Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
4x4power
- Guru
- Inlägg: 3059
- Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
- Ort: Sandhill, Jönköping
Inlägg
av 4x4power » ons dec 07, 2011 19:19
Kommer till våren montera i en Range rover v8 med 4vxl manuell låda i min willys M38a1 då orginal motorn är kass..
Allt kommer göras så att orginal motor+låda lätt kan hitta tillbaka
Men kommer blien gå att regga med denna motorn eller kan jag få problem med att effekten är något högre?
Orginal halvtopp 55kw ca75hk
Rover v8 101kw 135hk
Vikten tror jag inte är några problem med då rover motorn är en liten aluminium motor och willys motorn är ett tungt järn as.
Vad krävs för regbesikting?
Hur mycket el kommer jag få byta ut då orginal willys har 24volt och rover bara 12volt, mätare, lampor relään ? det är i princip bara det som finns på den

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
Rössvik
- Veteran
- Inlägg: 2201
- Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
- Ort: habo
Inlägg
av Rössvik » ons dec 07, 2011 19:55
tja allt med elen måste nog bytas tyvärr de kommer nog brar gå på "halvfart"

lift your truck fat chicks can´t jump!
-
pnilz
- Nybörjare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör sep 24, 2011 21:15
- Ort: Pengsjö,Vännäs
Inlägg
av pnilz » ons dec 07, 2011 22:01
Rössvik skrev:tja allt med elen måste nog bytas tyvärr de kommer nog brar gå på "halvfart"

Eller så sätter du dit en 24v generator och dubbla batterier och tar strömen till startmotorn via ett startmotor relä från ena batteriet så den får 12v och resterande 24v. Ta eventuella givare från willys motorn så fungerar det med orginal instrument.
Danne
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » ons dec 07, 2011 22:08
Då motorn är bra mycket större än orginal så måste du ha intyg på att ramen och axlarna klarar den större mojoten,
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
4x4power
- Guru
- Inlägg: 3059
- Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
- Ort: Sandhill, Jönköping
Inlägg
av 4x4power » ons dec 07, 2011 22:35
niva_mats skrev:Då motorn är bra mycket större än orginal så måste du ha intyg på att ramen och axlarna klarar den större mojoten,
Hur kan man hitta det då bilen är från 61??
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
fullsizespetsnos
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tis jan 25, 2011 17:10
- Ort: Jönköping Aneby
Inlägg
av fullsizespetsnos » tor dec 08, 2011 8:50
Jag tror inte att det ska vara några som helst problem att plocka i en rover8 i din willys.
Jag kommer inte ihåg exakt hur kraven var ställda på olika årsmodeller men, Willys cj2-3 fc170 6-226 mfl så var kravet att främre tvärgående rambalk ska bytas ut mot en 80x80x4mm högsta godkända effekt har jag för mig var 150hk.
Anledningen till att jag vet detta är den att jag jobbade på SBP för tio år sen och jag höll då på att bygga om min spetsnos. Men ring och kolla med bilprovningen det finns klara regler för motorbyte, kan oxå finnas info om detta i sfro bygghandbok.
Men som sagt tror inte detta motorbyte kommer att leda till några större problem.
Pajero Arctic trucks -04
Pajero diesel -92
Pajero 2800 td -98
Willys cj2 -46
Willys spetsnos -57