Vilken komradio har ni?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Vilken komradio har ni?
Hallå igen(=
Jag kollar lite på blocket o så, på olika äldre komradios. typ Zodiac M-7000, Zodiac M-144, Zodiac Hider 40, eller Svera 001 eller Danita 640.
Ska man ha AM eller FM, vad kör ni?
Är det nån man ska undvika, Vad kan ni rekomendera för grejer?
Jag kollar lite på blocket o så, på olika äldre komradios. typ Zodiac M-7000, Zodiac M-144, Zodiac Hider 40, eller Svera 001 eller Danita 640.
Ska man ha AM eller FM, vad kör ni?
Är det nån man ska undvika, Vad kan ni rekomendera för grejer?
Kör med små bärbara saker, skönt att kunna ha med sig dom utanför bilen också. Är någon jaktradio variant med hyffsad räckvidd.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
Jag tänker Billigt, Bärbart och Enkelt.
*Billigt, man kan tappa den i surhålet och slippa ha dåligt samvete resten av dagen för den trasiga radion..
*Bärbart, som föregående talare, man kan vilja gå ifrån bilen.
*Enkelt, man skall kunna kasta den i näven på vilket blåbär som helst och det funkar...
Jag köpte nåt billigt dret från Clas Ohlson, men det har fungerat mycket väl, visst det är inte så många kilometers räckvidd men ändå.
Har du planer på ett mera seriöst och flitigt radioanvändande så visst då kanske man skall lägga lite mera, men mina funkar bra för att kasa runt på träffar med.
*Billigt, man kan tappa den i surhålet och slippa ha dåligt samvete resten av dagen för den trasiga radion..
*Enkelt, man skall kunna kasta den i näven på vilket blåbär som helst och det funkar...
Jag köpte nåt billigt dret från Clas Ohlson, men det har fungerat mycket väl, visst det är inte så många kilometers räckvidd men ändå.
Har du planer på ett mera seriöst och flitigt radioanvändande så visst då kanske man skall lägga lite mera, men mina funkar bra för att kasa runt på träffar med.

Vill man kan man!
håller med jag kör med nått skit från clas olsson med det räcker gott & som jeffe sa man bryr sig inte om dom skulle råka badaEl Jefe skrev:Jag tänker Billigt, Bärbart och Enkelt.

Jag kör med 27mHz fastmonterad, bra räckvidd. Vet ej märke, det är en gammal som jag tagit över från farsans lastbil. Sen har vi bärbara när vi går utanför bilen.
Man börjar höra fler och fler på de olika kanalerna ute i skogen numera.
Vi kanske skulle höra om det finns intresse på att lämna någon kanal till "akut & missödes" kanal på träffarna. Om någon kör fast eller välter m.m. Vad tror ni?
Man börjar höra fler och fler på de olika kanalerna ute i skogen numera.
Vi kanske skulle höra om det finns intresse på att lämna någon kanal till "akut & missödes" kanal på träffarna. Om någon kör fast eller välter m.m. Vad tror ni?
Man ska inte kasta pil i kuvös...
-
- Användare
Jag/vi brukar använda 27MHz mellan bilarna, de funkar när man är ute och kör på vägen också.
Jag har en Danita och de är inte den bästa kvaliten men den funkar.
Jag har en Danita och de är inte den bästa kvaliten men den funkar.
Taro 1,5 hytt 2.4 B 1991
www.fas-offroad.se
www.fas-offroad.se
Om du skall prata med andra som har radio
SKall du ha en bra radio med hyfsad räckvid´och billig skall du ha 27mhz FM. Mobilstation typ Danita 640 Tror jag den heter..
OM du nu tvunget skall tjata när du går ut så skaffar du en beg,handapparat,finns gott om
.Dom här billiga funkar till viss mån men inte om du är på lite större område..
Har du några polare som du brukar köra ihop med så köp 155mhz
slår både 27 och 400mhz med stormsteg
Kör själv med
FM 1000 155mhz (mobil)
FM 1000 80mhz (mobil)
Motorola GP 300 (handapp) när man går ut och går)
En philips P1000 i garaget som snabbtel in till huset
Nesse
SKall du ha en bra radio med hyfsad räckvid´och billig skall du ha 27mhz FM. Mobilstation typ Danita 640 Tror jag den heter..
OM du nu tvunget skall tjata när du går ut så skaffar du en beg,handapparat,finns gott om
.Dom här billiga funkar till viss mån men inte om du är på lite större område..
Har du några polare som du brukar köra ihop med så köp 155mhz
slår både 27 och 400mhz med stormsteg
Kör själv med
FM 1000 155mhz (mobil)
FM 1000 80mhz (mobil)
Motorola GP 300 (handapp) när man går ut och går)
En philips P1000 i garaget som snabbtel in till huset

Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
Mina små jaktradios går till polarnas stationära i deras bilar iaf.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
-
- Forumräv
I gamla Pajeron: Zodiac M3000 (27 MHz) fastmonterad med diverse räckviddsförlängande åtgärder, 1/4-vågsantenn mm. En ypperlig radio!

Zodiac M3000
I King Cab:en: Zodiac TeamPro (27/31 MHz) bärbar med bilfäste och fast antenn. Lätt urtagbar med lös monofon, vattentät och badbar! Också begåvad med räckviddsförlängande åtgärder. Mycket god kvalitet men displaybelysningen går inte att ha på "för gott" vilket retar mig. Dessutom omprogramerbar för fler frekvenser...

Zodiac TeamPro
Yamaha Grizzly 700: Också en Zodiac TeamPro, än så länge på planeringsstadiet. Alla grejor finns, ska bara bestämma mig för den bästa monteringen. Blir nog en kortare fast antenn på bakre pakethållaren...
Nya Pajeron: Inget förutom en hålare för mobilen. Denna bil får dock bara undantagsvis känna på terrängen, fungerar främst som familjetransportör. Funderar dock på att skaffa en scanner till denna... Tips?
Transportern: Inget, en skitbil som tjänar som mekaniserad redskapsbod.
Sammantaget ska du nog satsa på en bättre radio, det märks helt klart skillnad på räckvidd/ljudkvalitet mellan Zodiac och mina vänners Danita/motsvarande. Glöm inte att tänka på antennutrustningen, läs på om de olika "xxx-vågsantennerna" på amatörradiosidor. M3000 kostar 2050:- hos www.fbradio.se en leverantör som jag varmt rekomenderar trots att han är stockholmare...

Zodiac M3000
I King Cab:en: Zodiac TeamPro (27/31 MHz) bärbar med bilfäste och fast antenn. Lätt urtagbar med lös monofon, vattentät och badbar! Också begåvad med räckviddsförlängande åtgärder. Mycket god kvalitet men displaybelysningen går inte att ha på "för gott" vilket retar mig. Dessutom omprogramerbar för fler frekvenser...

Zodiac TeamPro
Yamaha Grizzly 700: Också en Zodiac TeamPro, än så länge på planeringsstadiet. Alla grejor finns, ska bara bestämma mig för den bästa monteringen. Blir nog en kortare fast antenn på bakre pakethållaren...
Nya Pajeron: Inget förutom en hålare för mobilen. Denna bil får dock bara undantagsvis känna på terrängen, fungerar främst som familjetransportör. Funderar dock på att skaffa en scanner till denna... Tips?
Transportern: Inget, en skitbil som tjänar som mekaniserad redskapsbod.
Sammantaget ska du nog satsa på en bättre radio, det märks helt klart skillnad på räckvidd/ljudkvalitet mellan Zodiac och mina vänners Danita/motsvarande. Glöm inte att tänka på antennutrustningen, läs på om de olika "xxx-vågsantennerna" på amatörradiosidor. M3000 kostar 2050:- hos www.fbradio.se en leverantör som jag varmt rekomenderar trots att han är stockholmare...

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Oavsett vilken frekvens du kör på så är antennen a och o
Du kan ha en västingradio som går skit om du inte har en bra antenn..
Så nr 1 bra antenn rätt inställd (ståendevåg)
Transatlantic vad skall du lyssna på med scannern för något ??
70-80 bandet (blåljusferkvenser)
eller viken frekvens skall du lyssna på ??
Nesse
Du kan ha en västingradio som går skit om du inte har en bra antenn..
Så nr 1 bra antenn rätt inställd (ståendevåg)
Transatlantic vad skall du lyssna på med scannern för något ??
70-80 bandet (blåljusferkvenser)
eller viken frekvens skall du lyssna på ??
Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
-
- Forumräv
Till er som vill köpa begagnat kolla här.
http://www.dx-radio.se/
MEN BETALA INTE I FÖRVÄG..
finns lite tips och råd..
Visst kan du skaffa en skanner som tar allt det är inget problem..
Finns sådana som tar 0,1mhz till 2000mhz och du kan även sända på ALLA frekvenser MEN tycker själv inte dom funkar jättebra på hela frekvensbandet..
Skall du lyssna på polisen skall du ha en renodlad radio runt 80mhz..
har provat en del på marknaden men handskanner som tar ett stort band tycker jag är sk-t,även med uttreantenn..
satsa på en fd komradio på den frekvensen det är SÅ mycket bättre mottagning i dessa
Nesse
http://www.dx-radio.se/
MEN BETALA INTE I FÖRVÄG..
finns lite tips och råd..
Visst kan du skaffa en skanner som tar allt det är inget problem..
Finns sådana som tar 0,1mhz till 2000mhz och du kan även sända på ALLA frekvenser MEN tycker själv inte dom funkar jättebra på hela frekvensbandet..
Skall du lyssna på polisen skall du ha en renodlad radio runt 80mhz..
har provat en del på marknaden men handskanner som tar ett stort band tycker jag är sk-t,även med uttreantenn..
satsa på en fd komradio på den frekvensen det är SÅ mycket bättre mottagning i dessa
Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor