Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre maj 27, 2011 16:45

Ser fint ut :)
De där me packningen vid huvudcylindern, jag tror de skulle kunna va de, för bror min har liknande fel på hans golf2, han skulle testa byta packning eller ev hela cylindern.

Men ja vet inte, kom bara tänka på de nu när ja såg ditt fel :)
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre maj 27, 2011 16:50

Dimention skrev:De där me packningen vid huvudcylindern, jag tror de skulle kunna va de, för bror min har liknande fel på hans golf2, han skulle testa byta packning eller ev hela cylindern.

Men ja vet inte, kom bara tänka på de nu när ja såg ditt fel :)
Ja jag har en annan huvudcylinder från en k30 som jag ska prova med, men hålet i bromsservon var alldeles för stort till den cylindern så jag måste byta den oxå. Så det får bli efter helgens träff. (det bromsar fullt tillräckligt nu, men tror inte bilprovningen godkönner att det är som det är)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » fre maj 27, 2011 20:39

Ne vem vet.. du kan ha flyt om de är nån stolle där inne 8)
men som sagt, tveksamt :(
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån maj 30, 2011 20:45

Jahapp. Träff i lördags, körde loss generatorn sent på eftermiddagen men i övrigt har bilen klarat sig utan skador vad jag kunnat se...

Så i går var det då dags för operation...
Bild

Tomt blev det.
Bild

Och så dags för nästa objekt att pusslas dit.
Bild

Vips var den på plats, det gick fint att ställa den på armarna till lyften. sen var det bara att skjuta på den på växellådans axel när den var i rätt höjd.
Bild

Sticker inte ner så värst farligt långt under ramen
Bild

Testade även att hissa upp bakänden på bilen och stoppa i ett rör i den korta delen på bakkardanen för att kolla om den klarar vinkeln, den klarade det fint förutom i nåt läge. Krävs bara lite lätt putsning på öronen så funkar det fint sen.
Bild

Nu är det bara resten kvar. Tvärbalkar ska byggas, växelspakarna ska få en plats i golvet, framkardanen ska bli längre, bakkardanen ska bli kortare, avgasröret på högersidan måste byggas om, bromsoket till parkeringsbromsen ska dit, plus lite annat smått o gott...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » mån maj 30, 2011 20:51

Gott mos när man kan sitta upp under bilen. :lol:

Hur fungerar det här med avgasrören på sidan, får man ha på båda sidorna? Jag har hört något om högersidan är inte tillåtet.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån maj 30, 2011 21:01

LowFlow skrev:Gott mos när man kan sitta upp under bilen. :lol:
Ja det är inte helt fel, så slipper man få allt nerramlande skräp i ögonen...
LowFlow skrev:Hur fungerar det här med avgasrören på sidan, får man ha på båda sidorna? Jag har hört något om högersidan är inte tillåtet.
Ingen har sagt nåt till mig om det, inte ens farbror blå när jag blev stoppad på flygande... och på dieslarna är det ju så original. Dessutom blir det väldigt tajt för nig att få plats med 2 st 3" rör på ena sidan. Tror att reglerna är olika för personbilar och lastbilar, alternativt att dom ändrats på senare år.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » mån maj 30, 2011 21:23

Okej! Jo min är ju också LB, hade ju varit riktigt gott att få gå ut på båda sidorna. Någon som vet vart man kan hämta info från detta, utan att ringa SBP då man bara ringer ett par gånger så har man ett par olika svar.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån maj 30, 2011 23:52

LowFlow skrev:Okej! Jo min är ju också LB, hade ju varit riktigt gott att få gå ut på båda sidorna. Någon som vet vart man kan hämta info från detta, utan att ringa SBP då man bara ringer ett par gånger så har man ett par olika svar.
Det handlar nog mer om vart det mynnar ut än hur många rör du har

Bakom kupén är det väl som gäller, sen är det ju upp till bilens konstruktion vart det blir
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tis maj 31, 2011 0:11

Jo bakom dörrarna brukar det väl sägas. Jag hade tänkt ha mina strax framför bakhjulen. Frågan är om det är okej att ha på båda sidor bilen. Ska googla lite på detta.

Dimention
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: mån feb 14, 2011 14:33
Ort: Jönköping

Inlägg av Dimention » tis maj 31, 2011 7:35

Jag har också en lb och har pipor på båda sidor, fast dom sitter framför bakhjulen.
Och varken polisen eller sbp har sagt nåt. Så ja tror de är lungt:)
Cheva Blazer 84- 305 5L | 44" Monster Mudders (ombyggnad pågår)

Mercedes 250 turbo diesel

Tyskstukad Jetta mk1 -81
Low n'Slow

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tis maj 31, 2011 9:48

Gottigt! Tack för svaren! Nu kan Henke_99 återfå sin tråd. :lol:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jun 02, 2011 0:02

LowFlow skrev:Gottigt! Tack för svaren! Nu kan Henke_99 återfå sin tråd. :lol:
Din lilla tjuv där :wink:

Skämt åsido, jag hade ju oxå rören mynnande ut framför bakhjulen innan. Men dom blev för utsatta där dom gick under ramen så efter axelbytet skrotades det bygget. Just nu skutar dom bara med en böj neråt mitt under golvet strax framför baksätet. Det är dock inte tillåtet vad jag vet (får inte mynna ut under delar av karossen som är sammanbunden med kupén) men det var bara en tillfällig lösning. Nu är tanken att det ska byggas iväg så dom kommer ut bakom bakhjulen istället, ihop med längre ljuddämpare så man slipper bli döv när man åker på vägen.
Senast redigerad av henke_99 den tor jun 02, 2011 8:45, redigerad totalt 1 gånger.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tor jun 02, 2011 1:13

Okej. Nu när du säger det så är dom nog jäkligt utsatta där. Man kanske ska dra dom hela vägen bak?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jun 02, 2011 8:52

Alternativen är ju lite olika beroende på om man har karosshöjning eller inte. Kör man med 3" rör som jag så är det förbaskat trångt o besvärligt att ta sig förbi tanken på ett bra sätt på ena sidan, och då min motor väsnas betydligt mer än en original så måste jag ha mer dämpare o det får inte plats så långt fram att jag "hinner" få ut rören innan bakhjulen. Plus att mina headers går ner väldigt långt, då stjäl det en del plats innan man krökt upp rören till en lämplig höjd igen.

Har man karosshöjning, och kanske bara 2,5" rör så går det ju ganska enkelt att passera ramen på ovansidan istället och då blir det betydligt bättre.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tor jun 02, 2011 9:30

Hmm, ja dra det mellan ramen och karossen måste ju vara det ultimata.


Tänkte på det, ska nog börja plocka ner framaxel idag. Det är krängningshämmaren som ni brukar plocka va? För isf passar jag på att rycka min också nu. Vad säger SBP om att man kör utan den? Eller det har dom kanske inte med att göra?

Skriv svar