Flickvännen som söker ny bil har bytt spår från subaru outback till L200 dubbelhytt.
Senaste versionen är ganska attraktiv iom antisladd och de jag åkt/kört har gått relativt snålt.
Men hur är motorena 2.5 dieseln är det samma puffra som siter i modellen innan. Den motorn drogs ju med en hel del problem om jag minns rätt.
Alla synpunkter motags tacksamt, hon skall använda bilen som vardagsbil. Vad får man för ca 150´. De jag sett på blocket i den prisklassen har gått ca 10-12k mil, är det något snordyrt kamremsbyte som står för dörren då
Mvh
L200 06- Synpunkter och tips
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: L200 06- Synpunkter och tips
ej samma motor.
kamrem vid 10000mil ej dyrare än de andra servicarna pga utspridda intervaller på andra dyra jobb.
kamrem vid 10000mil ej dyrare än de andra servicarna pga utspridda intervaller på andra dyra jobb.
life is a bitch-then you die......
Tack för den informationen. vad finns det annars för svaga punkter man bör kolla efter. Kollar främst efter exemplar som har gått som "personbil" alltså inte slutkörda firmabilar.
Hur är Kng Cab Navara nya generationen? Någon som äger eller kör en sådan?
Använd sökfunktionen, jag har skrivit en hel del om den här. Kanonbil som jag körde i 3 år, tyvärr kan den inte rekommenderas p.g.a. alltför många motorras. Även de som är "fixade" av Hedin har samma undermåliga lager som de hade från fabrik. Ofta skär dom på fyrans vevtapp, och så går det en vevstake.Telis skrev:Tack för den informationen. vad finns det annars för svaga punkter man bör kolla efter. Kollar främst efter exemplar som har gått som "personbil" alltså inte slutkörda firmabilar.
Om man redan har en sån bil verkar det hjälpa att köra mineralolja och tätare oljebyten så att oljan inte hinner koksa och sätta igen kanalerna. Jag hann byta in min bil innan något hände.
Kopierat från ett Nissanforum;
"Har även vi två navaras i företaget och båda dessa har rasat.
Bil 1 gick först 8000mil, då gick kamkedjan av (gick på garantin) därefter vid 10000mil skar treans kolv gick även detta på garantin. fick tillbaka bilen körde max 15mil sedan var det något nytt som rasade kommer inte ihåg vad det var... (gick på garantin)
Denna gången höll bilen faktiskt tills 14000mil då fyrans kolv skar. då fick vi sätta i en utbytesmotor som nu har gått 2000 felfria mil. detta fick vi bekosta själva.
bil 2
bytades spännrulle vid något tillfälle, men vid cirka 12000 rasade även denna, tror vevaxeln bytades men gick inte mer än ett par dagar igen, har dålig info om vad som hände denna gången men den står iaf på verkstad nu och har problem med dåligt oljetryck på tomgång.
är som sagt synd på dessa bilar som är så goa att köra..."
TEAM HORRED CUSTOMS
-
- Beroende
Jag kör en 05'a TD i jobbet, den har bara gått 8000 mil mest i stadstrafik men får säga att jag varit nöjd med den. Kör den bara i tjänsten alltså ej typ förmånsbil som jag får ta hem. Den är j-ligt bekväm, har klarat rost fantastiskt bra men stolarna kändes lite nersuttna efter bara ett par år. Snittar 1.8 L när jag tankar, men då står jag ofta ett par timmar om dagen på tomgång vid vägarbeten mm pga datorladdare, blinkljus mm så den drar nog inte mer än 1,3/milen.
Kostat väldigt lite, i princip inga reparationer bara servicear. Men nu sist gjorde vi 9000-mila med kamrem. Iom bromsarna behövde bytas helt där bak (trummor, cylindrar mm) så landade allt på 25´000. Ca 10' för remmen och 8-9' för servicen. Men det är nog allt den kostat i rep. på alla sex åren.
Det positiva är automaten som går fint, körkänslan med lite personbils-lull-lull. Kolla fönsterhissarna, verkar vara lite problem att de strejkar lite sen lossnar fästena så rutan faller ner/snett.
Kostat väldigt lite, i princip inga reparationer bara servicear. Men nu sist gjorde vi 9000-mila med kamrem. Iom bromsarna behövde bytas helt där bak (trummor, cylindrar mm) så landade allt på 25´000. Ca 10' för remmen och 8-9' för servicen. Men det är nog allt den kostat i rep. på alla sex åren.
Det positiva är automaten som går fint, körkänslan med lite personbils-lull-lull. Kolla fönsterhissarna, verkar vara lite problem att de strejkar lite sen lossnar fästena så rutan faller ner/snett.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99