CJ3 Portalbygge

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av henke_99 » sön okt 09, 2011 21:29

Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av J Landin » sön okt 09, 2011 21:52

Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » sön okt 09, 2011 22:18

henke_99 skrev:Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.
Ok. ja 203an som sitter i nu är endast ombyggd för att kunna lägga ur framhjulsdriftern.
Har inte 205an en annan vinkel på drivningen till framaxelkardanen, eller hur jag ska förklara?
Alltså bygger inte nedåt lika mycket..

Vore bra att skona knutkorsen bak med lite koratare låda så inte vinkeln blir så tvär, och 205an är lättare än 203an samt bättre markfrigång under fördelaren.

Om du eller någon vet vars jag kan köpa mig en 205/300 så hör gärna av er! Verkar svårhittat..
Lågväxelns utväxling är nog ingen fara då jag har portaler som växlar ner. Får väl ändå låv att gå att köra i 80 iaf om det ska räknas som "personbil".
J Landin skrev:Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!
Ja dom får vara kvar :mrgreen:
Willys Cj3 bygge

pakka
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: tor aug 12, 2010 10:45
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av pakka » mån okt 10, 2011 9:15

:tumbup: fint bygge

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av Andreas » ons okt 12, 2011 1:02

Mycket snyggt plåtarbete, den här tråden kommer att följas :tumbup:

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av Felix » lör okt 15, 2011 15:56

Tokfett bygge! Kommer nog bli riktigt bra! ser lovande ut. Vill se mycket bilder å text :D
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » lör okt 15, 2011 16:56

Tackar för alla trevliga kommentarer!

Torpeden är nu helsvetsad och ska grundmålas imån är det tänkt.

Vars över till Norge en sväng idag och fyndade lite! Tur att det inte var lika snöigt på vägen som på parkeringen, sommardäck... Förövrigt en superfin dag!

Bild

Oanvända IROK 37/14/16 :woot:
Bild

Nu måste jag bara hitta 12" fälgar för att spara lite tid istället för att
börja bredda.



12" med löst centrum finns det att köpa nånstans?
Även bra bedlocks?



Tänkte ett tag att jag skulle köpa air shocks och flexjoint, men räknade lite på det och det visar sig att det skulle kosta 19670kr plus frakt exklusive material till själva bärarmarna.

Det känns inte rimligt att betala mer än 3ggr mer för upphängningen av axlarna än för själva axlarna, så jag kommer bygga upphängnging med lite fantasi och endel bussningar från rangerover för några hundringar. ivf prova.
Willys Cj3 bygge

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av macke » lör okt 15, 2011 18:37

tur däcken inte ramlade av släpet när du körde ;)
TGB 13

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av Spjutet » lör okt 15, 2011 21:32

Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken :mrgreen:



Varför ska du ha 12" breda färlgar?


På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock. :tumbup:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » lör okt 15, 2011 22:21

macke skrev:tur däcken inte ramlade av släpet när du körde ;)
ja men jag fick ju köra väldigt försitigt också.. :roll: :mrgreen:
Willys Cj3 bygge

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » lör okt 15, 2011 22:25

Spjutet skrev:Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken :mrgreen:



Varför ska du ha 12" breda färlgar?


På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock. :tumbup:
Enl. föregående ägare var den rekomenderade bredden minst 11" och perfekt med 12". Ju bredare, ju fränare :tumbup:
Willys Cj3 bygge

Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 370
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av Klas_B » sön okt 16, 2011 1:03

Mycket stiligt bygge!

Har laserskurna nav till portalaxlarna ifall du behöver till fälgarna. 8 st diam 16 hål på 222 mm delningsdiameter, 6 mm gods. Hör av dig med PM om det låter intressant... Och jag tror du klarar dig bra med 10" plus beadlock. Många som kör i skogen vill ju ha något smalare fälgar än rekommenderat, för att minska risken att kränga av däcket.

MVH Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » sön okt 16, 2011 21:18

okey ja då bräddar jag nog ett par cheva 8" fälgar jag har. 3" innåt så hamnar dom lika långt in som portalaxelns originalhjul, och därmed skyddar portalen som det är tänkt.

Jag ska svarva ner navet samt borra 6bult så centrum behövs ej.
Willys Cj3 bygge

JP_SWEDEN
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:13
Ort: Dalarna

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av JP_SWEDEN » fre okt 21, 2011 22:44

Så då har det hänt liite.

Kittad torped.
Bild

Hålen till vänster kommer täckas av en aluminiumplåt men en del kabelgenomföringar osv.
Bild

Kanten fram på torpeden mot huven är uppvikt så det slipper rinna in massa vatten på motorn när det regnar osv.

Bild

Imån blir det mattsvart 8)
Bild

Ledlager från O.I.E för bakaxelupphängning. Ser stabilt ut! Landat hemma för 700:-
Bild
Willys Cj3 bygge

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: CJ3 Portalbygge

Inlägg av ernie » fre okt 21, 2011 23:00

Snyggt :tumbup:
Så gött att se byggen där folk lägger ner tid på att lacka o fixa o få det snyggt överallt även motorn och under :D

Skriv svar