K2500 skum gång vid 4wd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
K2500 skum gång vid 4wd
Solenoiden för inkoppling av framaxel hade gett sig på min K2500 så köpte ett POsi-lok kit på uppmaning från en trevlig prick här på formet, (markus pettersson). Installerade den idag och allt gick fint. Mycket smidig liten manik förövrigt. Tack för tipset och länken förresten!!!
Sen var det dags för provkörning. 4wd har varit ur funktion sedan köp. Posi-loken kopplar i, alla lampor lyser och den driver som den ska...i 10 meter! Sen är det precis som om bromsen är i. Körde på asflat spikrakt framåt. Ger man lite gas så klonkar det och lever. Lägger man däremot i backen så backar den utan problem 10 meter tills samma fel uppstår.
In med bilen i garaget och hissade upp den. Med 4wd i och man snurrar på framhjulen så låter det ingenting. Inga drivaxelmissljud eller nånting. Och knappt något motstånd alls. Även när jag snurrar framkardan för hand så är det inga problem.
Främre axlel och diffhus är garanterat bytt nyligen på den och börjar då fundera på om den som gjort detta lyckats klämma dit en med annorlunda utväxling? Vore ju jävligt jobbigt. Kan det vara så?
Om någon annan har någon erfarenhet så uppskattas detta.
Sen var det dags för provkörning. 4wd har varit ur funktion sedan köp. Posi-loken kopplar i, alla lampor lyser och den driver som den ska...i 10 meter! Sen är det precis som om bromsen är i. Körde på asflat spikrakt framåt. Ger man lite gas så klonkar det och lever. Lägger man däremot i backen så backar den utan problem 10 meter tills samma fel uppstår.
In med bilen i garaget och hissade upp den. Med 4wd i och man snurrar på framhjulen så låter det ingenting. Inga drivaxelmissljud eller nånting. Och knappt något motstånd alls. Även när jag snurrar framkardan för hand så är det inga problem.
Främre axlel och diffhus är garanterat bytt nyligen på den och börjar då fundera på om den som gjort detta lyckats klämma dit en med annorlunda utväxling? Vore ju jävligt jobbigt. Kan det vara så?
Om någon annan har någon erfarenhet så uppskattas detta.
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
Och du har givetvis samma storlek på alla hjulen och samma lufttryck?
För att kolla utväxlingen så låser du ena hjulet på axeln oxh sätter ett märke på däcket. Sedan snurrar du kardananen så att hjulet snurrar ett varv, upprepa proceduren där bak.
Varven på kardanerna skall överenstämma.
Nästa steg blir att öppna kåpor och räkna kugg.
För att kolla utväxlingen så låser du ena hjulet på axeln oxh sätter ett märke på däcket. Sedan snurrar du kardananen så att hjulet snurrar ett varv, upprepa proceduren där bak.
Varven på kardanerna skall överenstämma.
Nästa steg blir att öppna kåpor och räkna kugg.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Jo, det verkar väl inte bättre.
Tänkte på en grej till. Har en ARB-locker i bakaxeln. Finns papper på att denna är monterad av Rindab innan bilen såldes ny. Byter dom ut axeln då? D.v.s. till en kraftigare, antar att det ska göras om det ska göras "rätt"? Sitter väl en 14bsf ell bff eller vad dom heter standard? Hur ser jag detta? Räkna bultar på diffhuset?
Jag fick med den gamla fram-diffen med avbrutna fästen, kan jag klyva upp den och byta innanmätet mot det som ev. är en annan utväxling i min?
Tack för snabba svar förresten
Tänkte på en grej till. Har en ARB-locker i bakaxeln. Finns papper på att denna är monterad av Rindab innan bilen såldes ny. Byter dom ut axeln då? D.v.s. till en kraftigare, antar att det ska göras om det ska göras "rätt"? Sitter väl en 14bsf ell bff eller vad dom heter standard? Hur ser jag detta? Räkna bultar på diffhuset?
Jag fick med den gamla fram-diffen med avbrutna fästen, kan jag klyva upp den och byta innanmätet mot det som ev. är en annan utväxling i min?
Tack för snabba svar förresten
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
Med stor sannolikhet så har du en 14bsf och det är en ganska kraftig axel och räcker långt
Har det varigt en kraftbolagsbil? Har varigt med om att dom då plockat ur arb'n vid försäljning men låtit luftslangen sitta kvar. Snopet när man öppnade den.
Ja du kan byta utväxling i den men det kan vara bökigt att få allt rätt kanske.
Har det varigt en kraftbolagsbil? Har varigt med om att dom då plockat ur arb'n vid försäljning men låtit luftslangen sitta kvar. Snopet när man öppnade den.
Ja du kan byta utväxling i den men det kan vara bökigt att få allt rätt kanske.
Mycket riktigt är detta en gammal kraftbolagsbil. ARB sitter kvar och fungerar kanon. Använder den titt som tätt då bilen är väldigt hård bak och ger ganska dåligt grepp i terräng. En jäkla skillnad med den i och ur-kopplad.
Nackdelen är väl att den verkar dra duktigt med batteri...tur att det sitter en 190amp generator i
Det är utväxlingen på framaxeln jag vill byta så den matchar bak. Tänker inte röra bakaxeln. Bara utifall jag var oklar på detta.
Ok, jag ska klyva framdiffen jag har liggande i dagarna och försöka mig på o försöka hitta något. Återkommer med några bilder så man kanske kan få några tips.
Nackdelen är väl att den verkar dra duktigt med batteri...tur att det sitter en 190amp generator i

Det är utväxlingen på framaxeln jag vill byta så den matchar bak. Tänker inte röra bakaxeln. Bara utifall jag var oklar på detta.
Ok, jag ska klyva framdiffen jag har liggande i dagarna och försöka mig på o försöka hitta något. Återkommer med några bilder så man kanske kan få några tips.
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 0:27
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Nu har jag varit under bilen och brötat runt och räknat. Verkar som om utväxlingen är fel ja.
Bak: Däck 1 varv = kardan 2 varv + någon centimeter
Fram: Däck 1 varv = kardan nästan två varv, någon centi för lite.
Ringde till en mycket trevlig kille på Rindab som tog sig tid att prata fastän bilen byggdes om för 20 års sedan av dem (cred till dig). Han var med största sannolikhet säker på att bilen hade beställts med 4:10-1 utväxling.
Så jag rev isär vad jag tror är orginal framdiffhuset som jag har liggandes vid sidan. Räknade kuggen där och kom fram till 41kugg kronhjul, 10 kugg pijong. På kronhjulet stod följande stämplat: 1 GM 155588323 10 41 3 92. Hur avläser vad det är för utväxling då? 41 och 10 fattar jag vad det är men inte vad för utväxling det blir.
Ska riva isär bakaxeln imorgon och räkna lite där. För jag får framaxeln som jag har på backen att snurra exakt likadant som den eftermonterade som sitter fram på bilen...tycker det är aningen skumt.
Bifogar en bild på stämplingen på kronhjulet

Bak: Däck 1 varv = kardan 2 varv + någon centimeter
Fram: Däck 1 varv = kardan nästan två varv, någon centi för lite.
Ringde till en mycket trevlig kille på Rindab som tog sig tid att prata fastän bilen byggdes om för 20 års sedan av dem (cred till dig). Han var med största sannolikhet säker på att bilen hade beställts med 4:10-1 utväxling.
Så jag rev isär vad jag tror är orginal framdiffhuset som jag har liggandes vid sidan. Räknade kuggen där och kom fram till 41kugg kronhjul, 10 kugg pijong. På kronhjulet stod följande stämplat: 1 GM 155588323 10 41 3 92. Hur avläser vad det är för utväxling då? 41 och 10 fattar jag vad det är men inte vad för utväxling det blir.
Ska riva isär bakaxeln imorgon och räkna lite där. För jag får framaxeln som jag har på backen att snurra exakt likadant som den eftermonterade som sitter fram på bilen...tycker det är aningen skumt.
Bifogar en bild på stämplingen på kronhjulet
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
Du delar antalet kuggar på dreven med varandra: 41/10=4,1 vilket alltså blir 4.10 i utväxling.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Det är dom små hindren man lättast snubblar på 

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Grottulf. Om jag har 4:10-1 utväxling i bakaxeln vilket jag tror jag har, ska kolla imorgon. Så är det det jag behöver. Den gamla framaxeln jag har liggande har toppfästet gått av på. Har en kille som ev. kunde svetsa den om legeringen inte var helt åt skogen. Annars e jag sugen.Grottulf
InläggPostat: ons aug 17, 2011 22:28 Rubrik:
Vad är det för utväxling du behöver fram?
Jag har en lös framaxel liggande (som saknar ena drivaxeln),
om det är intressant så kan jag kolla vad det är för utväxling i den
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
Ska öppna baxaxeln idag. Vad behöver jag för olja i den sen när allt ska tillbaka på plats? Sitter som sagt var en ARB diffspärr monterad. Är det samma som standardolja eller är det någon beteckning jag ska leta efter?
Chevrolet Silverado K2500 -92 EXT cab stepside
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw
ARB-Airlocker
Warn 8274
Höjd 27cm
35" Mickey Thompson Baja Claw