Bensinförbrukning / Termostat?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bensinförbrukning / Termostat?
Hej
Köpte nyligen en Mazda B2600 (1990 års modell)
Jag vet att dom drar en del bensin men anar att något inte står riktigt rätt till med min bil.
Har under julhelgen åkt ganska exakt 7 mil varav 4 är landsvägskörning utan omkörningar eller andra häftiga accelerationer På dom 7 milen har bilen dragit strax över 1/4 tank (full tank är 56 liter), dvs mer än 2L / mil.
Temperaturmätaren går bara upp en liten bit. Temp skalan sträcker sig mellan 40 och 120 grader och uppskattningsvis går tempen upp till 55 grader och ligger sedan stilla där.
Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Bilen går i övrigt bra.
Köpte nyligen en Mazda B2600 (1990 års modell)
Jag vet att dom drar en del bensin men anar att något inte står riktigt rätt till med min bil.
Har under julhelgen åkt ganska exakt 7 mil varav 4 är landsvägskörning utan omkörningar eller andra häftiga accelerationer På dom 7 milen har bilen dragit strax över 1/4 tank (full tank är 56 liter), dvs mer än 2L / mil.
Temperaturmätaren går bara upp en liten bit. Temp skalan sträcker sig mellan 40 och 120 grader och uppskattningsvis går tempen upp till 55 grader och ligger sedan stilla där.
Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
Bilen går i övrigt bra.
// Johan
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Re: Bensinförbrukning / Termostat?
Japp!!!!Diezel skrev:Kan termostaten vara kass? Kan detta påverka bränsleförbrukningen?
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
vet inte hur det är på Mazda, men har aldrig varit med om att man måste lämna in bilen för att byta termostat..
På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor, men har svårt att tro att det gäller Mazda
På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor, men har svårt att tro att det gäller Mazda
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Om man har tummen mitt i handen.mattebigge skrev:På Bmw vet jag att det behövs specialmaskin för att fylla på glykol för att inte få luftbubblor
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
Han va troligtvis inte så händig det är inga problem om man bara har koll att fylla på efter termostaten öppnat även på bmw dvs låt bilen stå på tomgång tills termostaten öppnat & fyll på vartefter det sjunker har aldrig haft problem inte ens med bmw på det har aldrig hört talas om problem på bmw förens numattebigge skrev:Min svågers bror bytte glykol på sin bmw, sen gick toppen för det gick inte att fylla utan nån maskin som fyllde på glykol med tryck eller nåt i den stilen, så han fick lämna in bilen för toppbyte och påfyllning
därimot har bmw många modeller med taskiga toppar
Suck...
Fick hem en termostat i dag. Lossade övre bulten till locket på termostathuset utan större problem. Fortsätter till den undre, och vipps så var bultskallen skild från bulten... AAAARGH!
Nu måste jag demontera hela termostathuset från toppen och försöka få ur den avbrytna bulten. Naturligtvis gick den av en bit in så man kan inte ta tag med en polygrip eller nått...
Har ägnat dagen till att leta efter en packning som ska sitta mellan huset och toppen, naturligtvis fanns ingen hemma utan den levereras tidigast Onsdag nästa vecka...
Lagen om alltings jävlighet.
Fick hem en termostat i dag. Lossade övre bulten till locket på termostathuset utan större problem. Fortsätter till den undre, och vipps så var bultskallen skild från bulten... AAAARGH!
Nu måste jag demontera hela termostathuset från toppen och försöka få ur den avbrytna bulten. Naturligtvis gick den av en bit in så man kan inte ta tag med en polygrip eller nått...
Har ägnat dagen till att leta efter en packning som ska sitta mellan huset och toppen, naturligtvis fanns ingen hemma utan den levereras tidigast Onsdag nästa vecka...
Lagen om alltings jävlighet.
// Johan
-
- Användare
Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.
Det är även fel på autochoken, men ja vet inte om det kan påverka på nåt sätt.
Motorn får inte upp temperaturen och den drar mkt bränsle men det lustiga är att det inte hjälper att byta termostat.
Pajero A-traktor...
får motorn inte upp arbetstempraturen är det termostaten det är det ända som kan reglera tempraturen (inget säger att den nya termostaten är hel)Pajero_A-traktor skrev:Jag tänkte att ja kunde fortsätta på den här tråden eftersom jag har samma problem som just nu som beskrivs. Det är en kort Pajero -86 bensinare.