Motorbromsar, hög fart, 4wd, missljud?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Motorbromsar, hög fart, 4wd, missljud?
Ett problem har dykt upp på min Suzuki 410 -85:a
Missljud/skrammel vid motorbromsning, mest i höga farter (50-80km/h)
Dyker endast upp när 4wd är inkopplat.
Helt tyst vid 2wd, frihjulsnavens inställning spelar då ingen roll.
Vet någon vad det kan tänkas vara? Har dykt upp plötsligt (eller kör bara fort med 4wd på vintern).
Alla idéer välkomnas, kommer åka till meklokalen på tisdag o se över det men vet inte vad jag ska börja.
Tack / Christian
Vet någon vad det kan tänkas vara? Har dykt upp plötsligt (eller kör bara fort med 4wd på vintern).
Alla idéer välkomnas, kommer åka till meklokalen på tisdag o se över det men vet inte vad jag ska börja.
Tack / Christian
Unimog is the shit! 

-
- Rutinerad
Re: Motorbromsar, hög fart, 4wd, missljud?
Jag har detta på min 413 också. I min låter det som två metall platter slår mot varandra, typ. Har åkt hem från borås 2 gånger med 4wd i och borttagen kardan bak, så det är något med framaxel.bug_x skrev:Ett problem har dykt upp på min Suzuki 410 -85:a
Tack / Christian
Nu kommer jag inte ihåg om det även lät när man frirullade eller om det bara var vid motorbroms.
Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet men är intresserad av orsaken till det.
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab
// Benjamin
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab

// Benjamin
Skulle tro att det är glapp i korsen på kardanen!
Merca Geländewagen 300TD
Har också märkt något sådant...
1. Original inga missljud
2. Höjde ca 3" inga missljud
3. Monterade 4.16 samt annat fäste då började det låta, morra
4. Monterat 6.5 och Calmini fäste... dreven viner, har nog hört svagt morr någon gång.
Det jag kom att tänka på var att vinkeln på lådan ändrades ganska mycket efter punkt 3 vilket antagligen stressar knutarna... dock känns de inte glappa. Det senaste fästet återställde vinkeln på lådan till mer likt original.
I min så var det mer ett dovt. metalliskt "morrande" när man släppte gasen -helt tyst vid acceleration. Morrade även med 2WD men frihjulen inkopplade.
1. Original inga missljud
2. Höjde ca 3" inga missljud
3. Monterade 4.16 samt annat fäste då började det låta, morra
4. Monterat 6.5 och Calmini fäste... dreven viner, har nog hört svagt morr någon gång.
Det jag kom att tänka på var att vinkeln på lådan ändrades ganska mycket efter punkt 3 vilket antagligen stressar knutarna... dock känns de inte glappa. Det senaste fästet återställde vinkeln på lådan till mer likt original.
I min så var det mer ett dovt. metalliskt "morrande" när man släppte gasen -helt tyst vid acceleration. Morrade även med 2WD men frihjulen inkopplade.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
skulle tro att splines delen på kardan är glapp
ful får man vara men inte dum!
tgb13
tgb13
jag har samma på min suka. har också det ljuden när jag släpper gasen och motorbromsar. det var ännu värre innan jag bytte knutkors, dom var inte helt slut som man trodde när det lät som det gjorde men när jag bytte så var dom allt annat än fina, hade sett sina bästa dagar. det enda glapp jag har nu är splinsen i kardan som är lite slitna. jag kör alltid med frihjulsnaven i friläge på vägen så slipper man oljudet
Blir så när man höjer SJ/samurai mer än 2" vinklarna i framkardan blir fel och desto mer du höjer desto värre blir dom vibbrationerna.sos skrev: I min så var det mer ett dovt. metalliskt "morrande" när man släppte gasen -helt tyst vid acceleration. Morrade även med 2WD men frihjulen inkopplade.
Jag kan itne köra mer än 30 med framaxlen inkopplad.
I aim to misbehave
Har varit i mekhallen och undersökt orsaken.
Hittade inga glapp på kardanaxeln men i axeln eventuellt, ska undersökas närmare, hade lite bråttom.
Inga lösa delar i framaxeln och olja fanns det (är nu bytt också). Fanns även olja i fördelningslådan, och den kändes även bra med tanke på glapp.
Jag har somsakt inte höjt den något så borde inte vara några extra belastningar.
Fortsättning följer...
Hittade inga glapp på kardanaxeln men i axeln eventuellt, ska undersökas närmare, hade lite bråttom.
Inga lösa delar i framaxeln och olja fanns det (är nu bytt också). Fanns även olja i fördelningslådan, och den kändes även bra med tanke på glapp.
Jag har somsakt inte höjt den något så borde inte vara några extra belastningar.
Fortsättning följer...
Unimog is the shit!