gnisslande oljud, hjälp med lokalisering och lösning!

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wildhearted
Rutinerad

gnisslande oljud, hjälp med lokalisering och lösning!

Inlägg av Wildhearted » ons okt 12, 2011 18:23

så, handlade en XJ idag, en -89..nybesiktigad, men när ja provade köra i lös sand i en backe o svängde (i 4x4låg) så knakade det, någon som har en aning om va de kan va? där e nya drivknutar fram så kan ju inte va dom:/

Fortsätter med mina frågor rörande jeep i denna tråden då

några mil efter att jag köpte bilen (jeep cherokee xj -89) så började det gnissla, liknande bromsgnissel och jag tog såklart för givet att det var bromsen vänster bak..men idag när ja va och kröp lite i sandbackarna här hemma så verka de som att de kommer ifrån fördelningslådan, gnisslet börjar vid 5km/h och över där, låter nästan identiskt med bromsgnissel..har någon en aning om vad detta kan vara? det förvärras inte så jag är inte vidare orolig men det är fruktansvärt frustrerande o gnissla sig fram genom byn

kanske hör jag fel och det är bromsarna ändå?
Senast redigerad av Wildhearted den lör okt 22, 2011 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

Roger Patrol
Guru

Re: Knakande ljud på xj

Inlägg av Roger Patrol » ons okt 12, 2011 18:32

spacklet i trösklarna som spricker kanske :? förlåt :mrgreen:
ge tipps såhär på din beskrivlig e ju svårt,,fjädrar som vrider sig i sätena?
halvdana torra bussningar?
diffbroms som låter lite?
lite ider...lycka till
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Wildhearted
Rutinerad

Inlägg av Wildhearted » ons okt 12, 2011 20:28

Haha, skojjig en ;) förra ägaren svetsa o bodda 3mm plåt så trösklarna ger sig nog inte i första taget :mrgreen:

har faktiskt inte en susning, kollade lite där framme o alla länkage som går o fetta in verkar vara smorda som dom ska, knakade bara på 4x4lågen vid kraftigt rattutslag så ja har inte en aning, hade de varit fjädersätena borde de ju knakat när man svängde i alla hastigheter oavsett 4x4?

sen har ja en fråga till, när ja kör o svänger kraftigt relativt sakta, så rycker de lite i ratten, precis som om en styrled vore helt slut men den e ju nybesiktigad så de kan ju knappast va fallet..någon idé där?

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons okt 12, 2011 21:41

Drivknutar är ett givet tips men det är väl kors i dom bilarna. Kolla dom.
Det kan vara däcken som går i ramen.
Eller fördelningslådan som börjar ge sig.
Eller mest troligt något hel annat som jag inte kan tänka mig.

Det borde juh inte låta alls på det sättet om du kör i mjuk sand. Frestar du mer på alsfalt så kanske det går att påvisa symtomen ännubättre, men risken är att du har i sänder grejerna rejät.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wildhearted
Rutinerad

Inlägg av Wildhearted » ons okt 12, 2011 21:53

Det är nya drivknutar på den enligt förra äragen så de har ja svårt att tro, hjulen ja har på nu e 16" me 65 profil och inte särskillt breda så de borde det inte va heller..får försöka luska lite o kolla lite bättre när jag lägger på nya däck, kan ju va att sakerna måste köras in då bilen bara har använts 2 månader på sommaren senaste 3 åren, o fyrhjulsdriften inte varit använd alls

4hjulsdriven
Hemmastadd

Inlägg av 4hjulsdriven » tor okt 13, 2011 1:51

Min KC knakar och knarrar som fan vid fullt rattutslag.
Detta beror på styrstoppet, eller vad det kan heta.
En ståldel som sitter på undre länkarmen som är ett mothåll för en ristfritt-beklädd pryl på spindeln, när man svänger fullt till stopp ligger dessa an, och vid rörelser så knarrar de som bara den.
Svänger man tillbaka, bara så ytterst lite, så slutar det att knarra genast.

Kanske är nån liknande pryl på din jänk?

Min rycker i ratten om jag kör med 4hjulsdriften ilaggd, fast då rycker det och sliter lite överallt, då bilen strävar efter att gå rakt, pga låst Fördelningslåda.

Om inte detta, så kanske nåt lager i framaxeln eller kasst knutkors i framdriften?

Mephisto
Användare

Inlägg av Mephisto » fre okt 14, 2011 23:04

Har ett kors som är dåligt i min XJ. Det är inte direkt ett knakande ljud utan det låter mer som att man slår en hammare emot metall, typ mer ett klinkande ljud.

Mephisto
Användare

Inlägg av Mephisto » fre okt 14, 2011 23:07

Förresten, lägg i P i lånad och lägg dig under fronten och försök röra ett hjul fram och tillbaka. Har du ett glapp i knuten så bör du se det ganska tydligt. (Om det nu knakar fram dvs)

Eller? På min syns det tydligt iaf.

Wildhearted
Rutinerad

Inlägg av Wildhearted » lör okt 15, 2011 20:18

tack för alla tips, tror nästan på de som fyrhjulsdriven nämde, för det är enbart vid i princip fullt utslag och den är inte en fortsatt knackande utan mer knackar eller smäller till några gånger, ganska högt

förövrigt, när folk ändå svarar i denna tråden, PART-TIME 4x4, innebär det att bakaxlen är diffad? blir inte klok på vad skillnaden är mellan full-time och part-time 4x4 :/

bilen började hosta på 5 cylindrar med idag när jag skulle parkera..kanske fördelarlocket o rotorn som börjar ge sig :7

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » lör okt 15, 2011 21:30

Part time är fördelningslådan låst i 50-50 läge Dvs 50% av kraften framåt och 50% bakåt. Får absolut inte användas på torr asfalt
I fulltime läget så är fördelningslådan INTE låst och man kan köra med det läget inkopplat året runt om man vill.
I axlarna sitter inga riktiga diffspärrar bara en lsd diff i bakaxlen och den fanns inte i alla jeeparna.

I en cherokee kan man dessutom slänga i part/fulltime när man kör i upp till 50km/h, men lågväxlen måste du stå stilla för att lägga i eventuellt kan du vara tvungen att jeepen ska rulla lite innan den hoppar i riktigt, det brukar inte vara mer än knappt 1km/h du måste rulla.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Wildhearted
Rutinerad

Re: gnisslande oljud, hjälp med lokalisering och lösning!

Inlägg av Wildhearted » lör okt 22, 2011 14:27

fortsätter från första inlägget, var ute nu och plockade ner och smorde bromsen vänster bak så det var inte problemet, då återstår drivlinan, kan de vara fördelarlådan? olja som måste fyllas på eller? hmm

Edit*

Googlade en halvtimme och kom fram till att det kunde vara låg oljenivå i fördelningslådan, köpte dexIII olja och när jag skulle tömma den gamla kom de inte ut mer än max 5cl olja, så de täckte botten på en cocaflaska..tur man upptäckte det såhär tidigt innan lådan rasade..inget metallspån på pluggen så jag har haft tur :) nu får den fint i drivlinan iaf utan oljud

Skriv svar