Blazer 84- low'n slow

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre mar 11, 2011 11:48

Ja de är ju sant, hade ja inte tänkt på:)
Får hoppas de är så lätt då..
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » fre mar 11, 2011 19:12

Dimention skrev:Om de typ slår i lådan när man släpper gasen, som nåt slags glapp...
Och när man lägger i växlar slår de också.. Är de dags för byte av växellåda då elr? :cry:
det kom inte efter knutbytet då =?

känn på kardan om det är nått glapp
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » tor mar 17, 2011 23:29

Nja, har inte bytt korset än :)
för lat :roll:
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » sön maj 01, 2011 18:39

Knutkors byte är avklarat! Tack Grottulf och henke_99 för hjälpen att hitta de rätta! =)

Så jag tog en sväng för att känna på ett och de verkade ju sitta på sin plats!

Ingen som vet nån rolig skogsväg i Jönköping / huskvarna man kan köra på?

Lite bilder när ja va ute :)


Bild
Bild
Bild
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre maj 06, 2011 10:51

Och en liten fråga till den som vet, funderar som sagt på att karosshöja min så däcken inte slår i skärmarna, vad måste ja tänkte på ? :roll:
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » fre maj 06, 2011 13:17

Ev
Rattstång
bromsrör
växelspakar
ev strömkablar
bränslepåfyllningsrör

Är väl de jag kommer på nu i första hand :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre maj 06, 2011 14:31

4x4power skrev:Ev
Rattstång
bromsrör
växelspakar
ev strömkablar
bränslepåfyllningsrör

Är väl de jag kommer på nu i första hand :)
Nja.

Rattstången är ihopsatt med två plastnitar, dom borrar man ur och drar sen isär (den ger dock inte med sig frivilligt) den lagom mycket.

Bromsrören brukar det vara gjort en lång spiral på vid huvudbromscylindern, bara att räta ut den lite.

Staget till växellådan får man ta loss o förlänga (delen som går från rattstången ner till lådan)

Kåpan som sitter runt kylarfläkten måste modifieras (INTE tas bort) Kanske passande tillfälle att bygga egen kåpa med elfläkt...

Påfyllningen till tanken räcker, men man kan lossa slangklämmorna medans man hissar karossen.

Har för mig att det är vad som behöver göras. (om man bortser från att skruvarna till karossfästena eventuellt sitter fast)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » lör maj 07, 2011 2:34

Okej, låter lite bökigt ändå:) kanske smidigare och vända axlarna?
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör maj 07, 2011 8:40

Dimention skrev:Okej, låter lite bökigt ändå:) kanske smidigare och vända axlarna?
Vända axlarna? Om du tänker på att spoa som dom gör på t.ex suzuki så blir det svårt eftersom fjädrarna sitter ovanpå axlarna original...

Jag skulle nog säga att det är ungefär lika bökigt att montera både karosshöjning och chassiehöjning. Däremot är ju en karosshöjning betydligt billigare, fast samtidigt tycker jag det är fulare än att höja "på riktigt". Fördelar med chassiehöjningen är ju att hela bilen med både ram, motor och övrig drivlina kommer upp från marken.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » lör maj 07, 2011 19:46

jo de är väl sant, ser ju litebättre ut om hela bilen höjs än bara karossen, men ska ja ramhöja skulle ja vilja ha större däck. annars kan de se lite mupp ut, men dom är ju inte gratis dom heller :( Sen kanske du vet varför bilen skakar så när man kommer upp i kanske 60+ ? alltid vart så när ja haft kardanen på :S va inte så utan, kanske är andra korset som är dåligt me, eller nån obalans i kardanen? :roll:
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör maj 07, 2011 22:29

Det kvittar ju om du höjer karossen från ramen eller hela bilen från axlarna, är det t.ex en 3" höjning så kommer det ju flytta upp hjulhusen lika mkt oavsett hor stor del av bilen som flyttas upp så att säga...

Kan vara flera saker med kardanen, problem med korsen borde du märkt, antingen är dom riktiga o glappar inte eller så är dom kass o glappar... Men det kan ju vara obalans, kanske beroende på att splinesen i kardanen är slitna så det kan röra sig där. Är det så så motsvarar det ju att kardanen vore krökt. Sen vet jag inte hur den är konstruerad, andra chevakardaner går bara att sätta ihop på ett sätt, men denna kanske går att sätta ihop fel så korsen hamnar "vridna" i förhållande till varandra? Även det kan orsaka vibrationer.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » lör maj 07, 2011 23:29

Ok ok, ja hörde nåt om att man kan sätta kardanen ett halvt varv fel, så de kanske är de? Får väl ta en titt helt enkelt! Wrom..
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre maj 20, 2011 10:23

Idag har jag vart och fixat något riktigt mumsigt!
4st 44"däck! Får bli att ställa av chevan i sommar för att börja bygga 8)
och mina gamla 33:or kommer att säljas också till den som är intresserad
däcken är som nya.

En fråga.. hur många tum tror ni ja kommer att behöva höja?
kommer de räcka med 6" ram och 3" kaross? peace!



Bild
Bild
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » fre maj 20, 2011 19:39

6+3 höjning räcker, men du får kapa ordentligt i skärmarna...nya axlar lär du behöva om du inte vill få drivaxlar flygandes till höger och vänster...med 305 lär du ska få växla ner ordentligt i axlarna också om du vill ha nån ork i den...MEN det är bara min åsikt och säkert smaksak och att minnas så kan man ha hur man vill bara man själv är nöjd och hållbarhet kan man klara med gasfot och huvudet...så, nu borde jag väl inte bli brännd för mitt inlägg :P
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre maj 20, 2011 20:27

Vad för axlar rekommenderar du?
tror även ja behöver byta växellåda kanske även kardan?
Men bra att de räcker me höjningen iallafall, skärmarna trodde ja nästan att ja skulle behöva skära lite i :)
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

Skriv svar