K2500 skum gång vid 4wd

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

K2500 skum gång vid 4wd

Inlägg av liamo » tis aug 16, 2011 17:36

Solenoiden för inkoppling av framaxel hade gett sig på min K2500 så köpte ett POsi-lok kit på uppmaning från en trevlig prick här på formet, (markus pettersson). Installerade den idag och allt gick fint. Mycket smidig liten manik förövrigt. Tack för tipset och länken förresten!!!

Sen var det dags för provkörning. 4wd har varit ur funktion sedan köp. Posi-loken kopplar i, alla lampor lyser och den driver som den ska...i 10 meter! Sen är det precis som om bromsen är i. Körde på asflat spikrakt framåt. Ger man lite gas så klonkar det och lever. Lägger man däremot i backen så backar den utan problem 10 meter tills samma fel uppstår.

In med bilen i garaget och hissade upp den. Med 4wd i och man snurrar på framhjulen så låter det ingenting. Inga drivaxelmissljud eller nånting. Och knappt något motstånd alls. Även när jag snurrar framkardan för hand så är det inga problem.

Främre axlel och diffhus är garanterat bytt nyligen på den och börjar då fundera på om den som gjort detta lyckats klämma dit en med annorlunda utväxling? Vore ju jävligt jobbigt. Kan det vara så?

Om någon annan har någon erfarenhet så uppskattas detta.
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis aug 16, 2011 17:42

Och du har givetvis samma storlek på alla hjulen och samma lufttryck?

För att kolla utväxlingen så låser du ena hjulet på axeln oxh sätter ett märke på däcket. Sedan snurrar du kardananen så att hjulet snurrar ett varv, upprepa proceduren där bak.
Varven på kardanerna skall överenstämma.

Nästa steg blir att öppna kåpor och räkna kugg.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » tis aug 16, 2011 18:51

Jopp, samma storlek på däcken och mer eller mindre samma lufttryck. %Tack ska hissa upp o räkna imorgon
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis aug 16, 2011 21:01

låter som om det vore olika utväxlingar fram och bak, trist
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » tis aug 16, 2011 21:10

Jo, det verkar väl inte bättre.

Tänkte på en grej till. Har en ARB-locker i bakaxeln. Finns papper på att denna är monterad av Rindab innan bilen såldes ny. Byter dom ut axeln då? D.v.s. till en kraftigare, antar att det ska göras om det ska göras "rätt"? Sitter väl en 14bsf ell bff eller vad dom heter standard? Hur ser jag detta? Räkna bultar på diffhuset?

Jag fick med den gamla fram-diffen med avbrutna fästen, kan jag klyva upp den och byta innanmätet mot det som ev. är en annan utväxling i min?

Tack för snabba svar förresten
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons aug 17, 2011 0:54

Med stor sannolikhet så har du en 14bsf och det är en ganska kraftig axel och räcker långt

Har det varigt en kraftbolagsbil? Har varigt med om att dom då plockat ur arb'n vid försäljning men låtit luftslangen sitta kvar. Snopet när man öppnade den.

Ja du kan byta utväxling i den men det kan vara bökigt att få allt rätt kanske.
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » ons aug 17, 2011 11:22

Mycket riktigt är detta en gammal kraftbolagsbil. ARB sitter kvar och fungerar kanon. Använder den titt som tätt då bilen är väldigt hård bak och ger ganska dåligt grepp i terräng. En jäkla skillnad med den i och ur-kopplad.

Nackdelen är väl att den verkar dra duktigt med batteri...tur att det sitter en 190amp generator i :-)

Det är utväxlingen på framaxeln jag vill byta så den matchar bak. Tänker inte röra bakaxeln. Bara utifall jag var oklar på detta.

Ok, jag ska klyva framdiffen jag har liggande i dagarna och försöka mig på o försöka hitta något. Återkommer med några bilder så man kanske kan få några tips.
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

MarcusBlazer84
Hemmastadd
Inlägg: 174
Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av MarcusBlazer84 » ons aug 17, 2011 11:57

jag har typ samma problem på min 1500 silverdao -01 :? o jag har inte hittat något som är fel på min bil...
GMC PICKUP 2500 6,5td lifted 8-10" , solidfrontaxle dana60 14bolt bff rearaxle np208 40x15-15

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons aug 17, 2011 22:28

Vad är det för utväxling du behöver fram?
Jag har en lös framaxel liggande (som saknar ena drivaxeln),
om det är intressant så kan jag kolla vad det är för utväxling i den

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » tor aug 18, 2011 17:56

Nu har jag varit under bilen och brötat runt och räknat. Verkar som om utväxlingen är fel ja.

Bak: Däck 1 varv = kardan 2 varv + någon centimeter
Fram: Däck 1 varv = kardan nästan två varv, någon centi för lite.

Ringde till en mycket trevlig kille på Rindab som tog sig tid att prata fastän bilen byggdes om för 20 års sedan av dem (cred till dig). Han var med största sannolikhet säker på att bilen hade beställts med 4:10-1 utväxling.

Så jag rev isär vad jag tror är orginal framdiffhuset som jag har liggandes vid sidan. Räknade kuggen där och kom fram till 41kugg kronhjul, 10 kugg pijong. På kronhjulet stod följande stämplat: 1 GM 155588323 10 41 3 92. Hur avläser vad det är för utväxling då? 41 och 10 fattar jag vad det är men inte vad för utväxling det blir.

Ska riva isär bakaxeln imorgon och räkna lite där. För jag får framaxeln som jag har på backen att snurra exakt likadant som den eftermonterade som sitter fram på bilen...tycker det är aningen skumt.

Bifogar en bild på stämplingen på kronhjulet
Bild
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor aug 18, 2011 18:02

Du delar antalet kuggar på dreven med varandra: 41/10=4,1 vilket alltså blir 4.10 i utväxling.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » tor aug 18, 2011 18:10

Tackar för det. Nu när du beskriver det så är man ju dum i huvudet. Kunde man väl räknat ut själv :P . Tack hur som helst
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor aug 18, 2011 18:23

Det är dom små hindren man lättast snubblar på :wink:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » tor aug 18, 2011 18:33

Grottulf
InläggPostat: ons aug 17, 2011 22:28 Rubrik:
Vad är det för utväxling du behöver fram?
Jag har en lös framaxel liggande (som saknar ena drivaxeln),
om det är intressant så kan jag kolla vad det är för utväxling i den
Grottulf. Om jag har 4:10-1 utväxling i bakaxeln vilket jag tror jag har, ska kolla imorgon. Så är det det jag behöver. Den gamla framaxeln jag har liggande har toppfästet gått av på. Har en kille som ev. kunde svetsa den om legeringen inte var helt åt skogen. Annars e jag sugen.
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

liamo
Användare
Inlägg: 83
Blev medlem: tis jul 12, 2011 20:18
Ort: Alingsås

Inlägg av liamo » fre aug 19, 2011 9:19

Ska öppna baxaxeln idag. Vad behöver jag för olja i den sen när allt ska tillbaka på plats? Sitter som sagt var en ARB diffspärr monterad. Är det samma som standardolja eller är det någon beteckning jag ska leta efter?
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw

Skriv svar