King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JoTT_sweden
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 02, 2011 23:10

King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av JoTT_sweden » tor jun 02, 2011 23:21

Har precis köpt en King cab diesel från 1985.

På hemvägen slutade den ladda.. tyvärr är inte elproblem min starka sida.

Vad jag förstått är att många har problem med detta, så vad göra?

1. Felsöka det hela? Vars börja?
Föregående ägare har flyttat ut diod (?) på utsidan av generatorn. Hur kolla om dioden är trasig?
Går det att byta kolen (som på en gammal volvo?;) )

2.Kan man montera en generator från någon annan bil? passar rakt av?

3.Komplettera med en till generator? Någon som har en bild och/eller beskrivning av en sån operation?

Vad för generator sitter det nu och duger den till nåt? Extraljus? ev. winsch är väl uteslutet?


Tacksam för ALL hjälp!

JoTT_sweden
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 02, 2011 23:10

Inlägg av JoTT_sweden » tor jun 02, 2011 23:25

Har kollat:

Spänningen i batteriet med motorn igång. endast 12.12V!

Sitter flera nyare jordpunkter vad det ser ut som. Från generatorn till chassiet och från batteriet till motorn och chassiet.
så jord borde den ha..

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » fre jun 03, 2011 8:18

Har inte dieselgeneratorn vacuumpump i samma?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

JoTT_sweden
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 02, 2011 23:10

Inlägg av JoTT_sweden » fre jun 03, 2011 17:52

Joo det sitter en pump baktill.. Måntro den går att montera umpen på någon annan slags generator eller finns det fler generatorer med pumpar baktill? (inte så troligt va?)

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » fre jun 03, 2011 20:50

på min så bytte ja kolen å så tätade ja imelan vakum pumpen å generatorn då den hade läkt in olja i generatorn så den laddade inte :)
cheva <3

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån jun 06, 2011 10:52

En ny generator är ganska dyr just för att vakuumpumpen är i samma... Kolla om du kan lämna in den på renovering.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

JoTT_sweden
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 02, 2011 23:10

Inlägg av JoTT_sweden » ons jun 08, 2011 12:57

Nu har jag kollat upp lite..

Renovering minst 1500kr förmodligen mer..

Ny utbytes 40A generator 2300kr

Ny 40A generator på Nissan 4400kr. Dom kunde inte få fram om de nyare passar.

Så att.. förslag och tips tages tacksamt emot!

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » ons jun 08, 2011 17:09

40A generator på en diesel låter väldigt, väldigt klent! Jag har en bensinare med en 45A generator å den känns klen, man ska nog ha minst 60A.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

svenne61
Hemmastadd
Inlägg: 244
Blev medlem: mån jan 28, 2008 8:54
Ort: Lövånger

Inlägg av svenne61 » ons jun 08, 2011 20:32

Tror att det är likadana generatorer på dom flesta nissandieslar
som har vakuumpump på generatorn. Det som kan skilja kan
vara anslutningarna.
Nissan Patrol -90
rd28t
60100 mil

JoTT_sweden
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 02, 2011 23:10

Inlägg av JoTT_sweden » tor jun 09, 2011 11:58

Jag hittade denna sida i england:

http://www.startermotor-alternator-stor ... 3333-p.jpg

Den ser då ut nästa exakt likadan förutom att den har dubbla remskivor. Enligt sidan passar den Nissan Terrano 2.7 Diesel. Inte helt långt ifrån min då..
Så var den billigare än att renovera min befintliga och på 70A!

Vad tror ni? Den borde passa va? Har mailat firman igår.

[/img]

karpkraft
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jun 12, 2013 13:44

Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av karpkraft » ons jun 12, 2013 13:47

Hur gick det, passade generatorn?

Jag har samma problem, har en 50 A med vakuumpump, men just den är skitsvår att hitta beggad.

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av Bred » ons jun 12, 2013 16:10

Dum fråga kanske, men till mitt försvar vet jag inte hur det ser ut i motorutrymmet på dieseln.
Men i alla fall, kan man inte bygga ett fäste och montera dit en till generator någon annanstans och då ta en kraftigare? Alltså behålla den gamla men koppla bort den och istället montera en ny vanlig någonstans och bara byta remmen till en längre?

karpkraft
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jun 12, 2013 13:44

Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av karpkraft » ons jun 12, 2013 18:39

Har varit inne på den tanken också. Sitter dessutom dubbla remskivor på orginalgeneratorn. Kruxet är att det bara finns plats uppåt eller neråt, om man ska koppla ihop generatorerna.
Uppåt: hål i huven
neråt: sämre vadningsdjup

karpkraft
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jun 12, 2013 13:44

Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av karpkraft » ons jun 12, 2013 18:44

Någon som vet hur många negativa bar det krävs för att skapa vakuum till bromsservon? Kan det räcka med att ta sug ifrån insuget till motorn?

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?

Inlägg av sleeper_86 » ons jun 12, 2013 19:30

Högsta vacumet man kan uppnå är -1 bar. Eller 0 om man går på skalan för absolutryck (atmosfärens övertryck ligger runt 1 bar på den skalan).

På volvona brukar det ligga mellan -0,6-0,8 bar.

En diesel har inget späll som skapar vacum i insuget på det viset. Kan sitta något för att hjälpa till med EGR och liknande men man får ändå inget riktigt vacum.

Kan du inte ha kvar den gamla generatorn som vacumpump och montera en till och använda som generator då?
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar