Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jun 02, 2011 9:38

Ja den brukar plockas bort, dom går bra på vägen ändå. Inget som bilprovningen ska anmärka på. (den finns ju inte och då är den ju inte trasig eller nåt) Det enda dom skulle kunna göra är att sätta en anmärkning om att bilen är ostadig på vägen när dom provkör, men som sagt så är chevorna ganska stabila iaf.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tor jun 02, 2011 12:05

Okej! Det låter bra. Då ryker den nu också! :lol:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre jun 03, 2011 21:23

Då ska vi se. Det kom en liten leverans med posten idag... En styrarm, nya motorfästen och ett nytt fäste till hydroassist-kolven.

Bild

Bakkardanen har krympt på längden och fått ett nytt knutkors. Numera är den knappt 83 cm lång fullt utsträckt...
Bild

Och på plats, med bilen i "viloläge".
Bild

Bild

Den blir inte så farligt utsatt.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre jun 03, 2011 21:58

förstår att du inte vill åka på vägen med den kardanvinkeln
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre jun 03, 2011 22:27

optodsl skrev:förstår att du inte vill åka på vägen med den kardanvinkeln
Inte så långt ifrån samma vinkel på den gamla kardanen, märktes inga problem alls med den på vägen. (iaf inte upp till 80, sen börjar bakdiffen leva j*vel så har inte kört snabbare. eller iaf inte kunnat göra några bedömningar av andra problem)

Konstigt nog, måste ju vara samma vinkel på knutarna för att det ska funka säger alla...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Inlägg av Bullorg » lör jun 04, 2011 18:37

henke_99 skrev:Konstigt nog, måste ju vara samma vinkel på knutarna för att det ska funka säger alla...
Land Rover orginal har olika vinklar på knutarna. Jag tror personligen att det inte är så viktigt som alla säger.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jun 04, 2011 21:23

Bullorg skrev:
henke_99 skrev:Konstigt nog, måste ju vara samma vinkel på knutarna för att det ska funka säger alla...
Land Rover orginal har olika vinklar på knutarna. Jag tror personligen att det inte är så viktigt som alla säger.
Vissa bilar verkar det ju vara väldigt känsligt på. Men jag tänker inte spekulera i denna tråden vad det kan bero på.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jun 04, 2011 21:35

Idag tröttnade jag på att sitta under bilen o meka... Så jag begav mig en våning upp och tog bort den gamla fördelningslådespaken, och satte dit dom nya.

Mittkonsollen förpassades till garageförrådet, ville ha dom nya spakarna lite mer lättillgängligt mellan sätena än originalspaken som dom klokt nog placerat framåtvinklad längst fram på passagerarsidan av växellådstunneln :weird: En brandsläckare har oxå inhandlats och den blev perfekt att fylla tomutrymmet framför spakarna med.

En täckplåt ska tillverkas över hålet där den gamla spaken satt, och sen ska jag ha dit nån sorts matta som på ett hyfsat snyggt sätt täcker hålen i originalmattan.

Bild

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » lör jun 04, 2011 21:54

börjar snart se ut som hederlig gammal skotare inuti :lol:

Fattas bara 3 likadana spakar på andra sidan stolen oxå 8)


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jun 04, 2011 21:59

Spjutet skrev:börjar snart se ut som hederlig gammal skotare inuti :lol:

Fattas bara 3 likadana spakar på andra sidan stolen oxå 8)


:wink:
Nä fy f*n för 6-spak... Så det får nog räcka med spakar nu :wink: Skulle haft spaken till automaten där nere oxå bara. Men jag orkar inte bygga nåt till det i nuläget.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån jun 06, 2011 22:32

Jahapp. Framkardanen var ju då för kort för den nya lådan. Hade en annan liggande som redan var förlängd så det fick bli en hybrid med cv-knuten från min gamla och största delen av röret och nedre yoke från den "nya". Tack vara detta behövdes bara en kort rörbit som centrering i skarven då kardanen bahövde bli 11 cm längre än original. Den nya kardanen var redan förlängd några cm så det var bara att kapa i skarven o svarva lagom passning på hylsan och sen pressa ihop rören. (ja bilden är dålig pga motljus från fönstret, och den sitter i svarven endast så man kunde se om den var rak.)

Bild

Plockade även av framhjulet för att montera den nya styrarmen, fick återigen ett bra bevis för att en ombyggnation till hi-steer var ett bra val...

Bild

Och så var styrarmen på plats. Ska bara ha ett nytt rakt parallellstag oxå... (och en kortare kolv till hydroassisten)
Bild

Då brorsan hade släpat upp två av mina vinterdäck till den lille blazern för att kunna rulla omkring sina toyotaaxlar så ville jag testa. Hmm, centrumhålet i fälgen passade lagom utanpå locket till frihjulsnavet. Längre gick den inte på. För övrigt så är det denna däckdimension bilen ska vara utrustad med enligt registeringsbeviset. Och nej, den är inte utfjädrad nu utan domkraften står under axeln.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » mån jun 06, 2011 23:34

Kul å se att det inte bara är jag som är dålig på att tvätta bilen :mrgreen:
Ska du inte måla den nya fina styrarmen förresten?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån jun 06, 2011 23:41

Grottulf skrev:Kul å se att det inte bara är jag som är dålig på att tvätta bilen :mrgreen:
Ska du inte måla den nya fina styrarmen förresten?
Skulle väl egentligen ha tvättat, men då den lilla detaljen rinnande vatten för tillfället saknas i verkstaden så fick det vara denna gången (oxå)

Jo då den ska få sig en skvätt färg, men jag var för lat för att orka engagera mig i det idag...


Hur gör du förresten för att inte kröka ditt parallellstag? Mitt har ju kroknat flera gånger redan, och då har jag ju bara haft dom här axlarna sen förra sommaren...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis jun 07, 2011 0:55

Mitt är nog lite kraftigare då den är massiv, så den brukar fjädra tillbaka rätt bra.
men lite böjd är allt min också.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis jun 07, 2011 22:08

Grottulf skrev:Mitt är nog lite kraftigare då den är massiv, så den brukar fjädra tillbaka rätt bra.
men lite böjd är allt min också.
Är originalstaget massivt? Kanske det är när jag tänker efter, fast myyycket mindre diameter... (för du har väl fortfarande det kvar?) Mitt nuvarande stag är 35*5mm sömlöst. För klent alltså... Men i sin nya position ovanför fjädrarna så ska det nog sitta lite mer skyddat.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar