Nyss konterat 2" bak och 1,75" fram, frågor?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Nyss konterat 2" bak och 1,75" fram, frågor?
ja som rubriken, ett riktigt skitgöra fram, efter 2 timmar kom ja på hur de skulle göras...men, nu frågan som ja undrar över, hade sen innan 2st 1cm gummidistanser fram, ska dom vara där?
just nu så är den ganska mycket högre fram än bak vilket verkar helt ologiskt, men han ja köpte shacklarna och distanserna av gav mig 2 extra blad, om ja monterar dom..gör de lite mer skillnad bak? dvs dom 6-7mm bladet är tjockt, och gör att bladpaketet sviktar mindre?
just nu så är den ganska mycket högre fram än bak vilket verkar helt ologiskt, men han ja köpte shacklarna och distanserna av gav mig 2 extra blad, om ja monterar dom..gör de lite mer skillnad bak? dvs dom 6-7mm bladet är tjockt, och gör att bladpaketet sviktar mindre?
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport
har nu en frontera sport

Re: Nyss konterat 2" bak och 1,75" fram, frågor?
Är schacklet 2" längre än original, så blir det ju bara 1" mitt på fjädern eftersom det bara lyfts 2" i ytterkant av den.
Kombinera det med att original bladpaket sjunkt ihop lite så har du väl ungefär originalhöjd bak.
Bladen är väl även ganska böjda?
Add-a-leaf höjning har på min bil gett ~3" höjning med nya originalfjädrar, extra-bladet (som böjer upp fjädrarna mycket mer) och vad jag tror är original-schackel, så prova montera det extra bladet.
tror även du måste ha längre U-bultar för att få till det.
om ditt bladpaket böjer sig åt fel håll så är det tyvärr dags att först byta paketet innan du försöker trycka dit ett extra blad.
Kombinera det med att original bladpaket sjunkt ihop lite så har du väl ungefär originalhöjd bak.
Bladen är väl även ganska böjda?
Add-a-leaf höjning har på min bil gett ~3" höjning med nya originalfjädrar, extra-bladet (som böjer upp fjädrarna mycket mer) och vad jag tror är original-schackel, så prova montera det extra bladet.
tror även du måste ha längre U-bultar för att få till det.
om ditt bladpaket böjer sig åt fel håll så är det tyvärr dags att först byta paketet innan du försöker trycka dit ett extra blad.
-
- Rutinerad
Enligt han jag köpte det av skulle shacklet ge en höjning på ca 2", såg relativt långt ut med så stämmer nog..
jo har läst lite om add-a-leaf men bilen ska tydligen bli jävligt styv i fjädringen, inget ja strävar efter
men bladen bak säckar lite och står ungefär rakt (svag böjning åt rätt håll), så om jag trycker i extrabladet borde de ju göra en del skillnad tycker man
jo har läst lite om add-a-leaf men bilen ska tydligen bli jävligt styv i fjädringen, inget ja strävar efter

har nu en frontera sport
har nu en frontera sport

Väldigt tveksam att det är en såpass lång shackel.Wildhearted skrev:Enligt han jag köpte det av skulle shacklet ge en höjning på ca 2", såg relativt långt ut med så stämmer nog..
jo har läst lite om add-a-leaf men bilen ska tydligen bli jävligt styv i fjädringen, inget ja strävar eftermen bladen bak säckar lite och står ungefär rakt (svag böjning åt rätt håll), så om jag trycker i extrabladet borde de ju göra en del skillnad tycker man
Släng i add-a-leafen, Vanderlei här på forumet kör det bak på sin cherokee och den flexar fint.
I aim to misbehave
Det är mina gamla delar och dom är om jag minns rätt ca 80mm längre än original
det höjde 2" minst med ett extra blad i mina gamla dåliga bladfjäder paket.
original gummi/stål ring ska bort där fram och bladet ska i där bak, sen blir det nog bra.
det är lite jobb, men den höjs inte utan jobb
det höjde 2" minst med ett extra blad i mina gamla dåliga bladfjäder paket.
original gummi/stål ring ska bort där fram och bladet ska i där bak, sen blir det nog bra.
det är lite jobb, men den höjs inte utan jobb

IH Scout II -75 "RostHögen"
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72
-
- Rutinerad
ahaa, den tog jag aldrig bort
är det tvunget? har fortfarande inte fått i bladen bak..kan inte hitta ett garage o mecka i 

har nu en frontera sport
har nu en frontera sport

Jag tyckte det var rätt enkelt att byta till Ad-A-Leaf, lite skitigt och så men rätt så basic... Kolla min byggtråd om den kanske kan vara till nytta.
viewtopic.php?f=15&t=28563
viewtopic.php?f=15&t=28563
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.