Vilken komradio har ni?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
Nesse, det låter som om du är väldigt övverens med min kompis som förordar en gammal System 70/80 om man bara ska lyssna på farbror Blå. Låter vettigt tycker jag, synd bara att de apparaterna är så fula och klumpiga...
27 MHz är väl mer eller mindre standard bland skogsåkare?!?
27 MHz är väl mer eller mindre standard bland skogsåkare?!?

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Jovisst är dom lite klumpiga och fula men jäklar vilken mottagning..
här eär ettt par st
Ericsson c700
Simoco prm80
Finns en del att välja på..
Kör själv med en FM1000 som scanner och komradio ..
Visst har dom mesta 27mhz tack vare att dom är billiga
Nesse
här eär ettt par st
Ericsson c700
Simoco prm80
Finns en del att välja på..
Kör själv med en FM1000 som scanner och komradio ..
Visst har dom mesta 27mhz tack vare att dom är billiga
Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
Om inte annat skaffar du en sådan här mobilstation med delar montage.
Kolla på den vänstra radion ..haf du delat montage så har du bara displayen framme den är 14x5cm och 2cm tjock passar
perfekt på instrumentbrädan
Den till höger är en Motorola GP300 med monofon
Finns även ericsson c700 på beg,marknaden med delat montage.
Nesse

Kolla på den vänstra radion ..haf du delat montage så har du bara displayen framme den är 14x5cm och 2cm tjock passar
perfekt på instrumentbrädan
Den till höger är en Motorola GP300 med monofon
Finns även ericsson c700 på beg,marknaden med delat montage.
Nesse

Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
Jag kör med 27mhz, en Danita 1240, finns på jula och på www.kjell.com
Den på kjell kostar 499:-, sen en antenn för 249:- så är man igång
sök efter 33364 och 30838, eller kanske 30839.
Tobbe
Den på kjell kostar 499:-, sen en antenn för 249:- så är man igång

sök efter 33364 och 30838, eller kanske 30839.
Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
-
- Forumräv
Vi fotsätter lite ot, kanske dags att dela tråden snart?
Det där med delade enheter verkar smart, den vänstra på bilden ovan ser ut som en Philips, märke och modell?
Har letat lite efter C702:or, men de som finns verkar (jävligt) risiga och dessutom dyra - minst 1500:-! Lite mycket kanske för något man inte vet fungerar..?
Har också förstått att det finns en modell av C702 med en "lurliknande" displaydel. Ett alternativ är att skaffa en sådan i gott skick (om det finns att få tag på) och bara ha "luren" framme...
Det där med delade enheter verkar smart, den vänstra på bilden ovan ser ut som en Philips, märke och modell?
Har letat lite efter C702:or, men de som finns verkar (jävligt) risiga och dessutom dyra - minst 1500:-! Lite mycket kanske för något man inte vet fungerar..?
Har också förstått att det finns en modell av C702 med en "lurliknande" displaydel. Ett alternativ är att skaffa en sådan i gott skick (om det finns att få tag på) och bara ha "luren" framme...

Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07
Det är en philips fm1000 går kanon bra både på sändning (25w)
och mottagning..
Kan kolla med en kille som har en jäkla massa komradio.
Nackdelen är väl att programeringen kan vara dyr..
Tror en beg, ericsson c700 liger på 4000:- programerad och klar
Men då kan man lägga in lite andra kanaler oxå.Jag kan nog skaffa fram en FM1000 (se bild) med delat montage ev, om du är intresserad ??
Eller tala om vad som står på önskelistan så kan jag kolla upp priser..
Nesse
och mottagning..
Kan kolla med en kille som har en jäkla massa komradio.
Nackdelen är väl att programeringen kan vara dyr..
Tror en beg, ericsson c700 liger på 4000:- programerad och klar
Men då kan man lägga in lite andra kanaler oxå.Jag kan nog skaffa fram en FM1000 (se bild) med delat montage ev, om du är intresserad ??
Eller tala om vad som står på önskelistan så kan jag kolla upp priser..
Nesse
Bra gas löser det mesta
)
Suzuki 410 A-traktor

Suzuki 410 A-traktor
-
- Användare
Jag tycker inte det behöver delas nån tråd, jag får svar på fler saker i den här tråden än va jag hade frågor från början, så fortsätt ni bara (=Vi fotsätter lite ot, kanske dags att dela tråden snart?
Då låter det som om jag är på rätt spår med 27 Mhz, men kör alla på AM eller FM? behöver man en radio med båda?27 MHz är väl mer eller mindre standard bland skogsåkare?!?
-
- Användare
Jag har tittat på några radios med 24 kanaler, skulle det inte fungera då menar du Nesse?Nesse skrev:Nuförtiden är det bara godkänt med FM 40 kanaler..
Men am funkar bra det oxå.
Köp en station med både AM och FM MEN se till att det är 40kanaler
Nesse
Funderar lite på den från w.kjell.com Danita 1240 för 449kr (Jula tar 1200kr) Då får man en ny för en liten peng, men då har den bara FM, är det några som kör på AM?
-
- Nybörjare
Man kanske får tipsa om det här forumet. http://27mhz.se/forums/index.php
Handlar om just 27 Mhz.
Nuförtiden kör de flesta på FM. AM är tillåtet igen och även SSB.
Dock är de gamla AM burkarna inte tillåtna, men det är ingen som bryr sig och de funkar likadant som de nya om man ställer dem på AM. Samma kanaler och allt.
Varför de gamla inte är tillåtna? Inkompetens hos beslutande tjänstemän kanske.
En billig apparat. http://www.fbradio.se/store/index.php?m ... cts_id=178
Handlar om just 27 Mhz.
Nuförtiden kör de flesta på FM. AM är tillåtet igen och även SSB.
Dock är de gamla AM burkarna inte tillåtna, men det är ingen som bryr sig och de funkar likadant som de nya om man ställer dem på AM. Samma kanaler och allt.
Varför de gamla inte är tillåtna? Inkompetens hos beslutande tjänstemän kanske.
En billig apparat. http://www.fbradio.se/store/index.php?m ... cts_id=178
Jag insåg nyttan av komradio när jag var med på expedition Estland i maj, vi hade en bärbar i bilen så vi kunde kommunicera med dom andra bilarna.
Men väl hemkommen så införskaffades ett komplett radiopaket från Kjell & Company, betalade dryga tusingen för en Danita-radio med passande antenn. Billig radio som numera sitter fast monterad i valpen.
Antennen sitter på ett fäste fram på fronten under vindrutan, där har jag bra uppsikt på den och den sitter bra skyddad. Fästet är en 12 mm:s plåt så magnetfoten har rejält fäste i metallen.
Jag vet att det finns dyrare och bättre utrustningar- men som någon så riktigt skrev- skulle den bli skadad av vatten eller vibrationer så är det inte så stor ekonomisk förlust. Radion har tillräcklig räckvidd för att kunna fungera i kolonnkörning och på våra körområden. Och högre krav än så har jag inte.
SKREV OBELIX
Men väl hemkommen så införskaffades ett komplett radiopaket från Kjell & Company, betalade dryga tusingen för en Danita-radio med passande antenn. Billig radio som numera sitter fast monterad i valpen.
Antennen sitter på ett fäste fram på fronten under vindrutan, där har jag bra uppsikt på den och den sitter bra skyddad. Fästet är en 12 mm:s plåt så magnetfoten har rejält fäste i metallen.
Jag vet att det finns dyrare och bättre utrustningar- men som någon så riktigt skrev- skulle den bli skadad av vatten eller vibrationer så är det inte så stor ekonomisk förlust. Radion har tillräcklig räckvidd för att kunna fungera i kolonnkörning och på våra körområden. Och högre krav än så har jag inte.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Jag håller med Obelix, det var ju helt suveränt med radio på Estlandsexpeditionen. Speciellt när vi körde genom städer och blev uppdelade i flera grupper vid rödljus osv. Underlättar rejält att kunna snacka med varann så enkelt, och alla hör vad man säger vilket inte är fallet om man ringer till varann.OBELIX skrev:Jag insåg nyttan av komradio när jag var med på expedition Estland i maj, vi hade en bärbar i bilen så vi kunde kommunicera med dom andra bilarna.
SKREV OBELIX
Dessutom hade ju du och Hansen det snyggaste stuket på antennen; ut genom rutan...

Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- 4x4xnerd