Historia om min Willys?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis jun 02, 2009 16:10
- Ort: Linköping
Historia om min Willys?
Hej, nån som vet om man kan söka på sitt tillverkningsnummer på en -46á Willys på ngt bra ställe o få veta om min bil har varit med om. Vem som ägt den vad brukats till osv?
Vet att den reggades in i Sverige -73, men var var den innan?
Jag har det 5-siffriga ramnumret, o vet då bara att den är tillverkad -46.
Vore kul att få lite bakgrundshistoria.
Vet att den reggades in i Sverige -73, men var var den innan?
Jag har det 5-siffriga ramnumret, o vet då bara att den är tillverkad -46.
Vore kul att få lite bakgrundshistoria.
Stolt o glad hangaround till TOK, Väderstad - Linköping.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
Yamaha TT600r -98.
Samurai -88.
Corolla TS -06.
Cj2 -50.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Historia om min Willys?
Har du kollat med Emil Bruce i WJK?
Det han inte vet om Willys är inte värt att veta - eller så tar han reda på det.
Det han inte vet om Willys är inte värt att veta - eller så tar han reda på det.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Historia om min Willys?
Om den registrerades 1973 så beror det nog på att den har kommit från svenska försvaret. CJ2 hade benämningen Tgb 902A (Willys MB/Ford GPW hette tbg901, CJ2 tgb 902A och CJ 3A tgb 902B... CJ 3B togs knappt in av svenska försvaret och fick därför ingen egen benämning).
Gör så här....
1. Gå tillbaka civilt. Ta kontakt med länsstyrelsen i ditt län. De för register över bilar med det gamla registreringsnummret (länsbokstav och en drös med siffror), använd ditt chassienummer när du kontaktar länsstyrelsen. De har gamla registreringsbevis och då har de även när bilen fördes över från militära registret till det civila.
Detta kan vara lite pyssel för du måste kolla bilen ägare för ägare bakåt i tiden (Transportstyrelsen har ägarlängd som rör det nya regnummer). När du kommit så långt bakåt du kan med det nya reg numret så ta kontakt med den länsstyrelsen som bilen var registrerad i när man gick över från det gamla registrerings numret till det nya (från en bokstav och siffror till tre bokstäver och tre siffror). Så även om du bor exempelvis i Örebro men bilen kommer ursprungligen från Falkenberg så får du kontakta länsstyrelsen i Halland för alla gamla bilhandlingar ligger på microfilm (typ) och är förvarade länsvis.
2. När du fått det tidigaste civila registret så tar du kontakt med Karolinen i Karlstad, de har alla militära fordonshandlingar på alla bilar som kronan har ägt, de får fram militära fordonspapper och vilket förband den tillhörde.
Din bil är till 99.99% ej såld direkt civil då Willys/Jeep inte hade någon återförsäljare i Sverige för den tiden... osäker om återförsäljare dock, vet att Harry Carlsson bil fick argenturen i slutet av 80-talet... före det var det Scania men när den upphörde vet jag inte på rak arm.
Kan detta räcka?
Gör så här....
1. Gå tillbaka civilt. Ta kontakt med länsstyrelsen i ditt län. De för register över bilar med det gamla registreringsnummret (länsbokstav och en drös med siffror), använd ditt chassienummer när du kontaktar länsstyrelsen. De har gamla registreringsbevis och då har de även när bilen fördes över från militära registret till det civila.
Detta kan vara lite pyssel för du måste kolla bilen ägare för ägare bakåt i tiden (Transportstyrelsen har ägarlängd som rör det nya regnummer). När du kommit så långt bakåt du kan med det nya reg numret så ta kontakt med den länsstyrelsen som bilen var registrerad i när man gick över från det gamla registrerings numret till det nya (från en bokstav och siffror till tre bokstäver och tre siffror). Så även om du bor exempelvis i Örebro men bilen kommer ursprungligen från Falkenberg så får du kontakta länsstyrelsen i Halland för alla gamla bilhandlingar ligger på microfilm (typ) och är förvarade länsvis.
2. När du fått det tidigaste civila registret så tar du kontakt med Karolinen i Karlstad, de har alla militära fordonshandlingar på alla bilar som kronan har ägt, de får fram militära fordonspapper och vilket förband den tillhörde.
Din bil är till 99.99% ej såld direkt civil då Willys/Jeep inte hade någon återförsäljare i Sverige för den tiden... osäker om återförsäljare dock, vet att Harry Carlsson bil fick argenturen i slutet av 80-talet... före det var det Scania men när den upphörde vet jag inte på rak arm.
Kan detta räcka?

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Historia om min Willys?
Försök även få tag på boken "JEEPEN I SVERIGE" av Stig Edqvist.
En verklig guldgruva för WILLYS/JEEP/MUTT-intresserade.
Boken är sedan lång tid tillbaka utgången från förlaget.
Sök på bokantikvariat.
Så fick jag tag på mitt ex.
20 december 1945 skrev Scania-Vabis kontrakt med Villys-Overland om ensamrätten till försäljningen av Willys-Overlands produkter.
Scania-Vabis agentur upphörde 31 december 1963.
En verklig guldgruva för WILLYS/JEEP/MUTT-intresserade.
Boken är sedan lång tid tillbaka utgången från förlaget.
Sök på bokantikvariat.
Så fick jag tag på mitt ex.
20 december 1945 skrev Scania-Vabis kontrakt med Villys-Overland om ensamrätten till försäljningen av Willys-Overlands produkter.
Scania-Vabis agentur upphörde 31 december 1963.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Historia om min Willys?
Tackar för årtalet Wältis, jag har lånat ut mitt ex av Jeepen i Sverige så jag kunde inte dubbelkolla.
//Sdkfz251
//Sdkfz251
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Historia om min Willys?
Sdkfz251 skrev:Tackar för årtalet Wältis, jag har lånat ut mitt ex av Jeepen i Sverige så jag kunde inte dubbelkolla.
//Sdkfz251


Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Historia om min Willys?
Jag tvivlar inte på dina kunskaper Wältis 
Jag har bläddrat lite i mitt ex av "Jeepen i Sverige" och har lite info här...
Chassieplåt ska sitta på insidan av vänster ramskena strax bakom kofångare, denna kan ha flyttats till torpedvägg om det skulle monteras plog eller något annat ofog på bilen.
Årsmodell Chassinummer
1945 10 001-11 824
1946 11 825-83 379
1947 83 380-148 458
Det kan vara så att din bil har ett chassinummer som stämmer överens med 1945 års modell men i dina papper står det 1946, detta beror på att försvaret tog in en faslig massa Willys och de hette generellt M/46 när de fördes över civilt och fick därför 1946 som tillverkningsår. Kolla din ram så det inte är en MB/GPW ram, kollas enklast genom att titta undertill på ramen. Den balk som går mellan ramskenorna under flaket kan ha en rund platta ca 30 cm i diameter, har din bil denna så är det en Willys MB ram dvs krigare och då tycker jag du ska göra ett försök att typa om den som en Willys MB, värdet är ungefär det dubbla mot en Willys CJ2.
Försvaret köpte en massa surplys jeepar från bla Frankrike efter kriget (både Willys/Ford, Dodge WC-serie, GMC CCKW-serie samt div Brockway, Daimond T och annat jox. Efter som tiden gick och de civila Willys jeepar började användas i armén så blandades delar och hela bilar huller om buller. MB Jeepar kunde få CJ-kaross och vise versa så det kan vara värt att syna ramen i sömmarna lite extra.


Jag har bläddrat lite i mitt ex av "Jeepen i Sverige" och har lite info här...
Chassieplåt ska sitta på insidan av vänster ramskena strax bakom kofångare, denna kan ha flyttats till torpedvägg om det skulle monteras plog eller något annat ofog på bilen.
Årsmodell Chassinummer
1945 10 001-11 824
1946 11 825-83 379
1947 83 380-148 458
Det kan vara så att din bil har ett chassinummer som stämmer överens med 1945 års modell men i dina papper står det 1946, detta beror på att försvaret tog in en faslig massa Willys och de hette generellt M/46 när de fördes över civilt och fick därför 1946 som tillverkningsår. Kolla din ram så det inte är en MB/GPW ram, kollas enklast genom att titta undertill på ramen. Den balk som går mellan ramskenorna under flaket kan ha en rund platta ca 30 cm i diameter, har din bil denna så är det en Willys MB ram dvs krigare och då tycker jag du ska göra ett försök att typa om den som en Willys MB, värdet är ungefär det dubbla mot en Willys CJ2.
Försvaret köpte en massa surplys jeepar från bla Frankrike efter kriget (både Willys/Ford, Dodge WC-serie, GMC CCKW-serie samt div Brockway, Daimond T och annat jox. Efter som tiden gick och de civila Willys jeepar började användas i armén så blandades delar och hela bilar huller om buller. MB Jeepar kunde få CJ-kaross och vise versa så det kan vara värt att syna ramen i sömmarna lite extra.

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.