Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » sön jun 26, 2011 19:49
Flextest igen, helt sanslöst va de flexar i ramen..
Undrar om de blir bättre fram om man tar bort krängningshämmaren?
Å en gangsterkeps måste man ju ha

-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » lör jul 02, 2011 13:20
Ja nu har man kört i några dagar å allt verkar fungera fint..förutom de att den är för lågt utväxlad...
Tror ja hade 3.7-nånting i axlarna, tror de skulle bli bättre med 4.10.
Som det är nu så går 4:an i vid 85-90 och lockupen kan man kanske lägga i vid 110-120 för att den ska orka något, och man vill ju inte köra så fort

-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » lör jul 02, 2011 14:00
MrMeduza skrev:Ja nu har man kört i några dagar å allt verkar fungera fint..förutom de att den är för lågt utväxlad...
Tror ja hade 3.7-nånting i axlarna, tror de skulle bli bättre med 4.10.
Som det är nu så går 4:an i vid 85-90 och lockupen kan man kanske lägga i vid 110-120 för att den ska orka något, och man vill ju inte köra så fort

4.10 är ju lägre än 3.7?
TGB 13
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » lör jul 02, 2011 15:34
macke skrev:4.10 är ju lägre än 3.7?
Så du menar att 1 varv på motorn som växlas ner 4,1ggr är lägre utväxlat än då de växlas ner 3,7ggr?
Har lite svårt med begreppen själv men du verkar ju rätt säker, förklara gärna.
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » lör jul 02, 2011 16:10
haha nä, ingen expert. jag tänker bara att ju högre tal i axlarna, desto lägre utväxling.
TGB 13
-
popnit
- Forumräv
- Inlägg: 968
- Blev medlem: lör jan 12, 2008 9:29
- Ort: Markaryd
-
Kontakt:
Inlägg
av popnit » lör jul 02, 2011 16:43
Vill du lägga i lock upén tidigare så väljer du 4,10 utav dom två...
Den går alltså långsammare ju högre tal du har på utväxlingen
http://www.mjsvets.se" onclick="window.open(this.href);return false;
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll:
Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw
Tgb 11 -76
Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » lör jul 02, 2011 18:05
Jo de med att den varvar mer destå högre tal är jag med på, de är just benämningarna lägre och högre utväxlat som ställer till de ibland.
Wikipedia säger iafall:
"Hög utväxling innebär att skillnaden i varvtal mellan in- och utgående axel är stor, oavsett om det handlar om upp- eller nedväxling."
Alltså är 4.10 hög utväxling och 3,7 är låg utväxling.
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xel ... teknik)---
Senast redigerad av
MrMeduza den lör jul 02, 2011 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » lör jul 02, 2011 19:57
MrMeduza skrev:Jo de med att den varvar mindre destå högre tal är jag med på, de är just benämningarna lägre och högre utväxlat som ställer till de ibland.
Wikipedia säger iafall:
"Hög utväxling innebär att skillnaden i varvtal mellan in- och utgående axel är stor, oavsett om det handlar om upp- eller nedväxling."
Alltså är 4.10 hög utväxling och 3,7 är låg utväxling.
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xel ... teknik)---
det varvar mer med högre tal i utväxlingen
jag säger tvärtom mot vad wikipedia säger

TGB 13
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » lör jul 02, 2011 20:00
Haha, skrev fel

-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » tis jul 05, 2011 21:48
Provat lite lerhål mm.

-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » lör aug 13, 2011 21:48
Lite bilder från bodenträffen:
Plups!
Och med trasig packbox i lådan bakom konvertern så fick man åka lina hem

Gmc Sierra K1500 -82 6.2D TH700 NP208 GM10B Mudzilla 35"
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » ons nov 30, 2011 22:15
Bakaxelras, och efter en bogsering på 35km med stundvis låsta hjul så blev de inte bättre..
Pinjonglagringen som gett upp..
Frågan är nu, ska man uppdatera till 14BFF, om man hittar nån, el ska man skaffa en likadan 10B?

Gmc Sierra K1500 -82 6.2D TH700 NP208 GM10B Mudzilla 35"
-
Cheva_Power
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Inlägg
av Cheva_Power » ons nov 30, 2011 22:45
är väll bätre att försöka hitta en 14b så de blir mer hållbart
cheva <3
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » tor dec 01, 2011 9:02
Trist, men som alltid med haverier så ger det en anledning att förbättra
En 14bff är ju inte dumt, men en 14bsf räcker långt också.
Men ifall din är 6-bultad så blir det lite besvärligt...
En 14bsf från en nyare pickup är iofs ofta 6-bultade, men jag tror inte de är helt bolt-on.
Kolla med Henke99, jag tror han håller på att montera en sån axel på en äldre blazer.
-
MrMeduza
- Hemmastadd
- Inlägg: 100
- Blev medlem: mån sep 13, 2010 17:02
- Ort: Luleå
Inlägg
av MrMeduza » tor dec 01, 2011 9:53
Grottulf skrev:Trist, men som alltid med haverier så ger det en anledning att förbättra
En 14bff är ju inte dumt, men en 14bsf räcker långt också.
Men ifall din är 6-bultad så blir det lite besvärligt...
En 14bsf från en nyare pickup är iofs ofta 6-bultade, men jag tror inte de är helt bolt-on.
Kolla med Henke99, jag tror han håller på att montera en sån axel på en äldre blazer.
Som du säger, helt klart tillfälle att förbättra
Okej, kanske ska kika åt bsf hållet då..verkar finnas sådana på diverse bilskrotar i sverige.
Gmc Sierra K1500 -82 6.2D TH700 NP208 GM10B Mudzilla 35"