Du har naturligtvis rätt - som vanligt.MrHawk skrev:Menar du lampor i form av arbetsbelysning i skogen, eller som extraljus? För rena extraljus tycker jag inte det finns några riktigt prisvärda alternativ inom LED än faktiskt.
Man ska inte blanda äpplen med päron. Jag försökte friskriva mig i första inlägget.
Jag tänkte nog mest på belysning i skogen. För där har i alla fall inte jag någon nytta av "pencil" som når bortåt kilometern.
Det har jag för övrigt inte på motorväg heller. Det är ju så många mötande man måste blända ner för. Men norrlänningarna har säkert nytta av "pencils", och det missunnar jag dem inte.
Vid landsvägskörning är det, i alla fall för mig, halvljuset som behöver förstärkas. Defendern har ju inte ens halvljus - endast kvartsljus(tycker jag).
På Wranglern gjorde jag en ful och otillåten grej. Jag monterade på stötfångaren 2 extraljus med både hel- och halvljus. Så kopplade att man kunde välja att dom var släkta eller lyste tillsammans med det ordinarie ljuset. Otillåtet som sagt var men nog mindre bländande än många lågt originamonterade s k dimljus.
Om man önskar bästa möjliga ljus, oavsett kostnad, så är nog LED-lampor optimala.
Läs bl a Vi Bilägares "Extraljus för varje plånbok" i # 12, 13 sept 2011(prenumeranter får tidningen tidigare).
Hella Luminator LED är helt outstanding jämfört med glödlampsstrålkastare.
Men smakar det så kostar det = 5.895:-/styck!
Tyvärr har ju tidningen inte testat några andra LED-lampor.
Och heller inte annat än landsvägskörljus = inte kurv-/arbetsbelysningar.
Om någon känner till en jämförelse mellan olika arbetsljus av LED-typ så är jag tacksam för en hänvisning/länk dit.
B t w så hade jag själv en tid 5 storknickar framåt + 2 Hella bakåt, inkopplade, på G-Wagen.

En kort tid hade jag 6 mindre Bosch på taket på Cherokeen, oinkopplade.