Bensinförbrukning / Termostat?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Diezel
Användare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 29, 2006 22:07
Ort: Söder om Dalälven
Kontakt:

Bensinförbrukning / Termostat?

Inlägg av Diezel » tis dec 26, 2006 21:49

Hej

Köpte nyligen en Mazda B2600 (1990 års modell)
Jag vet att dom drar en del bensin men anar att något inte står riktigt rätt till med min bil.
Har under julhelgen åkt ganska exakt 7 mil varav 4 är landsvägskörning utan omkörningar eller andra häftiga accelerationer På dom 7 milen har bilen dragit strax över 1/4 tank (full tank är 56 liter), dvs mer än 2L / mil.

Temperaturmätaren går bara upp en liten bit. Temp skalan sträcker sig mellan 40 och 120 grader och uppskattningsvis går tempen upp till 55 grader och ligger sedan stilla där.


Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Bilen går i övrigt bra.
// Johan

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bensinförbrukning / Termostat?

Inlägg av Lasse Suzican » tis dec 26, 2006 22:03

Diezel skrev:Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Japp!!!!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis dec 26, 2006 22:06

instämmer,Japp, det kan vara så att den går på kallstart hela tiden eller väldigt länge i alla fall..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Diezel
Användare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 29, 2006 22:07
Ort: Söder om Dalälven
Kontakt:

Inlägg av Diezel » tis dec 26, 2006 22:10

Då så, halva fallet löst :-)

Har aldrig mekat Mazda, är termostaten krånglig att byta?
// Johan

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tis dec 26, 2006 22:14

vet inte hur det är på Mazda, men har aldrig varit med om att man måste lämna in bilen för att byta termostat..
På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor, men har svårt att tro att det gäller Mazda
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Diezel
Användare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 29, 2006 22:07
Ort: Söder om Dalälven
Kontakt:

Inlägg av Diezel » tis dec 26, 2006 22:17

Hehehe, nej så special lär det inte vara.
Blir en resa till Bil & Motordelar (Borlänge) i morgon, bara att hoppas att dom har en hemma.
// Johan

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » ons dec 27, 2006 3:16

mattebigge skrev:På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor
Om man har tummen mitt i handen.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons dec 27, 2006 11:13

Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons dec 27, 2006 14:33

Om det fortfarande är förgasare på den årsmodellen så var dom några år äldre med förgasare ingen höjdare.
Den jag hade rök svart som en diesel och ville också ha runt 2liter milen,sedan sattes det i en XD3 motor (peugeot turbodiesel).
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Diezel
Användare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 29, 2006 22:07
Ort: Söder om Dalälven
Kontakt:

Inlägg av Diezel » ons dec 27, 2006 18:42

Hej

Har insprutare. Beställde ny termostat i dag. 145:- var högst överkommligt.
// Johan

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons dec 27, 2006 20:20

mattebigge skrev:Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
Han va troligtvis inte så händig det är inga problem om man bara har koll att fylla på efter termostaten öppnat även på bmw dvs låt bilen stå på tomgång tills termostaten öppnat & fyll på vartefter det sjunker har aldrig haft problem inte ens med bmw på det har aldrig hört talas om problem på bmw förens nu


därimot har bmw många modeller med taskiga toppar

Diezel
Användare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 29, 2006 22:07
Ort: Söder om Dalälven
Kontakt:

Inlägg av Diezel » tor dec 28, 2006 14:06

Suck...

Fick hem en termostat i dag. Lossade övre bulten till locket på termostathuset utan större problem. Fortsätter till den undre, och vipps så var bultskallen skild från bulten... AAAARGH!

Nu måste jag demontera hela termostathuset från toppen och försöka få ur den avbrytna bulten. Naturligtvis gick den av en bit in så man kan inte ta tag med en polygrip eller nått...

Har ägnat dagen till att leta efter en packning som ska sitta mellan huset och toppen, naturligtvis fanns ingen hemma utan den levereras tidigast Onsdag nästa vecka...

Lagen om alltings jävlighet.
// Johan

Pajero_A-traktor
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jun 02, 2006 14:42
Ort: Ingatorp

Inlägg av Pajero_A-traktor » mån feb 26, 2007 0:29

Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.

Det är även fel på autochoken, men ja vet inte om det kan påverka på nåt sätt.
Pajero A-traktor...

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » mån feb 26, 2007 10:40

Pajero_A-traktor skrev:Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.

Det är även fel på autochoken, men ja vet inte om det kan påverka på nåt sätt.
får motorn inte upp arbetstempraturen är det termostaten det är det ända som kan reglera tempraturen (inget säger att den nya termostaten är hel)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån feb 26, 2007 16:21

släng den i en kastrull och värm upp den på spisen så ser du när termostaten öppnar.

Skriv svar