Coolt om du lyckats typa den som det men alla har ju inte det?pakka skrev:Junior4x4 skrev:blir det en riktig olycka så har inte dom som fixat träffen ryggen fri med willysar suzuki mm så vad är skillnaden? om jag kallar min för en 240? och svar ja jag har regskylt papper och försäkring på 240 men inte typat om den med andra däck axlar mm, många har ju bytt axlar motor höjt lättat tyngre mm men att en bit av golvet är kvar från en ursprunglig bil så funkar det,Tror inte utredarna som kommer från bolaget när det hänt en tråkig olycka som alldrig "får" hända blir så nöjda när dom frågar var suzukin är och där ligger det en mindre bigfot på sida med 44" däck höjd en halvmeter inte besiktigad på 5 år men har en trafikföräkring fast inga bälten eller dörrar men en bit av orginalgolvet har den. mitt bygge är byggt enligt sbf reglemente med kvaliter på rör i bur har fyrpungtsbälten bärarmar som är säkrade sprängskydd för axlar mm nät för miskad klämmrisk .tror inte att utredarna skulle gilla den 240 heller med trafikförsäkring. Men vart drar ni som fixar träffen/träffarna gränsen? finns inte så mycket annat jag kan köra här uppe? lagligt som en del kallar det?
Ja har en Zukka som är reggad å försäkrad som motorredskap. Men vill du vara säker så ring till Pontus å kolla för det är han som håller i det hela.
Pontus 076-82 999 57
Boden 15-16 okt
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Boden 15-16 okt
detta handlar nu om en träff i boden och inte om man får köra rallycross på gatan!Taro skrev:Nu är inte jag någon arrangör så jag svarar inte för dom, jag har endast läst vad som gäller för deras träffar.
Jag förstår syftet med att kunna visa upp försäkringspapper. Varför tror du inte att arrangören har ryggen fri vid en ev olycka om föraren kan visa ett giltigt försäkringspapper för fordonet?
Dom här träffarna skulle man kunna ha på allmänna vägar då det handlar om bilorgientering med lagliga bilar men det vore ju lite trist. Det är ju ingen tävling som kräver vagnsbok osv på inhängnat område.
Varför får inte en rallycrossbil köra på gatan trots att den har bättre bromsar, stötdämpare, däck osv?
50 stycken som läst utan att säga nått tror jag har ganska rätt i vad jag skriver.
många som vet att deras bilar är långt utanför gränserna men gränser är ju till för att töjjas på:)
det hadde inte gått att köra på gatan för bilarna är inte lagliga på gatan med däckutstick utanför skärmkanten. winchstötfångare är inte ok för en fotgängare mm. Jag har själv en höjd bil med mudders som inte är laglig om dom vill ge mig böter så är det inte lönt att prata i mot. och vänd inte steken mot mig det är ju jag som vill komma med en för ombyggd bil och inte jag som vill att vi ska köra med orginal grejjer. jag vill bara veta var gränsen går hur mycket det går att tömma på!ok?
om du vill veta varför en rallycross bil inte får brukas på gatan så är det avgasprov för styv chassie klarar inte krocktesterna.lysen,för mycket hk,inte trepunktsbälten hydralisk handbroms tankpåfyllning i kofferten, inga deformations element i stötfångarna, ingen varningstriangel hihi mm. jag är inte dum jag frågar bara för att inte hyra ett släp och åka i onödan,
Du har ju fått svar på din fråga så vad är problemet? Skaffa en försäkring och kom och kör, svårare än så är det inte!
Tycker man att det är onödigt med en trafikförsäkring så bör man kanske vända sig till en annan arrangör.
Jag förstår hur du tänker ang ditt bygge med säkerhet osv då det säkert är ett bra bygge, därav gämförelsen med en rallycrossbil, som man inte heller får bruka hur som helst.
Om jag minns rätt så har det alltid varit krav på att bilen ska vara "godkänd" på dessa träffar. Kanske har dom blivit lite hårdare på att kontrollera att reglerna verkligen följs?
Tycker man att det är onödigt med en trafikförsäkring så bör man kanske vända sig till en annan arrangör.
Jag förstår hur du tänker ang ditt bygge med säkerhet osv då det säkert är ett bra bygge, därav gämförelsen med en rallycrossbil, som man inte heller får bruka hur som helst.
Om jag minns rätt så har det alltid varit krav på att bilen ska vara "godkänd" på dessa träffar. Kanske har dom blivit lite hårdare på att kontrollera att reglerna verkligen följs?
mvh Rasmus
vw taro -95 med axlar från bj75
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05
-
- Användare
På plats vid Svartsjön, en liten offroadtur och nu en korv vid brasan 

Kia Sorento 2,4 EX -06 "Expedition and Adventure"
"det spelar ingen roll vilken utrustning man har, enda skillnaden är hur långt man kommer innan man kör fast"
"det spelar ingen roll vilken utrustning man har, enda skillnaden är hur långt man kommer innan man kör fast"
Lite avundsjuk är man ju då min bil inte är i ordning än men jag måste nog komma förbi imorgon och se om man kan tigga sig en åktur av någon!Rackelsmurf skrev:På plats vid Svartsjön, en liten offroadtur och nu en korv vid brasan
mvh Rasmus
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05
Måste från arrangörshåll tacka alla deltagare för en superträff, den kommer att gå till historien!
Man blir dock lite beklämd över vad man läser på offentliga internetplatser som detta forum ibland.
Inlägg här läses med all rätt av poliser, miljöorganisationer, försvarsmakten, länsstyrelsen, avundsjuka svenssons, jägare... Alla som tycker att såna som vi bör avsluta all vår aktivitet.
Jag förstår inte riktigt vart du junior 4x4 vill komma genom att skriva många inlägg om att du själv har ett olagligt fordon som du vill komma med?
Du spekulerar också i att andra fordon i klubben är olagliga???
Vi hade besök både lördag och söndag av polisen, på plats söndan fanns jag med min Willys A traktor och Ö-vikarna med bla Willysar och Suzukis med 35-40" däck (dem som du nämner i dina inlägg).
Polisen tittade på våra fordon.
Var det några problem för nån av oss?
Svar Nej!
Det kan mycket väl vara pga dina inlägg ovan som polisen gästade oss så det var väl tur att du inte kom med ditt bygge, för du har ju så noga talat om hur olaglig den är!
POFF är en seriös förening med god respekt hos företagare och myndighet i regionen. Vi har fått tillstånd för vår verksamhet sen 80-talet och såväl brandförsvaret och försvarsmuseet har många gånger gästat våra träffar för att träna med sina fordon.
Vi vill INTE få problem för att nån skriver ner oss på oskälig grund på internet!
Man blir dock lite beklämd över vad man läser på offentliga internetplatser som detta forum ibland.
Inlägg här läses med all rätt av poliser, miljöorganisationer, försvarsmakten, länsstyrelsen, avundsjuka svenssons, jägare... Alla som tycker att såna som vi bör avsluta all vår aktivitet.
Jag förstår inte riktigt vart du junior 4x4 vill komma genom att skriva många inlägg om att du själv har ett olagligt fordon som du vill komma med?
Du spekulerar också i att andra fordon i klubben är olagliga???
Vi hade besök både lördag och söndag av polisen, på plats söndan fanns jag med min Willys A traktor och Ö-vikarna med bla Willysar och Suzukis med 35-40" däck (dem som du nämner i dina inlägg).
Polisen tittade på våra fordon.
Var det några problem för nån av oss?
Svar Nej!
Det kan mycket väl vara pga dina inlägg ovan som polisen gästade oss så det var väl tur att du inte kom med ditt bygge, för du har ju så noga talat om hur olaglig den är!
POFF är en seriös förening med god respekt hos företagare och myndighet i regionen. Vi har fått tillstånd för vår verksamhet sen 80-talet och såväl brandförsvaret och försvarsmuseet har många gånger gästat våra träffar för att träna med sina fordon.
Vi vill INTE få problem för att nån skriver ner oss på oskälig grund på internet!
Senast redigerad av bureå den mån okt 17, 2011 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Användare
Är det någon som har film när jag körde uppför berget med stenhällar? Skulle vara kul att se 

Jepp, hur mycket betalar du?Rackelsmurf skrev:Är det någon som har film när jag körde uppför berget med stenhällar? Skulle vara kul att se

Jag har den på mobilen men jag kan inte hitta kabeln till datorn så det kan dröja ett litet tag.
mvh Rasmus
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05
ska inte besvära mer, ville bara köra inte förstöra. synd för alla som vill börga köra om det inte går att fråga öppet och ärligt, och min bil är besiktigad som den står i dag med mudders. har alldrig sagt nåns bil som du nämner har bara tagit exempel på bilmodeller som finns på alla träffar.
hårda ni är mot Junior4x4
Nu kanske jag får några emot mig men Bureå ni har ju haft specialbyggen "ej godkända för allmän väg" på era träffar så varför hacka på Junior4x4?
Nu kanske jag får några emot mig men Bureå ni har ju haft specialbyggen "ej godkända för allmän väg" på era träffar så varför hacka på Junior4x4?
TGB 13
-
- Användare
Hehe, den lär ju vara värd en hel del så jag vet inte om jag har råd, måste ju köpa nya däckTaro skrev:Jepp, hur mycket betalar du?Rackelsmurf skrev:Är det någon som har film när jag körde uppför berget med stenhällar? Skulle vara kul att se
Jag har den på mobilen men jag kan inte hitta kabeln till datorn så det kan dröja ett litet tag.

Kan även vara för att det var nått stolpskott som hade snott en BMW av Bodens kommun som dom kom ut. Kom även ut en kvinna och lämnade bilens regnr och signalement ifall vi skulle se den på hemvägen, men tyvärr så gjorde vi inte detTaro skrev:Det kan mycket väl vara pga dina inlägg ovan som polisen gästade oss så det var väl tur att du inte kom med ditt bygge, för du har ju så noga talat om hur olaglig den är!

Håller med! Var min första träff och det var riktigt skojj!bureå skrev:Måste från arrangörshåll tacka alla deltagare för en superträff, den kommer att gå till historien!
Och jag vill även tacka Rackelsmurf för boende, käk, och alla timmar skumpandes i hans pajero haha

Och tillsist!
Såg att det var några 4x4sweden-anhängare som var med i gruppen vi färdades i, så vore det inte smidigt med en samlingstråd för ALLA bilder och filmer från träffen, som både vi filmat, bekanta icke-forum-besökare, och såklart, alla andra?

Keep on mudding?
[quote="macke"]hårda ni är mot Junior4x4
Nu kanske jag får några emot mig men Bureå ni har ju haft specialbyggen "ej godkända för allmän väg" på era träffar så varför hacka på Junior4x4?[/quote]
Visst framgår det av mitt inlägg?:
"Vi vill INTE få problem för att nån skriver ner oss på oskälig grund på internet!"
Många av bilder på specialbyggen är tagna i Arvidsjaur där körning skett innanför portvakt för flera år sen.
Många bilder är också några år gamla, och Poff lixom samtliga klubbar har på senare tid fått skärpa till reglerna för att det ska funka.
Det är ju svea rikes lagar som skärpts och inte Poffs (tex krav för motorredskap mm)!
Hur ska en klubb kunna ha en policy som sätter sej över sveriges lagar?
Och hur ska vi kunna svara PÅ INTERNET att det är ok att komma och köra ett olagligt fordon?
Ibland måste man tänka till lite
Nu kanske jag får några emot mig men Bureå ni har ju haft specialbyggen "ej godkända för allmän väg" på era träffar så varför hacka på Junior4x4?[/quote]
Visst framgår det av mitt inlägg?:
"Vi vill INTE få problem för att nån skriver ner oss på oskälig grund på internet!"
Många av bilder på specialbyggen är tagna i Arvidsjaur där körning skett innanför portvakt för flera år sen.
Många bilder är också några år gamla, och Poff lixom samtliga klubbar har på senare tid fått skärpa till reglerna för att det ska funka.
Det är ju svea rikes lagar som skärpts och inte Poffs (tex krav för motorredskap mm)!
Hur ska en klubb kunna ha en policy som sätter sej över sveriges lagar?
Och hur ska vi kunna svara PÅ INTERNET att det är ok att komma och köra ett olagligt fordon?
Ibland måste man tänka till lite

Nu släpper vi detta lägg upp bilder från träffen jag missade i stället.Har fått en bra förklaring av en vettig mänsklig typ som inte bara ville gämföra mitt bygge med rallycross bil för gata och den förklaringen köper jag. Jag står för allt jag säger men fått svar på pm som är bra förklaring.
men alla ni nya som vill prova på erafordon som inte är reggade har jag inte fått nått bra svar för som jag kan föra vidare. det är nog bara packa fru barn och hus och dra söderut om du bygger nått busigt själv värkar det som... Fått både mycket kritik och hot och mycket plus för vad jag sagt men få som vill skriva pluss så det syns för alla är rädd att få folk i mot sig. är det så att ingen vill eller törs ta det med poff eller andra större så för jag gärna vidare har redan blivit idiot förklarad här så vem bryr sig.Men en från poff har tagit kontakt med mig och bra svar har han så dom håller jag högt i min syn om alla dom har samma åsikt om denna hobby.Hoppas att detta kan bli lika stort som det är söderut vi har ju alla förutsättningar här i norrbotten. Bara alla sammmarbetar... men en tråd om mitt bygge blir det nog inget av känns inte så motiverat med alla dessa svar....
men alla ni nya som vill prova på erafordon som inte är reggade har jag inte fått nått bra svar för som jag kan föra vidare. det är nog bara packa fru barn och hus och dra söderut om du bygger nått busigt själv värkar det som... Fått både mycket kritik och hot och mycket plus för vad jag sagt men få som vill skriva pluss så det syns för alla är rädd att få folk i mot sig. är det så att ingen vill eller törs ta det med poff eller andra större så för jag gärna vidare har redan blivit idiot förklarad här så vem bryr sig.Men en från poff har tagit kontakt med mig och bra svar har han så dom håller jag högt i min syn om alla dom har samma åsikt om denna hobby.Hoppas att detta kan bli lika stort som det är söderut vi har ju alla förutsättningar här i norrbotten. Bara alla sammmarbetar... men en tråd om mitt bygge blir det nog inget av känns inte så motiverat med alla dessa svar....
Det är ju bra att en vettig mänsklig typ har lyckats få dig att förstå, till slut!Junior4x4 skrev:Nu släpper vi detta lägg upp bilder från träffen jag missade i stället.Har fått en bra förklaring av en vettig mänsklig typ som inte bara ville gämföra mitt bygge med rallycross bil för gata och den förklaringen köper jag. Jag står för allt jag säger men fått svar på pm som är bra förklaring.
mvh Rasmus
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05