Lufta bromsar Cheva C/K pickis
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Du det vore ju inte så kul för oss andra som följer dina vedermödor med bromsarna om Du kör ner i sjön !

Du måste lösa detta, för rätt som det är så står man där med samma fel, och då har man ju lärt sig av allt ditt jobb var felet ligger på direkten.
Keep on working..
Om du envisas med hobby byte så föreslår jag vävstol det är ju lite mekaniskt i alla fall…

Du måste lösa detta, för rätt som det är så står man där med samma fel, och då har man ju lärt sig av allt ditt jobb var felet ligger på direkten.
Keep on working..
Om du envisas med hobby byte så föreslår jag vävstol det är ju lite mekaniskt i alla fall…
Inget 4x4 för tillfället.
Lider av Jeep abstinens.
Lider av Jeep abstinens.
Nu är samtliga slangar nya.optodsl skrev:dom andra slangarna friska?
Ska testa att läsa felkoder från RWAL-enheten, nu i helgen. Men jag tror inte det ger nått vettigt eftersom bromsvarningslampan lyste redan innan jag rev isär bromsarna o då funkade bromsarna perfekt.
Ska sen iväg på utbildning med jobbet hela nästa vecka, så då slipper jag se skiten ett tag. Nya friska tag när man kommer tillbaks

Jag får felsignal till varningslampan i instrumentet.
Och är i nuläget lite osäker på bakbromsarnas verkan.
Har läst på litegrand och tror att jag funnit ett svar på våra problem.
Det är säkerhetsventilen som löst ut.
Den bör sitta ganska nära mastercylindern och alla rör går till den.
På min cheva van -88 diesel så sitter den rakt under huvudbromscylindern på rambenet.
För att återställa den så måsta man säkerställa att man har samma tryck i båda kretsarna.
Jag kommer att vackumsuga. visar det sig att det inte kommer ut något i endera kretsen så är man tvungen att manuelt återställa ventilen genom att peta på indikatorstiftet.
När balansen är uppnådd så skall lampan slockna och man har fullgod bromsverkan.
Det jag funderar mest på och ej hittat information om är hur strömförsöjningen fungerar i bromsindikeringskretsen.
Jag har ingen varnare för lågbromsvätska och pbromsindikatorn är bortkopplad.
Orsaken att jag funderar på det är att kontakten som sitter på kabeln är lite stukad och risken är ganska stor att det kan ha uppstått ett kabelbrott .
Förresten riksen är ganska stor att man måste lufta hudbromcylindern på bänken om man lyckats tömma någon av behållarna.
På min cheva van -88 diesel så sitter den rakt under huvudbromscylindern på rambenet.
För att återställa den så måsta man säkerställa att man har samma tryck i båda kretsarna.
Jag kommer att vackumsuga. visar det sig att det inte kommer ut något i endera kretsen så är man tvungen att manuelt återställa ventilen genom att peta på indikatorstiftet.
När balansen är uppnådd så skall lampan slockna och man har fullgod bromsverkan.
Det jag funderar mest på och ej hittat information om är hur strömförsöjningen fungerar i bromsindikeringskretsen.
Orsaken att jag funderar på det är att kontakten som sitter på kabeln är lite stukad och risken är ganska stor att det kan ha uppstått ett kabelbrott .
Förresten riksen är ganska stor att man måste lufta hudbromcylindern på bänken om man lyckats tömma någon av behållarna.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
På din van är det bara att trampa hårt på bromspedalen ett par gånger så ska kretsventilen öppna av sig själv om den fungerar... För övrigt om den löser ut så försvinner bromsverkan till bakbromsarna, inget annat händer mer än att pedalen tar lite längre upp. Det är för övrigt samma lampa till både kretsventil och p-broms. (lampan är alltså minusstyrd).niva_mats skrev:Jag får felsignal till varningslampan i instrumentet.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Visst kan man det. Men varför ta bort en sån säkerhetsfunktion som faktiskt funkar bra enligt mina erfarenheter?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Lyckas inte att få den och öppna.henke_99 skrev:Visst kan man det. Men varför ta bort en sån säkerhetsfunktion som faktiskt funkar bra enligt mina erfarenheter?
Fast du kanske har några tips.
har provat att stampa på pedalen ett par ggr. har även provat att knacka på den.
Riktiga män åker v8
there's no substitute för cubic inches.
there's no substitute för cubic inches.
Re: Lufta bromsar Cheva C/K pickis
Halloj,
jag har en silverado 2500 från 90.
Jag håller på och ska lufta bromsarna bak, kan jag lufta dom även om säkerhetsventilen har löst ut? pedal en går i botten och jag har broms fram (fast inte bra).
/Janne
jag har en silverado 2500 från 90.
Jag håller på och ska lufta bromsarna bak, kan jag lufta dom även om säkerhetsventilen har löst ut? pedal en går i botten och jag har broms fram (fast inte bra).
/Janne
-
- Användare
När jag bytte en bromsslang på 2500 pickupp så tryckte jag bromsolja genom luftnings nippeln med en oljekanna,
Gjorde några pumpande och sen va det klart.
funkade riktigt bra för mej
Gjorde några pumpande och sen va det klart.
funkade riktigt bra för mej

Tack alla som drar upp den här gamla tråden......
Nu påminde ni mig om att jag måste byta "combination valve" innan det bli halkigt ute
Har gått o dragit mig för det så länge nu eftersom jag är orolig som tusan att jag skall få återuppleva allt detta ytterligare en gång
Nu påminde ni mig om att jag måste byta "combination valve" innan det bli halkigt ute

Har gått o dragit mig för det så länge nu eftersom jag är orolig som tusan att jag skall få återuppleva allt detta ytterligare en gång
Hej Kasken!
hur gjorde du för att fixa bromsarna (vad var det som var fel)?
/Janne
/Janne
Det är ju det jag inte vet, o det driver mig till vansinne.jannec skrev:Hej Kasken!
/Janne
Trodde jag skrev slutet på denna saga i denna tråd också, men nu när jag läste så såg jag att det bara var i min projekttråd.
Fick hjälp av en bekant, vi plockade bort ALLT som har med bromsar att göra. Inspekterade alla prylar utan att hitta något konstigt, började lufta o 10min senare funkade det. Vi gjorde inget som inte jag själv gjort 100 gånger innnan.
Enda bekymret nu är att bromsarna bak nyper på tok för hårt, dom låser upp betydligt tidigare än fram. Ska testa att byta "combination valve" då det bl.a sitter en reducering till bakbromsarna i den som jag misstänker inte fungerar.
ok, jag ska ge mej på att lufta mitt till helgen, får väl hålla tummarna för att jag får fördelningsventilen att öppna sej och att det sen går att lufta som vanligt.Det finns väl ifs risk för att jag åker på att byta bromscylindrarna
man lä pröva sej fram tydligen
/Janne

/Janne
Jahapp!
samma fenomen som för kasken!
när motorn är av funkar det klockrent men när jag startar motor så går pedalen ner i golvet. Är det någon mer som råkat ut för detta och som kanske kommit på vad som krånglar
/Janne
samma fenomen som för kasken!
när motorn är av funkar det klockrent men när jag startar motor så går pedalen ner i golvet. Är det någon mer som råkat ut för detta och som kanske kommit på vad som krånglar

/Janne