Akut!! Vibrationer!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
Akut!! Vibrationer!!
Tja.
Jag är i akut behov av hjälp, jag har höjt min blazer-82.
Jag har vänt schaklarna bak.. Vilket höjde ca 5tum.
Har ej höjt den fram än!! Nu vibrerar det som f#n!!!
Jag har bytt båda knutkorsen..
Kan det vara så att efter som vinkeln på knutarna är olika??!!
Väldigt tacksam hjälp lr idéer!!! Ska köra på sandlycke i helgen så det är lite brådis!!!!
Jag är i akut behov av hjälp, jag har höjt min blazer-82.
Jag har vänt schaklarna bak.. Vilket höjde ca 5tum.
Har ej höjt den fram än!! Nu vibrerar det som f#n!!!
Jag har bytt båda knutkorsen..
Kan det vara så att efter som vinkeln på knutarna är olika??!!
Väldigt tacksam hjälp lr idéer!!! Ska köra på sandlycke i helgen så det är lite brådis!!!!
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
jag hade samma problem med min när ja hade höjt min blazer, så jag la dit distanser mellan balken till f-lådan och ramen så sänkte ned min balk ca2 cm å det gjorde stort sett allt på min bil..
Så ett tips är att du provar sänka ned fördelningslådans-balken
Så ett tips är att du provar sänka ned fördelningslådans-balken

GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15
Om du delat på kardanen så kolla att den linjerar upp på rätt sätt
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Troligtvis ingen delad kardan på denna...niva_mats skrev:Om du delat på kardanen så kolla att den linjerar upp på rätt sätt
Olika vinklar på knutarna bör inte spela nån roll, inget jag märkt nåt av på min gröna blazer. Senast jag körde med den så var bakaxeln höjd 6,5" (shackleflip, ger 4" och 2,5" klossar) och fördelningslådan droppad ca 3 cm har jag för mig.
Det kan ju vara så att dina vibrationer uppkommer av för stor vinkel på övre korset. Har du testat att hissa upp bakänden i luften o kolla så kardanen klarar vinkeln när det är fullt utfjädrat?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
tack för tipsen.. men kollade idag o knutvinkeln är ok!! Är långt i från att ta i.. kan det vibrera endå bara av att det är hög vinkel??
Efter vidare felsökning så märkte jag att differential dreven va helt sopp slut!!!!
Så det blev o kolla igenom gömmorna o hittade en 10bultad axel från en van, som dessutom hade en slung diff o rätt utv.
Glad blev ja o tänkte då är det bara o byta klump.
Men glad är man aldrig i längre stunder.. visade sig vara fel splines
PÅ bilens drivaxlar är det 27splines o på nya diffen 30!
Så nästa fråga finns det drivaxlar med 30splines som passar blazer??
Ska som sagt köra ihälgen, börjar kännas lite avlägsett!!
Efter vidare felsökning så märkte jag att differential dreven va helt sopp slut!!!!

Så det blev o kolla igenom gömmorna o hittade en 10bultad axel från en van, som dessutom hade en slung diff o rätt utv.
Glad blev ja o tänkte då är det bara o byta klump.
Men glad är man aldrig i längre stunder.. visade sig vara fel splines

PÅ bilens drivaxlar är det 27splines o på nya diffen 30!
Så nästa fråga finns det drivaxlar med 30splines som passar blazer??
Ska som sagt köra ihälgen, börjar kännas lite avlägsett!!
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
90-91hade blazern 30 splines både fram ö bak, bak kom det -88. Akta dig förresten för dom där spärrarna. Dom heter ju govlock men det finns en anledning till att dom kallas govbomb. Det är för övrigt samma diff både fram o bak. Såg en framaxel till salu under säljes, du kan ju köpa den o ta diffen från. Så blir du både av med den hemska spärren och får ett par drivaxlar fram i reserv. Om man byter diff så ska det gamla kronhjulet flyttas över till den nya.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
Okok.. Jag gjorde en bild sökning o det är en govlock!
Ditt råd är alltså att inte använda den.. Hmm typiskt!!
Vad tror du om att svetsa diffen så länge? Jag kör med 33"
Jag har köpt en gm14 bultad (med rund kåpa) som ska dit när det finns tid.
Hur hållbar är en gm14 bult (runda kåpan)
Ditt råd är alltså att inte använda den.. Hmm typiskt!!
Vad tror du om att svetsa diffen så länge? Jag kör med 33"
Jag har köpt en gm14 bultad (med rund kåpa) som ska dit när det finns tid.
Hur hållbar är en gm14 bult (runda kåpan)
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
Kör du med så små däck som 33" så ska det nog funka att svetsa diffen.
14bsf är ett alldeles utmärkt alternativ att byta ut originalaxeln mot om man inte ska ha superduperstora däck, lite mindre diff på den än på 14bff så man tappar inte riktigt så mycket markfrigång. Letar man efter en lite nyare så finns dom ju dessutom med 6-bultade hjul.
Här ser du hur det lätt blir om en gov-lock får fritt fram att göra som den vill. (lite lätt självdestruktiv konstruktion...) En bekant fick ett liknande resultat efter att ha svängt ut på asfalten från en gräsplan)

14bsf är ett alldeles utmärkt alternativ att byta ut originalaxeln mot om man inte ska ha superduperstora däck, lite mindre diff på den än på 14bff så man tappar inte riktigt så mycket markfrigång. Letar man efter en lite nyare så finns dom ju dessutom med 6-bultade hjul.
Här ser du hur det lätt blir om en gov-lock får fritt fram att göra som den vill. (lite lätt självdestruktiv konstruktion...) En bekant fick ett liknande resultat efter att ha svängt ut på asfalten från en gräsplan)

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
Okej.. Ja tyvärr så har jag inte hittat större än!
Det känns som att jag sattsar på en aga spärr så länge då!!
Helt sjukt vilket ras!! Har aldrig sett att ett hus delar sig!
Ska ut i verkstan nu o svetsar diffen.
Hoppas att vibbrationerna försvinner annars prövar jag sänka lådan!!
Är as tacksam för all hjälp!!! Återkommer med resultat!:)
Det känns som att jag sattsar på en aga spärr så länge då!!
Helt sjukt vilket ras!! Har aldrig sett att ett hus delar sig!
Ska ut i verkstan nu o svetsar diffen.
Hoppas att vibbrationerna försvinner annars prövar jag sänka lådan!!
Är as tacksam för all hjälp!!! Återkommer med resultat!:)
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
jaha... diffen är svetsad o monterad.. även kollat samtliga lager i bakaxeln.. båda knutkorsen är nya.. balken till fördelningslådan är nerflyttad 27mm..
har även prövat o mont bort framkardan, för att utesluta...
Det vibrerar fortfarande!!!!!!!!!!!!!!!!
Som mest när man gasar lite just när lådan börjar dra, mest på 2an.
Det är så pass mycket så hela instrumentbrädan skakar!!!
Åter igen, detta uppstod direct efter höjningen bak..
har även prövat o mont bort framkardan, för att utesluta...
Det vibrerar fortfarande!!!!!!!!!!!!!!!!

Som mest när man gasar lite just när lådan börjar dra, mest på 2an.
Det är så pass mycket så hela instrumentbrädan skakar!!!

Åter igen, detta uppstod direct efter höjningen bak..
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:11
- Ort: strängnäs
Efter nattens stress mek fram till kl4 i morse.. Så har jag höjt den fram, sänkt fördelningslådan 3mm till.
Nu är vibrationerna borta:)
Har vartit o muddat hela dagen o allt fungerar kalas bra!!!
TACK Henke99 för hjälpen!!!
Nu är vibrationerna borta:)
Har vartit o muddat hela dagen o allt fungerar kalas bra!!!
TACK Henke99 för hjälpen!!!
har man inga bucklor har man aldrig kört i skogen!!!
sköt dig själv o skit i andra!!
sköt dig själv o skit i andra!!
Tack själv, kul när man kan vara till hjälp.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Så såg min ut fram efter en fastkörning i vmo det var nada kvar i klumpen så det blev bara axlarna som klarade sig^^henke_99 skrev:Kör du med så små däck som 33" så ska det nog funka att svetsa diffen.
14bsf är ett alldeles utmärkt alternativ att byta ut originalaxeln mot om man inte ska ha superduperstora däck, lite mindre diff på den än på 14bff så man tappar inte riktigt så mycket markfrigång. Letar man efter en lite nyare så finns dom ju dessutom med 6-bultade hjul.
Här ser du hur det lätt blir om en gov-lock får fritt fram att göra som den vill. (lite lätt självdestruktiv konstruktion...) En bekant fick ett liknande resultat efter att ha svängt ut på asfalten från en gräsplan)

Blazer -74 cab 38,5"bajaclaw höjd 6"+6"