Blazer -88, både det ena o det tredje...

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons aug 17, 2011 10:46

henke_99 skrev:Var även iväg o körde i borås igår, allt funkade helt perfekt för mig bortsett från en gnällig generatorrem. Då jag var del i en grupp med 3 suzukis så var det lite trångt på sina ställen... Men karossen är fortfarande i stort sett oskadd.
Jag va riktigt imponerad hur smidigt du tar dig fram med den store bilen. Även om jag tog lite bredare spår än vanligt :) :lol:
I aim to misbehave

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons aug 17, 2011 21:27

struggling skrev:henka va anv du för rör till snorklarna???
Vanliga universal 3" avgasrör från biltema. Vad dock en del jobb att kapa till böjarna lagom...
MrHawk skrev:
henke_99 skrev:Var även iväg o körde i borås igår, allt funkade helt perfekt för mig bortsett från en gnällig generatorrem. Då jag var del i en grupp med 3 suzukis så var det lite trångt på sina ställen... Men karossen är fortfarande i stort sett oskadd.
Jag va riktigt imponerad hur smidigt du tar dig fram med den store bilen. Även om jag tog lite bredare spår än vanligt :) :lol:
Mja det gick riktigt bra tycker jag. Blir ändå bättre med en arb i framaxeln sen, när jag väl får råd får det bli en sån bak oxå. Är inte helt nöjd med min locker, den försämrar vändradien och smidigheten ganska ordentligt har jag märkt.

Tackar för att du tänkte lite på mig när du gjorde spårval :D
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån aug 22, 2011 22:01

Kan ju göra en liten lätt update. Bilen gick ju fint i borås bortsett från att generatorremmen var väldigt skrikig av sig. När generatorn en gång beställdes ihop med dom andra motordelarna så blev det fel, den ska egentligen sitta på en nyare motor med multirem och passar därför inte ihop med sträckaren på min motor. Ett hemmabygge bestående av ett plattjärn med två hål i löste problemet. Ett tag... Så småningom klarade inte bulten som håller generatorn i blocket av belastningen utan gick av. Lösningen kommer nedan: (hmm kom precis på, det kanske ska sitta nåt sånt fäste original? Satt iaf inte på min motor, men kan ju vara nån som plockat bort det en gång i tiden)

Nu sitter i alla fall generatorn stadigt och laddar som aldrig förr. Kan nog behövas då jag känner på mig att det kommer bli en del vinschning på high chaparral till helgen. (både för egen del men även vinschning av andra då jag är en hjälpsam en)
Bild

Fick även svetsat dit ett par grävmaskinskrokar fram på bilen, blir enklare att koppla stroppar om jag ska dra upp småbilar och jag kan även använda dom att linda upp vajern på så slipper man rulla in den varje gång den använts.
Bild

Jahapp då var bilen klar för träff igen, ska bara tankas oxå. Det är dags för ett oljebyte i axlarna men det får vänta tills träffen är avklarad, kommer inte köra bilen på vägen ner så det har inte så stor betydelse. Snarare bättre att vänta då...

Jag har för övrigt en ledig plats nedanför generatorn där jag kan sätta valfri remdriven pryl, har även en ledig remskiva på vevaxeln. Men har har inte kommit på nån mer utrustning jag kan behöva? En generator till går ju, men tycker inte jag har så stor nytta av det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tis aug 23, 2011 10:50

Nåt hydraliskt som kan vara kul.. :P

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis aug 23, 2011 10:58

henke_99 skrev: Jag har för övrigt en ledig plats nedanför generatorn där jag kan sätta valfri remdriven pryl, har även en ledig remskiva på vevaxeln. Men har har inte kommit på nån mer utrustning jag kan behöva? En generator till går ju, men tycker inte jag har så stor nytta av det.
Klart du skall stoppa i en generator till, fast ombyggd till svets såklart! Hade jag haft plats så hade jag stoppat i en sån i min :)
I aim to misbehave

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis aug 23, 2011 21:08

LowFlow skrev:Nåt hydraliskt som kan vara kul.. :P
Mja, men har inte kommit på nåt lämpligt. En hydraulvinsch känns inte nödvändigt.
MrHawk skrev:
henke_99 skrev: Jag har för övrigt en ledig plats nedanför generatorn där jag kan sätta valfri remdriven pryl, har även en ledig remskiva på vevaxeln. Men har har inte kommit på nån mer utrustning jag kan behöva? En generator till går ju, men tycker inte jag har så stor nytta av det.
Klart du skall stoppa i en generator till, fast ombyggd till svets såklart! Hade jag haft plats så hade jag stoppat i en sån i min :)
Det var ju en ganska bra idé, men då den inte kommer behövas särskilt ofta så är ju frågan om den kommer funka den gången jag väl behöver den...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Inlägg av LowFlow » tis aug 23, 2011 22:13

Nu är jag inte särskilt insatt i hydraulik, några år sen jag läste det ämnet :P Men en pump stor nog att få plats på motorn, hur mycket kan man få den att pumpa?

Vore kul att veta hur mycket onödiga grejor man skulle kunna bygga till bilen med en sån pump.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis aug 23, 2011 22:32

LowFlow skrev:Nu är jag inte särskilt insatt i hydraulik, några år sen jag läste det ämnet :P Men en pump stor nog att få plats på motorn, hur mycket kan man få den att pumpa?

Vore kul att veta hur mycket onödiga grejor man skulle kunna bygga till bilen med en sån pump.
Jag tror det handlar mest om hur mycket effekt man kan ta ut genom kilremmen... Hydraulpumpar (främst kugghjulspumpar) är väldigt kompakta så det går nog att klämma dit nåt som utan vidare ger 100 minutliter. Men som sagt så krävs det ju att kilremmen klarar att driva den utan att slira.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av suzuki nr.1 » lör sep 03, 2011 15:35

en liten film om hur fint din bil går i mud racet på HC :D
http://www.youtube.com/watch?v=zBh9YVlIpG4
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 04, 2011 21:23

suzuki nr.1 skrev:en liten film om hur fint din bil går i mud racet på HC :D
http://www.youtube.com/watch?v=zBh9YVlIpG4
Skoj skoj... :wink:

Nu har träffens haverier blivit åtgärdade. Startmotorn var full med en massa äckligt klägg, nu behöver man inte banka på den längre för att den ska gå runt :D Generatorns kol satt duktigt fast, bara lirka loss dom så laddade den så fint sen igen. Bara oljebyte i axlarna och smörjning av alla leder i framvagnen kvar.

Har även märkt ett konstigt fenomen, fördelningslådans främre del (203:an) trycker ut olja i avluftningen när man kör på vägen så lådan blir varm. förhållandevis stora mängder oxå, har en slang fram som slutar precis under rattstången o det kommer så pass att det rinner olja ner på grenröret och ramen och droppar ner på marken när man stannar. Och det fyller inte på olja nånstans ifrån, lossar man nivåpluggen så är nivån inte för hög. Det konstiga är att den inte gjorde så under resan till eksjö i midsomras.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av niva_mats » sön sep 04, 2011 21:28

Om du tappar ur all lera och vatten som du fått i fördelningslådan och fyller på frisk olja så kan det nog lösa sig.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 04, 2011 21:33

niva_mats skrev:Om du tappar ur all lera och vatten som du fått i fördelningslådan och fyller på frisk olja så kan det nog lösa sig.
Det är ren olja som kommer ut... Och gjorde det även innan hc... Även nivån är ju som den ska vara, möjligen liiiite för låg.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av niva_mats » sön sep 04, 2011 21:37

Ingen läckage möjlighet från automaten då?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av henke_99 » sön sep 04, 2011 21:51

Nivån i automaten sjunker inte, och dessutom skulle ju nivån i f-lådan vara för hög då. Och det blir bara när jag belastar den lite hårdare på vägen, man kan åka en hel dag i skogen utan problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Blazer -88, både det ena o det tredje...

Inlägg av niva_mats » mån sep 05, 2011 10:54

Det kan vu vara så att det finns något slags backventil frivilligt eller ofrivilligt i slangen.
Då borde det innebära att olja som står i slangen inte kan rinna ner i lådan igen utan måste följa med frammåt
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar