Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-dito?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Wältmeister » tor sep 08, 2011 15:57

MrHawk skrev:Menar du lampor i form av arbetsbelysning i skogen, eller som extraljus? För rena extraljus tycker jag inte det finns några riktigt prisvärda alternativ inom LED än faktiskt.
Du har naturligtvis rätt - som vanligt.
Man ska inte blanda äpplen med päron. Jag försökte friskriva mig i första inlägget.

Jag tänkte nog mest på belysning i skogen. För där har i alla fall inte jag någon nytta av "pencil" som når bortåt kilometern.
Det har jag för övrigt inte på motorväg heller. Det är ju så många mötande man måste blända ner för. Men norrlänningarna har säkert nytta av "pencils", och det missunnar jag dem inte.

Vid landsvägskörning är det, i alla fall för mig, halvljuset som behöver förstärkas. Defendern har ju inte ens halvljus - endast kvartsljus(tycker jag).
På Wranglern gjorde jag en ful och otillåten grej. Jag monterade på stötfångaren 2 extraljus med både hel- och halvljus. Så kopplade att man kunde välja att dom var släkta eller lyste tillsammans med det ordinarie ljuset. Otillåtet som sagt var men nog mindre bländande än många lågt originamonterade s k dimljus.

Om man önskar bästa möjliga ljus, oavsett kostnad, så är nog LED-lampor optimala.
Läs bl a Vi Bilägares "Extraljus för varje plånbok" i # 12, 13 sept 2011(prenumeranter får tidningen tidigare).

Hella Luminator LED är helt outstanding jämfört med glödlampsstrålkastare.
Men smakar det så kostar det = 5.895:-/styck!

Tyvärr har ju tidningen inte testat några andra LED-lampor.
Och heller inte annat än landsvägskörljus = inte kurv-/arbetsbelysningar.

Om någon känner till en jämförelse mellan olika arbetsljus av LED-typ så är jag tacksam för en hänvisning/länk dit.

B t w så hade jag själv en tid 5 storknickar framåt + 2 Hella bakåt, inkopplade, på G-Wagen. 8)
En kort tid hade jag 6 mindre Bosch på taket på Cherokeen, oinkopplade. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Chrille_91 » lör sep 10, 2011 23:31

LED lampor är långt ifrån optimala, visst dom är stöttåliga och ger bättre ljus än vanliga halogenlampor och tar mindre ström MEN hur många av er har provat xenonarbetslampor?

Jag har kört en skogsmaskin men xenonlampor åt tre håll och LED åt ett håll men ledlamporna åkte därifrån väldigt fort då dom lyste så dåligt så man knappt kunde se gripen när man höll den 10m från lamporna.

Jag var ute för en stund sen och tog kort när jag hade ställt upp vitaran utanför med xenonlamporna tända.
Busken som är upplyst längst bort på bilden är ca 25m bort och åt det hållet sitter en lampa.
Bild

Byggnaden det lyser upp på denna bilden är ca 40m bort och jag har två lampor som lyser snett framåt.
Bild

Dessa lampor har kostat under 400kr styck...

Nu kommer säkert många bli sura över detta inlägg då ledlampor är "det bästa som finns"
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Spjutet » sön sep 11, 2011 8:59

Jag har kört både xenonarbetsljus samt vanliga halogenarbetsljus, och föredra givetvis Xenonlampan.

Dock så är det ett litet problem med Xenonlampan. Är jordningen minsta dålig, alltså lite, lite okontakt, så tänder inte Xenonlampan. Sen så stör ballasten ut mina Peltorlurar oxå. Så det blir nog att byta ut Xenonlamporna på snöröjarn mot vanliga lampor igen.
Typ dessa:

Bild


Har 1 sån här bak på snöröjarn och tycker att ljuset är väldans bra för liten peng. Så det lutar väl åt att det blir ett gäng (4) såna framåt oxå.


När vi körde Challenge i Borås så hade jag 5 stycken sådana här på taket, och hade ett hejdundrande ljus i 180 graders synfältet. Kostade då 99:- / styck på Jula.se

Bild



:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Bullorg » sön sep 11, 2011 9:12

Finns ju redan LED lampor som ger mer ljus än xenon men då får man betala.

http://www.strands.se/led1313-tyri-arbe ... men/3798-0

Hella har släppt sitt LED extraljus nu och de fick helt ok testvärden av vibilägare men hallelulja vad dyrt det är. (typ 5 papp)
http://www.hella.se/Produkter/Extraljus/Luminator-LED/

Så LED kommer troligtvis ta över marknaden vad det gäller högkvalitativa högpresterande lampor.
Men det kommer alltid finnas utrymme för lågpris halogen,LED och xenon med lägre kvalitet.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Wältmeister » sön sep 11, 2011 9:14

Bra Crille_91 och Spjutet m fl.
Era inlägg vill jag kalla objektiv konsumentupplysning.
Mera praktiska erfarenheter av extraljus, tack.
För egen del gärna av tåliga, mindre utrymmeskrävande, med låg strömförbrukning lämpliga som kurv-/arbetsljus.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Bullorg » sön sep 11, 2011 9:22

Sen har jag lärt mig en sak genom åren.

Diskutera ljus är som att diskutera om vilket av dina två barn du älskar mest.

OLÖSLIGT.

Alla tycker olika för att alla har olika preferenser
Jobbat på flera företag med just belysning som min syssla blandannat som ljusberäknare.

Men tips på lampor som folk är nöjda med oavsett pris är intressant.

Själv så är det.
Extraljus: Lightforce Blitz 240
Arbetsljus: Små billiga halogen då dom ändå går sönder i skogen.


EDIT har aldrig jobbat på Light Force. :D
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Wältmeister » sön sep 11, 2011 9:28

[quote="Bullorg"]Sen har jag lärt mig en sak genom åren.

Diskutera ljus är som att diskutera om vilket av dina två barn du älskar mest.

OLÖSLIGT.

:iagree: Så sant så sant. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av henke_99 » sön sep 11, 2011 9:59

Bullorg skrev:Finns ju redan LED lampor som ger mer ljus än xenon men då får man betala.

http://www.strands.se/led1313-tyri-arbe ... men/3798-0
Det många gillar med LED är ju dess låga strömförbrukning.

Visst ger den LED lampan du länkat till mer ljus än en 35w xenon, men hur mycket ström förbrukar den? Vad jag sett när jag surfat runt på olika sidor är att både xenon och LED drar ungefär lika mycket ström om dom har samma ljusstyrka (lumen)...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

killen72
Rutinerad
Inlägg: 464
Blev medlem: tis nov 11, 2008 17:55
Ort: stockholm

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av killen72 » sön sep 11, 2011 11:20

halogenlampor det e gamalt = dåligt och tråkigt
xenon det e hyfsat nytt = lyser bra å e tufft
led det e nytt = lyser ok för en hyfsad peng med led e coolt

själv kör jag med 4st xenon fram 3st xenon bak och dom kommer att få stanna där....
men ska pröva med några led å sidorna och under åket som lite rocklights.... mucket ljus som inte drar så mycket det e grejen säger jag....

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Bullorg » sön sep 11, 2011 14:28

henke_99 skrev: Visst ger den LED lampan du länkat till mer ljus än en 35w xenon, men hur mycket ström förbrukar den? Vad jag sett när jag surfat runt på olika sidor är att både xenon och LED drar ungefär lika mycket ström om dom har samma ljusstyrka (lumen)...
Ja just denna ger ju istort sett dubbelt så mycket ljus som en 35W xenon som ger 3200-3600 lumen.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av ernie » sön sep 11, 2011 14:29

Xenon lamporna Chrille91 mf har lyser riktigt bra, men så fort det är bilar eller folk i närheten är dom kass för alla andra utom för dom som sitter i bilen. Man blir nästan blind om man råkar titta i närheten av dom medan led lamporna tex dom runda 18w inte pajar mörkersenet nämnvärt.
Xenon är bra om man är själv i skogen o led är bra om det finns folk/bilar i närheten.

Skulle finnas dimmer till xenon lamporna :D

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av henke_99 » sön sep 11, 2011 20:00

Bullorg skrev:
henke_99 skrev: Visst ger den LED lampan du länkat till mer ljus än en 35w xenon, men hur mycket ström förbrukar den? Vad jag sett när jag surfat runt på olika sidor är att både xenon och LED drar ungefär lika mycket ström om dom har samma ljusstyrka (lumen)...
Ja just denna ger ju istort sett dubbelt så mycket ljus som en 35W xenon som ger 3200-3600 lumen.
Ja det har jag konstaterat. Men hur många watt snor den från elsystemet då? Jag gissar på att den drar minst 60w...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Bullorg » mån sep 12, 2011 9:27

Just den lampan drar ca 75W men glöm inte att en 35W xenon drar 41-46W i förbrukning.
35W är effekten på gasurladdningsröret å inte förbrukningen.
Och en LED med samma ljusutbyte som en 35W xenon drar ungefär 45W så förbrukningsmässit är dom jämlika.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

Ivansson
Hemmastadd
Inlägg: 158
Blev medlem: mån maj 14, 2007 22:16
Ort: Värnamo

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Ivansson » mån sep 12, 2011 10:24

Jag har ett enda svar på varför jag har 4 st stora lampor (de är för övrigt inte ens inkopplade längre då kablarna var i vägen och klipptes av vid ett tillfälle).

Det är för att jag KAN! (och för att det retar en del som inte kan... :roll: )

De drar dessutom onödigt mycket ström, och är i vägen när man ska köra under grenar som hänger lågt...
Toyota Landcruiser LJ70 -85
http://www.p-ivansson.pixbox.se

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Varför så många Bamselampor på taket när det finns LED-d

Inlägg av Olof » mån sep 12, 2011 10:30

Alla är olika och har olika behov av ljus. När jag kör i skogen är det bara svaga arbetsljus som gäller. Med för starkt ljus får man för kraftiga kontraster och höjdskillnader i underlaget blir svåra avgöra. I bland är man utanför bilen och springer och då vill man gärna ha mörkerseendet intakt, då pannlampan oftast är svagare. Och stackars co-drivern ska väl inte behöva jobba med 4 st 1000w i nyllet? Då ser han ju ingenting. Jag har 4st 50w Swedol arbetsbelysningar för 100 kr/st och klarar mig bra, men som sagt, alla är olika.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar