CJ3 Portalbygge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: CJ3 Portalbygge
Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: CJ3 Portalbygge
Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: CJ3 Portalbygge
Ok. ja 203an som sitter i nu är endast ombyggd för att kunna lägga ur framhjulsdriftern.henke_99 skrev:Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.
Har inte 205an en annan vinkel på drivningen till framaxelkardanen, eller hur jag ska förklara?
Alltså bygger inte nedåt lika mycket..
Vore bra att skona knutkorsen bak med lite koratare låda så inte vinkeln blir så tvär, och 205an är lättare än 203an samt bättre markfrigång under fördelaren.
Om du eller någon vet vars jag kan köpa mig en 205/300 så hör gärna av er! Verkar svårhittat..
Lågväxelns utväxling är nog ingen fara då jag har portaler som växlar ner. Får väl ändå låv att gå att köra i 80 iaf om det ska räknas som "personbil".
Ja dom får vara kvarJ Landin skrev:Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!

Willys Cj3 bygge
Re: CJ3 Portalbygge

Re: CJ3 Portalbygge
Mycket snyggt plåtarbete, den här tråden kommer att följas 

Re: CJ3 Portalbygge
Tokfett bygge! Kommer nog bli riktigt bra! ser lovande ut. Vill se mycket bilder å text 

http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: CJ3 Portalbygge
Tackar för alla trevliga kommentarer!
Torpeden är nu helsvetsad och ska grundmålas imån är det tänkt.
Vars över till Norge en sväng idag och fyndade lite! Tur att det inte var lika snöigt på vägen som på parkeringen, sommardäck... Förövrigt en superfin dag!

Oanvända IROK 37/14/16

Nu måste jag bara hitta 12" fälgar för att spara lite tid istället för att
börja bredda.
12" med löst centrum finns det att köpa nånstans?
Även bra bedlocks?
Tänkte ett tag att jag skulle köpa air shocks och flexjoint, men räknade lite på det och det visar sig att det skulle kosta 19670kr plus frakt exklusive material till själva bärarmarna.
Det känns inte rimligt att betala mer än 3ggr mer för upphängningen av axlarna än för själva axlarna, så jag kommer bygga upphängnging med lite fantasi och endel bussningar från rangerover för några hundringar. ivf prova.
Torpeden är nu helsvetsad och ska grundmålas imån är det tänkt.
Vars över till Norge en sväng idag och fyndade lite! Tur att det inte var lika snöigt på vägen som på parkeringen, sommardäck... Förövrigt en superfin dag!

Oanvända IROK 37/14/16


Nu måste jag bara hitta 12" fälgar för att spara lite tid istället för att
börja bredda.
12" med löst centrum finns det att köpa nånstans?
Även bra bedlocks?
Tänkte ett tag att jag skulle köpa air shocks och flexjoint, men räknade lite på det och det visar sig att det skulle kosta 19670kr plus frakt exklusive material till själva bärarmarna.
Det känns inte rimligt att betala mer än 3ggr mer för upphängningen av axlarna än för själva axlarna, så jag kommer bygga upphängnging med lite fantasi och endel bussningar från rangerover för några hundringar. ivf prova.
Willys Cj3 bygge
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Re: CJ3 Portalbygge
Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken
Varför ska du ha 12" breda färlgar?
På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock.

Varför ska du ha 12" breda färlgar?
På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock.

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com
Re: CJ3 Portalbygge
ja men jag fick ju köra väldigt försitigt också..macke skrev:tur däcken inte ramlade av släpet när du körde


Willys Cj3 bygge
Re: CJ3 Portalbygge
Enl. föregående ägare var den rekomenderade bredden minst 11" och perfekt med 12". Ju bredare, ju fränareSpjutet skrev:Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken![]()
Varför ska du ha 12" breda färlgar?
På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock.

Willys Cj3 bygge
Re: CJ3 Portalbygge
Mycket stiligt bygge!
Har laserskurna nav till portalaxlarna ifall du behöver till fälgarna. 8 st diam 16 hål på 222 mm delningsdiameter, 6 mm gods. Hör av dig med PM om det låter intressant... Och jag tror du klarar dig bra med 10" plus beadlock. Många som kör i skogen vill ju ha något smalare fälgar än rekommenderat, för att minska risken att kränga av däcket.
MVH Klas
Har laserskurna nav till portalaxlarna ifall du behöver till fälgarna. 8 st diam 16 hål på 222 mm delningsdiameter, 6 mm gods. Hör av dig med PM om det låter intressant... Och jag tror du klarar dig bra med 10" plus beadlock. Många som kör i skogen vill ju ha något smalare fälgar än rekommenderat, för att minska risken att kränga av däcket.
MVH Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: CJ3 Portalbygge
okey ja då bräddar jag nog ett par cheva 8" fälgar jag har. 3" innåt så hamnar dom lika långt in som portalaxelns originalhjul, och därmed skyddar portalen som det är tänkt.
Jag ska svarva ner navet samt borra 6bult så centrum behövs ej.
Jag ska svarva ner navet samt borra 6bult så centrum behövs ej.
Willys Cj3 bygge
Re: CJ3 Portalbygge
Så då har det hänt liite.
Kittad torped.

Hålen till vänster kommer täckas av en aluminiumplåt men en del kabelgenomföringar osv.

Kanten fram på torpeden mot huven är uppvikt så det slipper rinna in massa vatten på motorn när det regnar osv.

Imån blir det mattsvart

Ledlager från O.I.E för bakaxelupphängning. Ser stabilt ut! Landat hemma för 700:-

Kittad torped.

Hålen till vänster kommer täckas av en aluminiumplåt men en del kabelgenomföringar osv.

Kanten fram på torpeden mot huven är uppvikt så det slipper rinna in massa vatten på motorn när det regnar osv.

Imån blir det mattsvart


Ledlager från O.I.E för bakaxelupphängning. Ser stabilt ut! Landat hemma för 700:-

Willys Cj3 bygge
Re: CJ3 Portalbygge
Snyggt
Så gött att se byggen där folk lägger ner tid på att lacka o fixa o få det snyggt överallt även motorn och under

Så gött att se byggen där folk lägger ner tid på att lacka o fixa o få det snyggt överallt även motorn och under
