bromsproblem!!!!!!!!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 281
- Blev medlem: tor jan 25, 2007 7:37
bromsproblem!!!!!!!!!!
Har dana axlar med cheva enkolvsok helt nyrenoverade fungerar jätte bra. Sen har ja trummor bak som också allt är nytt. Även allar rör är nya.
Bromservon är från en range rover 77.
Nu till problemet!!
bilen avstängd bra bromsar och stum och fin pedal. Sätter ja igång bilen så är det knappt något motstånd i pedalen och bromsarna tar med med pedalen hela vägen ner i botten.
VA SKA JA GÖRA ?? Sliter mitt hår och bara står och glor på skiten???
HJÄLP!!!
Bromservon är från en range rover 77.
Nu till problemet!!
bilen avstängd bra bromsar och stum och fin pedal. Sätter ja igång bilen så är det knappt något motstånd i pedalen och bromsarna tar med med pedalen hela vägen ner i botten.
VA SKA JA GÖRA ?? Sliter mitt hår och bara står och glor på skiten???
HJÄLP!!!
Håll i bara!!
Känner igen mig så jävla väl, hade exact samma bekymmer med mina bromsar när jag gjorde i ordning min K1500 nu i vinter.
Testade allt möjligt, bytte ena prylen efter den andra för att utesluta de mest otänkbara felkällor, bytte huvudcylinder 2 gånger, osv osv...
Det som frustrerar mig allra mest är att jag inte riktigt vet vad det var som till slut löste problemet, jag hade i princip gett upp o var redo att sätta eld på skiten o gå vidare med livet. Men så fick jag hjälp av en bekant, vi plockade bort allt som hade med bromsar att göra för att verkligen kolla allt så det inte var nått galet, vilket det naturligtvis inte var. Sen monterade vi allt igen o direkt när vi började lufta så började jag känna skillnad i pedalen, 15min senare var bilen ute ur garaget för provkörning
Allt funkade, bromsarna kändes lite "halv-luriga" men ett par ordentliga inbromsningar senare så vart det klockrent.
Vet inte vad jag ville säga med inlägget egentligen, men jag lider med dig. Förstår exact hur det känns att stå där o bara skrika rakt ut "DET SKA JU FUNKA; VARFÖR FUNKAR DET INTE!?!?!?!?"
Testade allt möjligt, bytte ena prylen efter den andra för att utesluta de mest otänkbara felkällor, bytte huvudcylinder 2 gånger, osv osv...
Det som frustrerar mig allra mest är att jag inte riktigt vet vad det var som till slut löste problemet, jag hade i princip gett upp o var redo att sätta eld på skiten o gå vidare med livet. Men så fick jag hjälp av en bekant, vi plockade bort allt som hade med bromsar att göra för att verkligen kolla allt så det inte var nått galet, vilket det naturligtvis inte var. Sen monterade vi allt igen o direkt när vi började lufta så började jag känna skillnad i pedalen, 15min senare var bilen ute ur garaget för provkörning

Vet inte vad jag ville säga med inlägget egentligen, men jag lider med dig. Förstår exact hur det känns att stå där o bara skrika rakt ut "DET SKA JU FUNKA; VARFÖR FUNKAR DET INTE!?!?!?!?"
-
- Rutinerad
- Inlägg: 281
- Blev medlem: tor jan 25, 2007 7:37
Testade alla metoder mellan himmel o jord.
Gamla hederliga foten på pedalen och en medhjälpare som öppnar nipplarna, både med motorn av och på. Köpte mig en vacumsug och testade att suga bromsvätskan ut ur nipplarna, körde den även åt andra hållet, alltså att trycka in bromsvästska genom nipplarna. När allt det inte funkade så byggde jag ihop ett lock till behållaren på huvudcylindern med luftanslutning på, lånade en tryckregulator och trycksatte systemet, inget hjälpte, blev bara samma skit hur man än gjorde.
Det stör mig nått fruktansvärt än idag att jag ej vet vad som till slut gjorde att det blev bra.
Gamla hederliga foten på pedalen och en medhjälpare som öppnar nipplarna, både med motorn av och på. Köpte mig en vacumsug och testade att suga bromsvätskan ut ur nipplarna, körde den även åt andra hållet, alltså att trycka in bromsvästska genom nipplarna. När allt det inte funkade så byggde jag ihop ett lock till behållaren på huvudcylindern med luftanslutning på, lånade en tryckregulator och trycksatte systemet, inget hjälpte, blev bara samma skit hur man än gjorde.
Det stör mig nått fruktansvärt än idag att jag ej vet vad som till slut gjorde att det blev bra.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
- Ort: JKPG
Är väl ingen broms expert direkt, men man skulle ju kunna felsöka genom att försöka plugga fram respektive bak och se om det beter sig likadant både fram och bak.
Brorsan har haft liknande problem på 2 bilar en cadillac och en comanchee.
På cadillacen hade han limmat om banden själv vilken resulterade i att radien mot trumman som var lite sliten inte stämde så backara fjädrade, min tanke är ju då att det skulle kunna vara så på din bil, med motorn avstängd kanske du inte får tillräklig kraft för att backarna ska ge med sig, men med motorn startad och servo hjälp så ger backarna med sig, man ser ju detta om du plockar loss backar o ser om dom är ojämnt slitna.
Med skivor är det ju lite annorlunda, kommer inte ihåg hur brorsan fick iordning på comancheen, men ska försöka komma ihåg o fråga, o har han något bra tipps så återkommer jag.
Hoppas det löser sig o lycka till.
Brorsan har haft liknande problem på 2 bilar en cadillac och en comanchee.
På cadillacen hade han limmat om banden själv vilken resulterade i att radien mot trumman som var lite sliten inte stämde så backara fjädrade, min tanke är ju då att det skulle kunna vara så på din bil, med motorn avstängd kanske du inte får tillräklig kraft för att backarna ska ge med sig, men med motorn startad och servo hjälp så ger backarna med sig, man ser ju detta om du plockar loss backar o ser om dom är ojämnt slitna.
Med skivor är det ju lite annorlunda, kommer inte ihåg hur brorsan fick iordning på comancheen, men ska försöka komma ihåg o fråga, o har han något bra tipps så återkommer jag.
Hoppas det löser sig o lycka till.
Re: bromsproblem!!!!!!!!!!
Nu utgår jag från att du har en "jänkare" (typ cheva blazer el. dylikt).
Bromssystemet på cheva blazer mfl. har ett litet speciellt arbetssätt som kan ställa till huvudbry vid renovering/skruvning.
Förutsatt att huvudbromscylindern är hel, så har du förmycket frigång mellan bromsbackarna och trummorna bak, cheva mfl. jobbar på följande sätt:
bromsarna bygger upp ett primärtryck på bakbromsarna och då det trycket är uppnått låser bromskraftregulatorn oljeflödet till bakbromsarna, nu skapas en stum oljekudde i huvudbromscylindern mellan primär och sekundärplunsch, först nu börjar sekundärplunschen röra sig och bygga upp tryck på frambromsarna, om primärkretsen inte bygger upp ett mottryck så bottnar primär och sekundärplunsch mot varandra och sekundärkretsen (frambromsarna) bygger upp tryck med väldigt lång pedalväg (nödbromsar typ) dvs. felaktigt justerade bakbromsar = pedalen i botten.
Då jag "pysslar" med bakbromsarna på min blazer justerar jag bromsbackarna väldigt tight (trumman ska med milt våld gå över backarna samt "bromsa" lite då jag roterar den på plats, brukar resultera att jag för trycka rejält med foten på handbromsen för att få den till första läget).
hoppas ovanstående går att första hur jag menar .....
/ ojje
Bromssystemet på cheva blazer mfl. har ett litet speciellt arbetssätt som kan ställa till huvudbry vid renovering/skruvning.
Förutsatt att huvudbromscylindern är hel, så har du förmycket frigång mellan bromsbackarna och trummorna bak, cheva mfl. jobbar på följande sätt:
bromsarna bygger upp ett primärtryck på bakbromsarna och då det trycket är uppnått låser bromskraftregulatorn oljeflödet till bakbromsarna, nu skapas en stum oljekudde i huvudbromscylindern mellan primär och sekundärplunsch, först nu börjar sekundärplunschen röra sig och bygga upp tryck på frambromsarna, om primärkretsen inte bygger upp ett mottryck så bottnar primär och sekundärplunsch mot varandra och sekundärkretsen (frambromsarna) bygger upp tryck med väldigt lång pedalväg (nödbromsar typ) dvs. felaktigt justerade bakbromsar = pedalen i botten.
Då jag "pysslar" med bakbromsarna på min blazer justerar jag bromsbackarna väldigt tight (trumman ska med milt våld gå över backarna samt "bromsa" lite då jag roterar den på plats, brukar resultera att jag för trycka rejält med foten på handbromsen för att få den till första läget).
hoppas ovanstående går att första hur jag menar .....
/ ojje
Re: bromsproblem!!!!!!!!!!
Samma på Dodge, kunde trampa pedalen ner i golvet tills jag justerade bromsbackarna bak.
Justerade så man precis fick på trumman och då blev det kanon
Justerade så man precis fick på trumman och då blev det kanon

Dodge RAM 1500
5.2L Magnum
LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx !
5.2L Magnum
LynxTalk.se - Sidan för dig som åker Lynx !
-
- Rutinerad
- Inlägg: 488
- Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
- Ort: Solna/Sthlm
Re: bromsproblem!!!!!!!!!!
chevas trumbromsar är självjusterande !
backa upp i lite fart sen nita , funkar om inte grejerna är fräscha och inte ihoprostade
backa upp i lite fart sen nita , funkar om inte grejerna är fräscha och inte ihoprostade
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700
Blazer -88 350/700