Den fule ank-ungen

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bor i skogen
Rutinerad

Den fule ank-ungen

Inlägg av bor i skogen » mån jul 18, 2011 23:13

efter lite problem med att starta en garagetråd (visste inte hur man la in bilder :rodnar: ) men nu är jag nu igång :D

jaha "objektet är en l200 -90

fick ta över den efter föräldrarna, när jag inte fick köpa nån egen bil tyckte dom. men en sketen rosthög ville jag ju inte ha :D. så jag började fundera på vad som skulle ändras

det jag har tänkt mig:
-höjning 4,5 tum (klar)
-33X12,5X15 tums däck (klar men funderar på större)
-avgasrör upp genom flaket
-takräcke
-kofångare model http://www.warn.com/truck/mounting-syst" onclick="window.open(this.href);return false; ... umper1.jpg (fast till min pick up)
-extra ljus

det som hänt hittills är: att tvärgående rambalk (rör) som håller i tanken har rostat sönder samt att det har rostat hål i tanken att säkerhets bälte var av.

nu är bälte ersatt, tanken nere, röret borta och kanten slipade bara att skaffa ett nytt rör och svetsa ditt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

detta projekt gör jag även som projektarbete i skolan så är tacksam för åsikter eller diskutioner (allt för ett bra betyg :D )
Senast redigerad av bor i skogen den fre sep 06, 2013 20:20, redigerad totalt 4 gång.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

LowFlow
Forumräv

Inlägg av LowFlow » tis jul 19, 2011 7:52

Ska bli kul att följa detta. Lycka till!

Linus
Forumräv

Inlägg av Linus » tis jul 19, 2011 9:33

Har du ändå tänkt karosshöja så är det ju ett gyllene läge att slita bort flaket vid rostlagning.
http://www.pixbox.se/usr_show_id111862_ ... rder1.html

Trying is the first step towards failure

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » tis jul 19, 2011 22:02

jaha, idag hände inget på bilen men klarade rosa-kortet (körkortet) idag ännu en anledning att bli klar med bilen :D

suzuki nr.1
Rutinerad

Inlägg av suzuki nr.1 » tis jul 19, 2011 22:26

bor i skogen skrev:jaha, idag hände inget på bilen men klarade rosa-kortet (körkortet) idag ännu en anledning att bli klar med bilen :D
grattis!!
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

K-Roslund
Rutinerad

Inlägg av K-Roslund » tis jul 19, 2011 22:45

Kul projekt! Och Grattis till körkortet :D
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

frank
Veteran

Inlägg av frank » tis jul 19, 2011 22:53

Trevligt projekt och grattis till lappen :D .
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » ons jul 20, 2011 0:15

tackar för gratulationerna

är det nån som haft problem medbilprovningen efter att ha (kaross)höjd bilen? eftersom han måste gå genom besiktningen pga ska användas som vardagsbil

är det nån som har en bra idé hur jag kan göra med tanken (det var ju hål på den)? fixa själv, skicka iväg, eller köpa nytt/begagnad/bygga själv?

Bild

Bild

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » ons jul 20, 2011 8:14

Hur du ska göra med tanken beror väl till största del på två saker.

1, var har du din tumme placerad?

2, hur stor plånbok har du?

Med andra ord- har du ett praktiskt handlag, kunnande och tillgång till verktyg så kan du fixa till den. Annars får du nog köpa en ny/bättre beg tank.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » ons jul 20, 2011 10:40

Ser bra ut!

Ur tyngdpunkts- och vindmotstånds-synpunkt så hade jag monterat reservhjulet på flaket istället.

Jag byggde en liknande stötfångare till min bil, om man inte har tillgång till bock-maskin så funkar det fint att skära igenom plåten till hälften med vinkelslipen på insidan, böjja, och sedan svetsa, blir fina bockar och inte mycket slipande om man svetsar på insidan.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons jul 20, 2011 17:24

Allt du gör på bilen måste vara av sådan kvalisort att det motsvarar orginal eller bättre..
Dvs om du karosshöjer så minst samma grovlek på bultarna, samt att hölningsklossen har samma stöd som orginal.
Sen e det en massa annat och tänka på men du fattar säkert meningen.

Gör du jobbet rätt från början så kommer bilprovningen inte slå ner på saker och ting utan beröma dig för ditt jobb
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » fre jul 22, 2011 18:05

igårkväll så beställdes höjningssatsen en 4,5tums höjning + lite till (från xpajun, får hoppas att den kommer tillveckan)

ringde även till bilprovningen och efter en halvtimme i telefonkö och ett kort samtal fick jag ett klar tecken (det ska alltså inte vara ett problem vare sig med däck eller höjning) :D

efter tipset från linus och lite funderingar så blir det antagligen en demontering av flaket imorgon

angående tanken får det nog bli att googla efter en begagnad

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » tor aug 04, 2011 18:51

nu har det varit lite tyst ett tag men det berodde på att det fattades lite delar och verktyg och att det fanns mycket att göra här hemma men nu gäller det att sätta fart på bygget har som mål att den ska vara "körbar" och besiktigat när skolan börjar (slutet tå augusti)

nu har höjningssatsen långsamt men säkert börja komma (skickades som brev så det vart 4-5 små paket) har fått 3st paket

var även och handlade lite verktyg i tisdags det vart en lite vinkelslip + kapskiver och ett set med popnitar + tång.

idag inhandlas även röret som tanken ska hänga i, har inte fått tag på nån tank än men har en kompis på verktan som skulle se om han kunde få tag på nån. så småningom börjar jag nu få ihop lite delar ska även kolla på ett set med däck och fälg på lördag.

har tyvärr inga bilder men dom kommer efter helgen

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » ons aug 10, 2011 0:24

nu har det hänt en del som jag ska berätta om,
äntligen har jag fått alla delar till höjningskitet och det ser ut så här inklusive lite verktyg jag köpte
Bild

sen köpte jag däck i lördags 12mil enkel resa, det vart en uppsätning 33x12,5x15
Bild

och idag var det meningen att jag skulle slipa bort flaket men kompressor slangen sköt sig själv från munstycket så det vart att köpa ett nytt munstycket och slipningen får fortsätta imorn (den eldrina fick inte plats)

men för att fördriva tiden så slipa jag lite rost (med en el driven) och spraya över med lite färg
Bild

Bild

Bild

resultatet syns lite dåligt men det beror på att det började bli lite mörkt

sen för att avsluta har jag lite frågor

1. hur mycket luft ska jag ha i däcken (var dåligt med lyft i) tjänste vikten är 2550kg om det hjälper

2. har börjat skissa lite på kofångaren, men ska jag bygga en ram och sätta plåten på eller forma den och hoppas att man inte kör på nått

3. hur tjock plåt är lämpligt att använda till kofångaren, haspplåt, tankskydd

just det innan jag glömmer bort det läste att min L200 var en miljöbil 1990, så det är gött att kunna åka omkring i pick-upen med gott samvete (inga miljönissar som kan klaga på bilen iallafall) :lol: :lol: :lol:

Cheva_Power
Forumräv

Inlägg av Cheva_Power » ons aug 10, 2011 20:46

när du kör vanlig väg så är väll 2,5 lagom
cheva <3

Skriv svar