Modifiera Wrangler 92a till tuffare stuk
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Modifiera Wrangler 92a till tuffare stuk
Tjaba!
En polare till mig har köpt sig en Jeep Wrangler från 92, med lilla 2,5liters motorn.
Han vill nu ha hjälp att höja sin bil och få till lite ballare stuk. Han har själv inte mekat bilar tidigare men jag har väl lite koll iaf har jag fått för mig.
Bilen används som pendlar bil dagligen så det ska inte bli något monster, men jag tänkte runt en 2" höjning och lite ballare däck till att börja med. Finns det något lagom billigt sätt att få upp bilen utan att behöva modifiera styrning kardanknutar å liknande?
Finns det några blad från någon annan bil man kan plocka i för att få upp bilen?
Antar att bromsslangar och kanske någon växellåde balk som måste modifieras?
Finns ju rätt många med Wranglers så borde ju kunna få reda på lite bakslag å grejer som kan gå fel också kanske?:)
har ett par superswamper däck i 31" som jag tänkte kanske skulle passa på den sen, eller blir det för litet? och någon som vet hur spårkänsligt däcket är? eller om det låter väldigt mycket?
Sen är den även lite svårstartad när den är kall, med lite gas så går den tydligen lite fortare igång iaf. någon som känner att dom vet felet?
Hoppas någon orkar läsa och svara på några av frågorna iaf:)
En polare till mig har köpt sig en Jeep Wrangler från 92, med lilla 2,5liters motorn.
Han vill nu ha hjälp att höja sin bil och få till lite ballare stuk. Han har själv inte mekat bilar tidigare men jag har väl lite koll iaf har jag fått för mig.
Bilen används som pendlar bil dagligen så det ska inte bli något monster, men jag tänkte runt en 2" höjning och lite ballare däck till att börja med. Finns det något lagom billigt sätt att få upp bilen utan att behöva modifiera styrning kardanknutar å liknande?
Finns det några blad från någon annan bil man kan plocka i för att få upp bilen?
Antar att bromsslangar och kanske någon växellåde balk som måste modifieras?
Finns ju rätt många med Wranglers så borde ju kunna få reda på lite bakslag å grejer som kan gå fel också kanske?:)
har ett par superswamper däck i 31" som jag tänkte kanske skulle passa på den sen, eller blir det för litet? och någon som vet hur spårkänsligt däcket är? eller om det låter väldigt mycket?
Sen är den även lite svårstartad när den är kall, med lite gas så går den tydligen lite fortare igång iaf. någon som känner att dom vet felet?
Hoppas någon orkar läsa och svara på några av frågorna iaf:)
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Modifiera Wrangler 92a till tuffare stuk
bodylift, billigt och enkelt, finns upp till 3tum.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
A det är ju ett alternativ, är inte så mycket för det bara. Känns vettigare att höja med fjädrar än att kaross-höja. Borde ju finnas lite knep tycker jag, är ju många som åker wrangler.
Spoa den 2tum och höjer du karossen från ramen lite me det gör sig bäst då. å så får ni nog hänga på 33or annars kommer det bara se smått ut. den jag har e spoad och även höj i karossen å 33or ser litet ut på den. ett tips om ni höjer fjädringen är att sätta cv knut på karan bak för att minska risken att det bryts sönder vid utfjädring. å ska man göra det kan man lika gärna göra det riktigt när man ändå grejar.
Efterklokhet är exakt vetenskap
Det billigaste och enklaste du kan göra för att få den högre borde väl vara schackle lift på någon/några tum... Dalhems har väl schaklar för 1.75" höjning och då får du lätt in 31" som inte tar i vid flex... Säljes parvis och kostar runt 1500:- paret tror jag.
Bodylift är jag lite avig mot, kan lätt se lökigt ut när man ser ett hålrum mellan ram och kaross + att karossen vilar på en hög "stolpar". Det är väl lite pill med det också då en del behöver flyttas ner lika mycket som karossen flyttas upp... bromsrör mm, eller?
Bodylift är jag lite avig mot, kan lätt se lökigt ut när man ser ett hålrum mellan ram och kaross + att karossen vilar på en hög "stolpar". Det är väl lite pill med det också då en del behöver flyttas ner lika mycket som karossen flyttas upp... bromsrör mm, eller?
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Sdkfz251 skrev:Det billigaste och enklaste du kan göra för att få den högre borde väl vara schackle lift på någon/några tum... Dalhems har väl schaklar för 1.75" höjning och då får du lätt in 31" som inte tar i vid flex... Säljes parvis och kostar runt 1500:- paret tror jag.
Det lät vettigt. eftersom han inte vill att bilen ska bli slingrig eller obekväm att köra så tror jag inte spoa är ett så bra alternativ. tror även att 31or kommer räcka till honom. Tack för tispet, ska kika på dalhems.
1" kaross höjning och 1" schakel, då ser det bra ut. Men köp kilar också till framaxeln, med schakel så ändrar du Camber/caster vinkeln (minns aldrig vilken) och du får en lätt slingrig Jeep.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
Mina erfarenheter av de däcken är att de har ganska högt vägjlud, och det med spårkänsligheten jo vist är de känsligare å spårar mer än mindre agresiva däck. så ska bilen gå som pendlarbil och ha de egenskaperna på väg som verkar eftersökas så är min åsikt att mudder passar ej riktigt bra då. men det e juh de erfarenheter jag har å de flästa tycker olika. kontackta fmw4x4 om däck han kan säkert hjälpa dig med däck han kan säkert ha något som passar för era ändamål.
Ursäkta felskrivning i inlägget. menade superswamper inte monstermudder däck. men vist fan e båda dess däck spårigare och mer högljuda än andra däck med snällare mönster, helt anan typ av stomme gör dem även känsligare för spårning. ett par som jag flyttade med från olika bilar jag haft var cooper stt å de e väll kanske inte det optimala valet om man jagar riktig komfort i bilen men avsevärt stabilare enligt min åsikt ovh även något tystare. hoppas ni lyckas att få till ett åk som han e nöjd med.Tony77 skrev:Mina erfarenheter av de däcken är att de har ganska högt vägjlud, och det med spårkänsligheten jo vist är de känsligare å spårar mer än mindre agresiva däck. så ska bilen gå som pendlarbil och ha de egenskaperna på väg som verkar eftersökas så är min åsikt att mudder passar ej riktigt bra då. men det e juh de erfarenheter jag har å de flästa tycker olika. kontackta fmw4x4 om däck han kan säkert hjälpa dig med däck han kan säkert ha något som passar för era ändamål.

Finns många små fix man kan göra utan stor plånbok, fixa ett par plattjärn
och byt ett bladfjäderfästena fram och bak ...
kaross höjning tjänar man på att köpa ett kit ...allt följer med ink: beskrivning(kostade 1200:- med frakt från usa)4Wheel Drive Hardware)
har själv kaross höjt 4 tum utan problem
och byt ett bladfjäderfästena fram och bak ...
kaross höjning tjänar man på att köpa ett kit ...allt följer med ink: beskrivning(kostade 1200:- med frakt från usa)4Wheel Drive Hardware)
har själv kaross höjt 4 tum utan problem

-
- Rutinerad
Följer denna tråd för fullt. håller själv på med en jeep wrangler -94. går det kaross höja upp till 4" utan problem? har kollat på karosshöja minst 2" måste jag köpa något mer än en sådan sats då?
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
kungen_i_hol skrev:Följer denna tråd för fullt. håller själv på med en jeep wrangler -94. går det kaross höja upp till 4" utan problem? har kollat på karosshöja minst 2" måste jag köpa något mer än en sådan sats då?

det tar ca 3tim att höja den 4 tum . Jag valde att köpa ett färdigt kit istället för att uppfinna hjulet igen. du tjänar på det, då är allt gjort förut och man vet att resultatet blir bra och man slipper tillverka och lösa de problem som
uppkommer med div stag som skall förlängas osv...
med höjning av fjädring + kaross höjning så har du kommit långt
jag har 33"12,5 - 15 , kan nog även få dit 35"
har bilder om du vill se . kolla in länken : http://dayviews.com/steedv/2011/8/18/
-
- Användare
jag har spacers 2tum (5cm) liggandes på hyllan. Köpta på fatbobs garage för 1200:-.
du kan få dem för 600:- + ev frakt då! ring min på 0706894329
jag har 32or på min wrangler. kan ha ända upp till 32 utan att modifiera utväxling, skärmar m.m. men den blir spårig som fan (då har jag ändå haft min på balansering mot spårkänslighet)
1. 31 lär se jvl snyggt ut med. ett tips är att köpa de svarta cragar fälgarna kostar 795:--995:- st. billigt och ser lite mickey thompson ut. o montera på dina däck.
2. Lätt ha frontbåge. köp stinger competition bågen 4x4competition.com. där får du hem en för 1200:- inkl. båge, frakt, tull o moms.
3. Sen hade jag nog breddat den lite. Blir spårigare då men ser fet ut. Jag har breddat min 4cm/fälg m aluplatter. de är lite dyrare spacersna kostar 1500-2000:- för fyra däck. passar wranglersarna jättebra fyller ut hjulhuset mer.
4. Vindrute strålkastare är nice med. Mitt nästa projekt. hitta ett kit på Quadratec för 900:- inkl 2 KC lampor, fäste, kablage , switch.
kul att leta delar, kolla vad det finns bra pris och vad som ser coolt ut.
hör av dig om du vill ha höjn. kitet.
du kan få dem för 600:- + ev frakt då! ring min på 0706894329
jag har 32or på min wrangler. kan ha ända upp till 32 utan att modifiera utväxling, skärmar m.m. men den blir spårig som fan (då har jag ändå haft min på balansering mot spårkänslighet)
1. 31 lär se jvl snyggt ut med. ett tips är att köpa de svarta cragar fälgarna kostar 795:--995:- st. billigt och ser lite mickey thompson ut. o montera på dina däck.
2. Lätt ha frontbåge. köp stinger competition bågen 4x4competition.com. där får du hem en för 1200:- inkl. båge, frakt, tull o moms.
3. Sen hade jag nog breddat den lite. Blir spårigare då men ser fet ut. Jag har breddat min 4cm/fälg m aluplatter. de är lite dyrare spacersna kostar 1500-2000:- för fyra däck. passar wranglersarna jättebra fyller ut hjulhuset mer.
4. Vindrute strålkastare är nice med. Mitt nästa projekt. hitta ett kit på Quadratec för 900:- inkl 2 KC lampor, fäste, kablage , switch.
kul att leta delar, kolla vad det finns bra pris och vad som ser coolt ut.
hör av dig om du vill ha höjn. kitet.
epic wrangler condition
En axelvändning på en YJ motsvarar väl mer än 2"? Snarare typ 4-5" om jag inte missminner mig.
Om du får för dig att använda höjnings-schacklar så glöm inte att flytta ner genomslagsgummina annars kör du slut på bladen.
Om du får för dig att använda höjnings-schacklar så glöm inte att flytta ner genomslagsgummina annars kör du slut på bladen.
Mattias Bomelin | sbvab.se