Bränsleförbrukning Blazer / Silverado
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bränsleförbrukning Blazer / Silverado
Sitter i funderingarna på att köpa en gammal blazer eller kanske en k1500 bensinare.
Helst skulle jag vilja ha en skattebefriad bil men då blir det ju med förgasare.
Min fråga är vad drar dom gamla med förgasare och vad drar dom nyare med insprutning.
Eftersom jag vill använda den som bruks/lekbil så vill jag ju helst hamna under 1.5L/milen
Kom med era förbrukningar, desto fler desto bättre!
Helst skulle jag vilja ha en skattebefriad bil men då blir det ju med förgasare.
Min fråga är vad drar dom gamla med förgasare och vad drar dom nyare med insprutning.
Eftersom jag vill använda den som bruks/lekbil så vill jag ju helst hamna under 1.5L/milen
Kom med era förbrukningar, desto fler desto bättre!
Chevrolet Blazer 4x4 -81
Buick Skylark -67
Volvo V90 -97
Buick Skylark -67
Volvo V90 -97
Min K1500 -89 med 350 TBI drar vid stadskörning och till-o-från jobbet körning runt 1,8-1,9l/mil.
Mina BFG A/T däck är väll inte världens mest lättrullande däck, sen så är det nått som inte lirar riktigt som det skall i maskineriet eftersom den inte riktigt går som den ska på tomgång. Så det går nog att få den aningen snålare, men jag har svårt att tänka mig att man får ner en fullsize bensinare under 1,5l/mil vid enbart stadskörning.
Men jag "har hört" om folk som säger sig kunna köra sina fullsize på straxt över litern vid långkörningar, vilket jag inte finner osannolikt.
Mina BFG A/T däck är väll inte världens mest lättrullande däck, sen så är det nått som inte lirar riktigt som det skall i maskineriet eftersom den inte riktigt går som den ska på tomgång. Så det går nog att få den aningen snålare, men jag har svårt att tänka mig att man får ner en fullsize bensinare under 1,5l/mil vid enbart stadskörning.
Men jag "har hört" om folk som säger sig kunna köra sina fullsize på straxt över litern vid långkörningar, vilket jag inte finner osannolikt.
-
- Veteran
min ck1500 -89 drar ca 1.7-1.8 den också med 33" maxxis buck shot är ju inte så farligt man köper ju inte en v8 för att åka billigt
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
här har du en sida där du kan kolla bränsleförbrukning på olika bilar.
http://www.fuelly.com/
siffrorna har stämt rätt bra överrens med de bilar jag har haft och jämfört med
http://www.fuelly.com/
siffrorna har stämt rätt bra överrens med de bilar jag har haft och jämfört med
Ok. Men man har ju läst och hört om bilar som drar runt 1.2 blandat!?!
Det låter grymt bra för en V8!
Sen har man ju som sagt mer översende med en V8 som drar lite mer soppa än en 4a eller 6a..
Kan någon med förgasarmotor lägga in sin förbrukning också så vore det ju kul att jämföra!
Det låter grymt bra för en V8!
Sen har man ju som sagt mer översende med en V8 som drar lite mer soppa än en 4a eller 6a..
Kan någon med förgasarmotor lägga in sin förbrukning också så vore det ju kul att jämföra!
Chevrolet Blazer 4x4 -81
Buick Skylark -67
Volvo V90 -97
Buick Skylark -67
Volvo V90 -97
Min GMC körde jag på 1,1l/m landsväg med originaldäck, med 33" är det väldigt svårt att komma under 1,3 t.o.m på långresor å då sitter jag verkligen å försöker köra snålt
men 1,5-1,6 är ju inget ovanligt att den tar när jag kör blandat hemma, fortfarande ingen tung gasfot!!
Har en Nova med förgasare å den går att köra på 1,3 på landsväg. Då sitter det en lätt skrämd 350+700r4 å 3:73 i bakaxeln på den. Den varvar ca 2000 vid 90 (har inte kopplat in lockupen).
Förgasaren är en Rochester 800cfm 4-port, knappast nån fugge man hittar på en pickup tror jag.... borde väl sitta 2-portare?? kanske nån som vet..

Har en Nova med förgasare å den går att köra på 1,3 på landsväg. Då sitter det en lätt skrämd 350+700r4 å 3:73 i bakaxeln på den. Den varvar ca 2000 vid 90 (har inte kopplat in lockupen).
Förgasaren är en Rochester 800cfm 4-port, knappast nån fugge man hittar på en pickup tror jag.... borde väl sitta 2-portare?? kanske nån som vet..
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
2010 tankat 3617 liter bensin. Kört 3504 mil.
på miniräknaren blir detta då 1.0322 liter per mil
å detta är blandad körning sommar som vinter/ kallt å varmt, slask å regn, sol å grus, stads å landsväg. släp å utan, lastad å tom. fort å sakta. uppför å utför
Silverado 2500 Silv. 4x4 1991. enbart tbi spacer och uppställd förtändning
på miniräknaren blir detta då 1.0322 liter per mil

Silverado 2500 Silv. 4x4 1991. enbart tbi spacer och uppställd förtändning
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!