Hej Alla..
Jag har problem (dock inte privat) men med min bil som är en välskött 1996 SsangYoung Musso 3,2 V6 4WD.
När jag köpte den så var det mesta nyrenoverat (ca 5000mil) så som, motor, drivlina, växellåda, stötdämpare, vindruta av tidigare ägare (jägare) och bilen gick fantastiskt och såg till att vi tog oss fram i vintras i snökaoset på Österlen när de flesta andra satt fast.
Men nu har det visat sig att allt var inte bytt nämligen bränsleledningar och bränslepump...
Vad händer, jo efter ett verkstadsbesök börjar bilen läcka bensin, och jag konstaterar att detta är bränsleledningen och åker tillbaka till verkstaden och får denna bytt... Är problemen slut här..Nej då ringer man från verkstaden och säger att när man bytte bränsleledningen så började det att läcka vid bränslepumpen vid tanken, där matar och returledning hade rostat av vid sin anslutning till armaturen... Men pumpen var bra...
Ok, då blev frågan om de kan byta rör eller fixa denna? Nehäpp det kunde man inte, för då det krävs det speciell utrustning samt silverlod eller bronslod för att löda nya kopparledningarna på armaturen av järn...
Det var 2 veckor sedan, och sedan dess har jag med ljus och lykta sökt smeder, rörmokare och mekaniska verkstäder som kan göra detta, men naturligtvis det är ju semester... Så det verkar bara som om denna lösning skulle vara "Gone Fishing"
Ok tänker jag väl då, då får väl jag köpa en ny eller begagnad komplett pump... Tji du... Man tror att det ska vara lätt då det mesta i en Musso V6 är från Mercedes... Men Nix/Pix, inte pumpen eller armaturen den är Koreansk (inget ont om det) Men man kan tro att de bara tillverkade min bil..Hmmm Jag undrar om den går att uppbringa inom en överskådlig livstid...
Så nu till frågan.. Finns det möjligtvis någon där ute som kan rekommendera en vaken duktig smed, mekaniker eller mekanisk verkstad som kan lösa detta inom Österlen området, så skulle jag vara mycket tacksam
Mvh / GottaGo
Söker duktig svets eller smed.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
tryde bil i Tomelilla är duktiga.
sen kanske NivaMicke här på forumet kanske kan och vill.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Hej Niva Mats, tack för tipset!niva_mats skrev:tryde bil i Tomelilla är duktiga.
Jag lyckades efter många telefonsamtal samt mycket om och men få tag i en Bilmek (Tommy) i Gärsnäs som trots semester ställde upp och fixade att löda dit matar och returledning av koppar på konsolen utan problem...
Det kallar jag service och att vara riktigt juste, han hade gjort ett flertal liknande reparationer på pumpar av andra fabrikat.
Han verkar vara en bilmek av den gamla skolan, där det mesta går att lösa med egna idéer om hur man kan lösa saker och ting även om det inte står i utbildningsmanualen, Så all cred till honom och rekommenderas varmt.
Hur som helst nu är locket rengjort, lackat och plastat efter konstens alla regler och ser riktigt bra ut...
Hälsningar / GottaGo