Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis jun 07, 2011 22:32

henke_99 skrev:
Hur gör du förresten för att inte kröka ditt parallellstag? Mitt har ju kroknat flera gånger redan, och då har jag ju bara haft dom här axlarna sen förra sommaren...


När jag hade min Blazer så krökte jag oxå mitt stag ett antal gånger. Då åkte jag till en lokal lastbilsverkstad och letade efter ett styrstag till en lastbil.

Hittade ett från en FL 6. bytte till Chevans styrleder, och VIPS...

Så gick det hänga bilen i det utan att det krokna :lol:


:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jun 08, 2011 0:42

henke_99 skrev:
Grottulf skrev:Mitt är nog lite kraftigare då den är massiv, så den brukar fjädra tillbaka rätt bra.
men lite böjd är allt min också.
Är originalstaget massivt? Kanske det är när jag tänker efter, fast myyycket mindre diameter... (för du har väl fortfarande det kvar?) Mitt nuvarande stag är 35*5mm sömlöst. För klent alltså... Men i sin nya position ovanför fjädrarna så ska det nog sitta lite mer skyddat.
På 1-tonnarna består staget i själva verket av en väldigt lång "tie rod end" och den är massiv i smitt stål.
Bild
Den är väl inte super stark kanske, men den brukar kunna fjädra tillbaka lite åtminstone.
Jag har tänkt uppgradera den vid tillfälle.
Men det borde inte vara starkare än ditt tycker jag, jag trodde först att du hade ett original-rör.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jun 09, 2011 22:17

Har originalet i verkstaden, parkerat i ett hörn. (bra med reserv ifall man totalhavererar, så man kan ta sig ur skogen o hem iaf) Hade inte en tanke på att det var massivt hela vägen. Svagaste punkten på det var nog justeringshylsan av toe-in, såg ut ungefär som en plåtremsa som var lindad utanpå gängorna och fastklämd :roll:

Har även målat styrarmen idag, man orkar inte ansluta telefonen bara för den bilden...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor jun 09, 2011 22:47

Nä, det har du rätt i, justeringshylsan ser inte direkt förtroende ingivande ut.
Men jag tror den klarar sig rätt bra då den sitter så nära änden, det hade varit värre om den suttit på mitten.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jun 12, 2011 22:28

Lite har det hänt i helgen.

Motorfästena skulle bytas.
Bild

Gummikudden borta.
Bild

Hmm, det var tur att jag hade skaffat nya...
Bild

Och så dom nya på plats. Det vart lite pysslande innan dom var på plats, det var lite stummare med dessa och poly-bussningen än med original gummigrejer så det var en del justerande med att få motorn på rätt plats så hålen i ramen stämde.
Bild

Även den förlängda framkardanen har fått ett nytt knutkors och hamnat där den ska vara.
Bild

Och så har jag börjat lite smått med att få till en balkkonstruktion för fördelningslådan. Det ska även komma dit en hasplåt, det är därför jag satt en balk bakom lådan. Ska bli ett par balkar på längden oxå så jag kan sätta gummikuddar i det bakre fästet som sitter mitt emellan nuvarande balkarna.
Bild

Det vart lite tajt vid knuten på framkardanen så jag fick kapa ur balken lite för att det skulle gå fritt.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis jun 14, 2011 20:16

Så har jag kommit lite längre med upphängningen. Denna delen var myyycket enklare att få till än den bakre konstaterade jag idag... Får fortsätta med resten imorgon.

Som upphängning har jag använt motorkuddar till volvo.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör jun 18, 2011 22:24

Efter att ha måttat, kapat, måttat, kapat, måttat, svetsat, måttat, kapat o svetsat så blidde det ytterligare en balk till lådan. Det blev väldigt tajt för att få plats med gummikudden bredvid framkardanen. Så nu är allt klart, den bärande delen som ska sitta i ramen ligger på annan plats så färgen får torka. Kommer på plats imorgon. Sen kan jag ta bort spännbandet som för tillfället håller lådan uppe. :D
Bild

Nytt, rakt parallellstag har det blivit oxå. Med denna placeringen så ska det till lite mer innan det kröker sig...
Bild


Har även inlett operation kortning av hydraulkolv. Pga flytten av staget så minskade slaget från 22 cm till 11,5 cm. Tur att jag valde en så grov kolv, den kommer ju bli mycket klenare nu när "utväxlingen" på parallellstaget minskar. Imorgon ska jag försöka trassla dit lite avgasrör, sen är det dags för provkörning...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön jun 19, 2011 21:24

Kortad kolv. (ja locket har sedan helsvetsats)
Bild

Och så en bild på innehållet, den vänstra hylsan sitter fastlåst i änden på cylinderröret med låsringarna som syns till vänster på kolvstången.
Bild

Fördelningslådefästet på plats och spännbandet äntligen borta, blev klart nöjd med resultatet.
Bild

Lite halvtajt vid medbringaren till framkardanen
Bild

Alltihop sticker ner som mest ca 7-8 cm under ramen
Bild

Och så var det lite mer styrning, kolven har hamnat på sin plats ovanpå axeln.
Bild

Har kollat upp, det ska gå fritt överallt.
Bild

Jag hoppas att detta håller sig rakt lite längre än vad det gjorde på förra platsen.
Bild

Bild

Så var det lite avgassystem som skulle dit oxå, som tur var kunde jag använda dom främre delarna som satt där innan. På vänstersidan var det riktigt gott om plats.
Bild

På högersidan däremot var det inte fullt lika mycket utrymme över. (röret går bredvid kardanen) Ska bygga klart resten imorgon hade jag tänkt.
Bild

Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön jun 19, 2011 23:04

:tumbup: Detta gillas....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » mån jun 20, 2011 9:25

Joel_Vbg skrev::tumbup: Detta gillas....
:imwstupid: :cheer:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons jun 22, 2011 21:54

Då så var den utrustad med ett tystare avgassystem, och äntligen har jag kunnat ta ut den på provkörning. Det vart betydligt behagligare att köra nu när den var lite tystare, och den gick nåt oerhört långsamt på lägsta växeln. Ska bli väldigt skoj att testa den i skogen sen. Lite spännande när det går att få drivning bara fram oxå... Det kommer jag nog utnyttja på vägen till eksjö, så slipper jag belasta bakdiffen en massa i onödan. Lite film kommer, men jag hade slut på batteri för det ändamålet idag.

Bild

Hyfsad frigång på mitten. Mätte till ca 65 cm på lägsta stället på nya balken. Kardanerna hamnade inte så överdrivet utsatt som jag först var rädd för.
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

lasseman
Användare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis feb 05, 2008 17:43
Ort: Reftele

Inlägg av lasseman » ons jun 22, 2011 23:13

henke_99 skrev:
LowFlow skrev:Gott mos när man kan sitta upp under bilen. :lol:
Ja det är inte helt fel, så slipper man få allt nerramlande skräp i ögonen...
LowFlow skrev:Hur fungerar det här med avgasrören på sidan, får man ha på båda sidorna? Jag har hört något om högersidan är inte tillåtet.
Ingen har sagt nåt till mig om det, inte ens farbror blå när jag blev stoppad på flygande... och på dieslarna är det ju så original. Dessutom blir det väldigt tajt för nig att få plats med 2 st 3" rör på ena sidan. Tror att reglerna är olika för personbilar och lastbilar, alternativt att dom ändrats på senare år.
Jag har en pipa på varje sida å dom går ut i skärmen framför bakhjulen å det har dom inte sagt nåt om på besiktningen iaf å inte polisen heller för den delen å det e 3" å simons minsta dämpare bara :)
Blazer -74 cab 38,5"bajaclaw höjd 6"+6"

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Inlägg: 174
Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » lör jun 25, 2011 16:48

lasseman skrev:
henke_99 skrev:
LowFlow skrev:Gott mos när man kan sitta upp under bilen. :lol:
Ja det är inte helt fel, så slipper man få allt nerramlande skräp i ögonen...
LowFlow skrev:Hur fungerar det här med avgasrören på sidan, får man ha på båda sidorna? Jag har hört något om högersidan är inte tillåtet.
Ingen har sagt nåt till mig om det, inte ens farbror blå när jag blev stoppad på flygande... och på dieslarna är det ju så original. Dessutom blir det väldigt tajt för nig att få plats med 2 st 3" rör på ena sidan. Tror att reglerna är olika för personbilar och lastbilar, alternativt att dom ändrats på senare år.
Jag har en pipa på varje sida å dom går ut i skärmen framför bakhjulen å det har dom inte sagt nåt om på besiktningen iaf å inte polisen heller för den delen å det e 3" å simons minsta dämpare bara :)
på en en lätt lastbil får de gå ut på båda sidor framför bakhjulen,
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor jul 14, 2011 21:51

Var o luftade bilen lite härom dagen. Hittade fler saker att fixa :roll:
Bild

Hittade en annan bild som jag tog när jag började semestern. Vet inte i vilken tråd den passar bäst egentligen. Frågan är vad man ska hitta på med dom. Den kompletta motorn funkar, men är i stort renoveringsbehov... och den andra vet jag inte så mkt om än. (mer än att den i nuläget inte sitter ihop)
Bild
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » fre jul 15, 2011 4:12

attans vad du filar på! blir hel-avis! själv håller jag på att spira upp väggarna på garaget, så det är en del kvar innan jag får börja nöjesskruva igen :( varifrån tog du motorfästena? Ska ju själv ha i en annan motor och det är lika bra att skaffa poly-bussningar med en gång så dom håller lite mer än några år

Skulle gärna se lite film med bilen i action, kan tänka mig att det är flera "porr"surfare än jag här på forumet som också skulle ta glädje av en filmsnutt :lol: :lol:

Lycka till med bygget och hälsningar från Finland! Sällan jag skriver inlägg numera men jag håller ett vakande öga nästan varje dag efter uppdateringar på bygget :)
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

Skriv svar