tror ni ja kommer att behöva höja?
kommer de räcka med 6" ram och 3" kaross? peace!

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
6+3 höjning räcker, men du får kapa ordentligt i skärmarna...nya axlar lär du behöva om du inte vill få drivaxlar flygandes till höger och vänster...med 305 lär du ska få växla ner ordentligt i axlarna också om du vill ha nån ork i den...MEN det är bara min åsikt och säkert smaksak och att minnas så kan man ha hur man vill bara man själv är nöjd och hållbarhet kan man klara med gasfot och huvudet...så, nu borde jag väl inte bli brännd för mitt inlägg 

den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
Vad för axlar rekommenderar du?
tror även ja behöver byta växellåda kanske även kardan?
Men bra att de räcker me höjningen iallafall, skärmarna trodde ja nästan att ja skulle behöva skära lite i
tror även ja behöver byta växellåda kanske även kardan?
Men bra att de räcker me höjningen iallafall, skärmarna trodde ja nästan att ja skulle behöva skära lite i

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow
Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow