King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?
Har precis köpt en King cab diesel från 1985.
På hemvägen slutade den ladda.. tyvärr är inte elproblem min starka sida.
Vad jag förstått är att många har problem med detta, så vad göra?
1. Felsöka det hela? Vars börja?
Föregående ägare har flyttat ut diod (?) på utsidan av generatorn. Hur kolla om dioden är trasig?
Går det att byta kolen (som på en gammal volvo?;) )
2.Kan man montera en generator från någon annan bil? passar rakt av?
3.Komplettera med en till generator? Någon som har en bild och/eller beskrivning av en sån operation?
Vad för generator sitter det nu och duger den till nåt? Extraljus? ev. winsch är väl uteslutet?
Tacksam för ALL hjälp!
På hemvägen slutade den ladda.. tyvärr är inte elproblem min starka sida.
Vad jag förstått är att många har problem med detta, så vad göra?
1. Felsöka det hela? Vars börja?
Föregående ägare har flyttat ut diod (?) på utsidan av generatorn. Hur kolla om dioden är trasig?
Går det att byta kolen (som på en gammal volvo?;) )
2.Kan man montera en generator från någon annan bil? passar rakt av?
3.Komplettera med en till generator? Någon som har en bild och/eller beskrivning av en sån operation?
Vad för generator sitter det nu och duger den till nåt? Extraljus? ev. winsch är väl uteslutet?
Tacksam för ALL hjälp!
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
-
- Forumräv
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
Jag hittade denna sida i england:
http://www.startermotor-alternator-stor ... 3333-p.jpg
Den ser då ut nästa exakt likadan förutom att den har dubbla remskivor. Enligt sidan passar den Nissan Terrano 2.7 Diesel. Inte helt långt ifrån min då..
Så var den billigare än att renovera min befintliga och på 70A!
Vad tror ni? Den borde passa va? Har mailat firman igår.
[/img]
http://www.startermotor-alternator-stor ... 3333-p.jpg
Den ser då ut nästa exakt likadan förutom att den har dubbla remskivor. Enligt sidan passar den Nissan Terrano 2.7 Diesel. Inte helt långt ifrån min då..
Så var den billigare än att renovera min befintliga och på 70A!
Vad tror ni? Den borde passa va? Har mailat firman igår.
[/img]
Re: King Cab diesel. Bästa tipset vid generatorproblem?
Hur gick det, passade generatorn?
Jag har samma problem, har en 50 A med vakuumpump, men just den är skitsvår att hitta beggad.
Jag har samma problem, har en 50 A med vakuumpump, men just den är skitsvår att hitta beggad.
Dum fråga kanske, men till mitt försvar vet jag inte hur det ser ut i motorutrymmet på dieseln.
Men i alla fall, kan man inte bygga ett fäste och montera dit en till generator någon annanstans och då ta en kraftigare? Alltså behålla den gamla men koppla bort den och istället montera en ny vanlig någonstans och bara byta remmen till en längre?
Men i alla fall, kan man inte bygga ett fäste och montera dit en till generator någon annanstans och då ta en kraftigare? Alltså behålla den gamla men koppla bort den och istället montera en ny vanlig någonstans och bara byta remmen till en längre?
Har varit inne på den tanken också. Sitter dessutom dubbla remskivor på orginalgeneratorn. Kruxet är att det bara finns plats uppåt eller neråt, om man ska koppla ihop generatorerna.
Uppåt: hål i huven
neråt: sämre vadningsdjup
Uppåt: hål i huven
neråt: sämre vadningsdjup
Någon som vet hur många negativa bar det krävs för att skapa vakuum till bromsservon? Kan det räcka med att ta sug ifrån insuget till motorn?
-
- Beroende
Högsta vacumet man kan uppnå är -1 bar. Eller 0 om man går på skalan för absolutryck (atmosfärens övertryck ligger runt 1 bar på den skalan).
På volvona brukar det ligga mellan -0,6-0,8 bar.
En diesel har inget späll som skapar vacum i insuget på det viset. Kan sitta något för att hjälpa till med EGR och liknande men man får ändå inget riktigt vacum.
Kan du inte ha kvar den gamla generatorn som vacumpump och montera en till och använda som generator då?
På volvona brukar det ligga mellan -0,6-0,8 bar.
En diesel har inget späll som skapar vacum i insuget på det viset. Kan sitta något för att hjälpa till med EGR och liknande men man får ändå inget riktigt vacum.
Kan du inte ha kvar den gamla generatorn som vacumpump och montera en till och använda som generator då?
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng