nu kan jag också komma med lite tips
jag kan berätta hur jag gjorde: du behöver inte köpa insug, svetsa ett lock över egrhålet efter att du har tagit bort den eller så skaffar du insugpackningar med en liten metallskiva före egr kanalen in till toppen, finns såna också. Sen måste du svetsa till en tryckkammare ovanpå insuget av ett cylinderformat rör med lock på. Det går också att använda orginal grenrör till turbon. Bara att kapa av föraravgasrör i rätt längd, vinkla det över till pass sidan och svetsa ihop dem där med en krök som går upp i motorrummet. Ta upp turbon lite över ventilkåpan och så kan du fixa returen rakt dit. Turbon går det att använda från massor av olika maskiner. T.ex lastbil, hjullastare, traktorer...whatever! Jag tog min från en mercedes v8 lastbil, en kkk27:a tror jag det var. Går också att ta från t.ex en volvo fl6:a, då har du en turbo gjord för en 6liters maskin...möjligheterna är väl oändliga, bara du håller dig runt 60mm avgas/insug +-10mm typ så funkar det.
turbo ska ge en effektökning på ca. 60hk, efter vad jag har läst så räcker inte orginal spridarpump till mer än 210hk. vill man ha mer börjar det kosta och pajja grejjer
Efter att du monterat turbo vill du ha mera mat. Det första man vill göra då är att skaffa egr mätare för att ha koll på att man inte får för hög avgastemp och börjar smälta kolvar. Efter det vill man pilla på pumpen, här finns en video hur man gör det
http://www.youtube.com/watch?v=Hnoct-21vNY
Det finns ett sätt till som jag brukar använda och det är via en liten 3-kantig lucka på förarsidan av pumpen, där kommer man åt samma ställskruv utan att rensa pumpen på inälvor. Det finns också rekommendationer på hur mycke man ska ta, och dom är 1/8 varv utan modifikationer, 1/6 varv med insug/avgas modifikationer och 1/4 varv med turbo.
såhär såg min första version ut
egr "locket" inne i insuget
rör till bygget 2,5" med 3"downpipe. Från vänster: downpipe, röret till turbon samt y-stycket som förenar båda sidorna och längst till höger är röret från förar sidan till pass sidan
Angående el-hissarna så finns det en "låda" ca. 10cm till höger om rattstånden som är i storleken 15x10x2cm ungefär med en kabelhärva som går in i den underifrån. Är den paj eller har löskontakt funkar inte hissarna, börja med att kolla den. Sen kan det vara att en av brytarna inte är i eller har löskontakt, då funkar ingen av dom heller.