Cheva blazer 6.2 Tips önskas!

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grey
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
Ort: Rydöbruk

Inlägg av Grey » sön aug 21, 2011 14:58

Tack för info :)

Nu en helt annan fråga,
Elhissarna? Finns de nåt relä nånstans till det,
Kollat säkringar o det ser bra ut..
Iofs är det en del kablar bonna-kopplat bakom instrumenteringen ...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön aug 21, 2011 21:53

Nope inga relän, och ingen säkring heller har jag för mig...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » sön aug 21, 2011 22:09

Drar inte en 6.5 td betydligt mer bränsle än en 6.2 sugmotor?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Grey
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
Ort: Rydöbruk

Inlägg av Grey » sön aug 21, 2011 23:15

Ok inga relän då... Får väl öppna förardörren o kolla då....
Kan någon svara på vilken fördelningslåda och detta är?
http://db.tt/jTRPX9F
http://db.tt/DW54rDj
http://db.tt/IX2Ary2

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » sön aug 21, 2011 23:27

Det är stansat på den där blanka runda aluminiumplåten som syns i sista bilden. Det står 208, altså har du en np208
Senast redigerad av brt666 den sön aug 21, 2011 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön aug 21, 2011 23:32

brt666 skrev:Drar inte en 6.5 td betydligt mer bränsle än en 6.2 sugmotor?
jo det gör den med det beror på flera saker
6,5an är byggd mer för effekt än ekonomi
6,2 är byggd för ekonomi

6,5 har andra förkammare, en bränslepump som ger mer bränsle och turbo för att kunna förbränna allt bränsle, i korta drag så är det skillnaden
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » sön aug 21, 2011 23:36

Ok, jag är med. Var sitter förkammrarna? Vid vilket varvtal börjar en 6,5 normalt ladda?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön aug 21, 2011 23:43

brt666 skrev:Ok, jag är med. Var sitter förkammrarna? Vid vilket varvtal börjar en 6,5 normalt ladda?
förkammarna sitter ipressade i toppen, underifrån, de går att byta

på B vet jag inte, aldrig haft en 6,5, har bara en turbokonverterad 6,2a och den har jag inte kört med på två år :cry:
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Inlägg av brt666 » mån aug 22, 2011 0:04

Utomordentligt intressant! =D

måste man ställa om pumpen eller skulle det räcka att sätta på insug + grenrör + turbo från 6,5 td? Exakt vad är modifierat på din i detta avseende? Vart sugen på att konvertera min.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån aug 22, 2011 6:31

Jag började med att montera turbon och ställa på pumpen, blev stor skillnad

Sen så har jag bytt spridare(6,5) och spridarpump (4911 pump, sån som sitter på tidiga 6,5TD dvs med mekanisk pump)
Har också bytt till ett insug från hummer(inget måste men är utan EGR samt mindre restriktivt)

Orginal 6,5 turbon är väl si och sådär, det finns bättre val
Jag har en T04B från Banks avsedd förr denna motor men på hyllan ligger holset (H1Y har jag för mig den heter)från en cumminsmotor som ska på
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » mån aug 22, 2011 10:42

nu kan jag också komma med lite tips :)

jag kan berätta hur jag gjorde: du behöver inte köpa insug, svetsa ett lock över egrhålet efter att du har tagit bort den eller så skaffar du insugpackningar med en liten metallskiva före egr kanalen in till toppen, finns såna också. Sen måste du svetsa till en tryckkammare ovanpå insuget av ett cylinderformat rör med lock på. Det går också att använda orginal grenrör till turbon. Bara att kapa av föraravgasrör i rätt längd, vinkla det över till pass sidan och svetsa ihop dem där med en krök som går upp i motorrummet. Ta upp turbon lite över ventilkåpan och så kan du fixa returen rakt dit. Turbon går det att använda från massor av olika maskiner. T.ex lastbil, hjullastare, traktorer...whatever! Jag tog min från en mercedes v8 lastbil, en kkk27:a tror jag det var. Går också att ta från t.ex en volvo fl6:a, då har du en turbo gjord för en 6liters maskin...möjligheterna är väl oändliga, bara du håller dig runt 60mm avgas/insug +-10mm typ så funkar det.

turbo ska ge en effektökning på ca. 60hk, efter vad jag har läst så räcker inte orginal spridarpump till mer än 210hk. vill man ha mer börjar det kosta och pajja grejjer :lol:

Efter att du monterat turbo vill du ha mera mat. Det första man vill göra då är att skaffa egr mätare för att ha koll på att man inte får för hög avgastemp och börjar smälta kolvar. Efter det vill man pilla på pumpen, här finns en video hur man gör det http://www.youtube.com/watch?v=Hnoct-21vNY
Det finns ett sätt till som jag brukar använda och det är via en liten 3-kantig lucka på förarsidan av pumpen, där kommer man åt samma ställskruv utan att rensa pumpen på inälvor. Det finns också rekommendationer på hur mycke man ska ta, och dom är 1/8 varv utan modifikationer, 1/6 varv med insug/avgas modifikationer och 1/4 varv med turbo.

såhär såg min första version ut
Bild

egr "locket" inne i insuget
Bild

rör till bygget 2,5" med 3"downpipe. Från vänster: downpipe, röret till turbon samt y-stycket som förenar båda sidorna och längst till höger är röret från förar sidan till pass sidan
Bild

Angående el-hissarna så finns det en "låda" ca. 10cm till höger om rattstånden som är i storleken 15x10x2cm ungefär med en kabelhärva som går in i den underifrån. Är den paj eller har löskontakt funkar inte hissarna, börja med att kolla den. Sen kan det vara att en av brytarna inte är i eller har löskontakt, då funkar ingen av dom heller.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån aug 22, 2011 12:34

man måste inte ta bort EGR ventilen heller
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grey
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jan 03, 2011 10:56
Ort: Rydöbruk

Inlägg av Grey » tis aug 23, 2011 21:31

Tack som fan för era tips nu har jag lite mera kött på benen angående turbo o elhissar :) kan dock tillägga att elhissen bak funkar


Nu en helt annan fråga..
Jag har en 700 låda och jag lusläste lite häromdagen om en kille som hade plockat ner sin låda för renovering (inget jag ska ge mig på)

Men han skriver att det går bra att köra i fords automat olja för den "klistrar" bättre... Vad säger ni om det?

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » tis aug 23, 2011 22:12

kör på det som GM anger , dvs Dexron 3

minns inte exakt miltalen för byte men var nånting med var 2500 mil om man lastar & drar släp stadstrafik osv & 5000 mil vid lättare körning längre sträckor

alltså MYCKET oftare än vad ägarna av de här bilarna brukar göra
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Martin2
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: sön okt 17, 2010 17:11

Inlägg av Martin2 » ons aug 24, 2011 14:10

Hej
Jag håller med Lasse angående bättre verkningsgrad med turbo på diesel.
Jag hade en Ford Escort 1.6 d som jag satte turbo på från en 1.6 td.
Förbrukningen sjönk från 0,8 l/mil till 0,6 l/mil.
Martin2

Skriv svar