bygga longarms
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 366
- Blev medlem: sön feb 03, 2008 22:05
- Ort: ljungskile
bygga longarms
jag funderar på att bygga longarms till min cherokee 91 och jag har läst massor av trådar om ämnet men jag hittar inget som förklarar hur ni gjort med dom övre länkarmarna.
förlängs dom med?
var fäster ni dom ,,är ju lite trångt att flytta bak infästningen i karossen.
förlängs dom med?
var fäster ni dom ,,är ju lite trångt att flytta bak infästningen i karossen.
Opel Frontera sport höjd 6" 33" hancock RT03
Jeep cherokee xj 91 höjd 8" 35" creapy creawler
Jeep grand cherokee 95 7" 35 creapy creawer
Jeep cherokee xj 91 höjd 8" 35" creapy creawler
Jeep grand cherokee 95 7" 35 creapy creawer
Re: bygga longarms
Räcker att förlänga dom med vanligt profilrör i lämplig dimension. Minst 3mm gods! Bara att kapa orginal i mitten å fälla in profilröret i länkarmarna. Fattar du hur jag menar?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Rutinerad
- Inlägg: 366
- Blev medlem: sön feb 03, 2008 22:05
- Ort: ljungskile
Re: bygga longarms
Men förlänger man även dom övre,dom undre e jag med på hur jag ska göra.
Opel Frontera sport höjd 6" 33" hancock RT03
Jeep cherokee xj 91 höjd 8" 35" creapy creawler
Jeep grand cherokee 95 7" 35 creapy creawer
Jeep cherokee xj 91 höjd 8" 35" creapy creawler
Jeep grand cherokee 95 7" 35 creapy creawer
Re: bygga longarms
Ja det är klart du förlänger dom övre medFrontera 4x4 skrev:Men förlänger man även dom övre,dom undre e jag med på hur jag ska göra.

TGB 13
Re: bygga longarms
Jag har sett konstruktioner där dom övre har svetsats fast i dom undre typ. Så konstruktionen blir ungefär som "skiftnyckeln" på Landrover.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: bygga longarms
Och det är en dålig konstruktion för bilen blir grymt stel i flex, samtidigt som man får grymma brytande krafter på bärarmarna...jeepetorp skrev:Jag har sett konstruktioner där dom övre har svetsats fast i dom undre typ. Så konstruktionen blir ungefär som "skiftnyckeln" på Landrover.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: bygga longarms
Grymt stel är nog att ta i.Lasse Suzicán skrev:Och det är en dålig konstruktion för bilen blir grymt stel i flex, samtidigt som man får grymma brytande krafter på bärarmarna...jeepetorp skrev:Jag har sett konstruktioner där dom övre har svetsats fast i dom undre typ. Så konstruktionen blir ungefär som "skiftnyckeln" på Landrover.
Men är man orolig över just det så gör man bara ett övre stag från undre bärarm till axelns övre infästning på klumpen.
//John
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: bygga longarms
Vet inte om jag missförstår dig här, men det är då den blir stel, ju...SpeedKing skrev:Grymt stel är nog att ta i.Lasse Suzicán skrev:Och det är en dålig konstruktion för bilen blir grymt stel i flex, samtidigt som man får grymma brytande krafter på bärarmarna...jeepetorp skrev:Jag har sett konstruktioner där dom övre har svetsats fast i dom undre typ. Så konstruktionen blir ungefär som "skiftnyckeln" på Landrover.
Men är man orolig över just det så gör man bara ett övre stag från undre bärarm till axelns övre infästning på klumpen.
//John
Letade upp en bild här på forumet på en stel konstruktion med brytande krafter (om man gör det på bägge armarna)...

Googlade på "longarms" bilder och detta var första som dök upp
Är dock en stor brytkraft på röret och rör ska INTE utsättas för brytkrafter...
Är mycket bättre att förlänga alla 4 stagen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: bygga longarms
Jag tänker inte tala om hur det SKA se ut, men om man kollar på hur dom nå andra sidan löser det på en XJ så är det på det nämda sättet med fullgott resultat. Och har man tillräckligt med gods i det undre röret så blir det inga problem. Med endast en övre bärarm då.
Vad som däremot begränsar flex på en XJ är då man behåller original övre bärarmsinfästningar i karossen. Dom blirså korta att det begränsar utfjädringen, samt så blir pinjongvinkeln ganska kass med risk för att knutkorsen bottnar.
Det bästa är kanske att kolla vad som finns på marknaden kopiera det.
//John
Vad som däremot begränsar flex på en XJ är då man behåller original övre bärarmsinfästningar i karossen. Dom blirså korta att det begränsar utfjädringen, samt så blir pinjongvinkeln ganska kass med risk för att knutkorsen bottnar.
Det bästa är kanske att kolla vad som finns på marknaden kopiera det.
//John
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
- Ort: Trollhättan
Re: bygga longarms
Kan inte riktigt hålla med om att det blir stelt med ett sånt longarm som på bilden. Påmin Comanche kan jag lyfta framaxeln på ena sidan ca 1.1m för hand innan andra sidan lättar från golvet.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 19:28
- Ort: Fruängen
Re: bygga longarms
Det blir väl brytningar, även med 4 st longarms, som sitter fast i 4 punkter i karossen.
Det absolut bästa och enda sättet att inte få brytningar i axelrören, är att använda sig av 3-link/ Y-link, precis som på bilden.
Ett enkelt test, är att använda sig av sina händer.. Ta pekfingret och långfingret, forma som ett Y, och ta pekfingret på andra handen, sätt tummarna mot varandra, och vicka på "Y":et så ser ni, inga brytningar..
Gör 2 "Y":n, och se, det bryter mot varandra direkt.. dock inte uppåt å neråt, men det vill vi ju inte, utan se vad som händer när du flexar...
Bara min och många andras ideér...
Det absolut bästa och enda sättet att inte få brytningar i axelrören, är att använda sig av 3-link/ Y-link, precis som på bilden.
Ett enkelt test, är att använda sig av sina händer.. Ta pekfingret och långfingret, forma som ett Y, och ta pekfingret på andra handen, sätt tummarna mot varandra, och vicka på "Y":et så ser ni, inga brytningar..
Gör 2 "Y":n, och se, det bryter mot varandra direkt.. dock inte uppåt å neråt, men det vill vi ju inte, utan se vad som händer när du flexar...
Bara min och många andras ideér...